آخرین نظرسنجی ساکنین اسرائیل برای حمله به ایران

به گزارش افکارنیوزبه نقل از مشرق، ‌طبق یافته‌های پژوهش سالیانه‌ای که کرسی انور سادات پیرامون افکار عمومی در اسرائیل انجام می‌دهد و از سوی مؤسسه بروکینگز منتشر شد، تعداد کسانی که در سرزمین‌های اشغالی مخالف حمله نظامی علیه ایران هستند، نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.


نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که تعداد بیشتری از ساکنین سرزمین‌های اشغالی مخالف حمله نظامی علیه ایران بوده و نسبت به باراک اوباما نظر مساعدی دارند.


در حالی که ۵۱ درصد پاسخ دهندگان دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای را بسیار محتمل می‌دانند(۵۴ درصد یهودیان اسرائیلی این مسئله را بسیار محتمل دانسته‌اند که این میزان نسبت به ۶۲ درصد در سال گذشته کاهش نشان می‌دهد) روی هم رفته ۵۰ درصد آنها مخالف هرگونه حمله رژیم صهیونیستی علیه برنامه هسته‌ای ایران‌ هستند.


تعداد یهودیان مقیم سرزمین‌های اشغالی مخالف اقدام یکجانبه اسرائیل نیز(۴۶ درصد در مقایسه با ۴۱ درصد در سال گذشته) افزایش نشان می‌دهد.


تعداد تقریباً بیشتری از پاسخگویان بر این باورند که اسرائیل باید تنها با حمایت ایالات متحده به ایران حمله کند.(۴۳ درصد در مقایسه با ۴۲ درصدی که در ماه فوریه گذشته به این سوال پاسخ دادند و ۴۶ درصد یهودیان ساکن فلسطین در مقایسه با ۴۳ درصد در همان ماه)


علاوه بر این، از هر ۴ نفر پاسخ دهنده، تنها یک نفر عقیده دارد که حمله نظامی باعثایجاد تأخیر ۵ ساله یا بیشتر در روند دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای می‌شود؛ هر چند حمایت یهودیان صهیونیست از(طرح) خاورمیانه عاری از سلاح‌های هسته‌ای نسبت به سال گذشته کاهش یافته است؛ لیکن اکثریت قابل توجهی از پاسخگویان از این طرح حمایت کرده‌اند.


به نظر می‌رسد ساکنین اسرائیل پیرامون نحوه برخورد سازمان ملل با ایران در صورت توافق بر سر غنی‌سازی اورانیوم در سطوح پایین و تحت نظارت شدید آژانس، اختلاف نظر دارند؛ در مجموع، ۴۶ درصد پاسخ‌دهندگان از چنین توافقی حمایت کرده و این درحالی است که ۴۷ درصد مخالف آن بوده و ۵۱ درصد یهودیان اسرائیلی نیز عقیده دارند که نباید به ایران چنین اجازه‌ای داده شود؛ هر چند ۴۴ درصد آنها موافق این معامله هستند.


در حالی که از هر چهار اسرائیلی تنها یک نفر(۲۴ درصد) عقیده دارد که در صورت حمله اسرائیل به ایران، ایالات متحده در پشتیبانی از این کشور وارد جنگ خواهد شد، به نظر می‌رسد آنها از انتخاب مجدد باراک اوباما خشنودند؛ در مجموع، ۶۰ درصد اسرائیلی‌هایی دید مثبتی نسبت به اوباما دارند.


این موضوع در میان یهودیان اسرائیلی(۶۲ درصد در مقایسه با ۵۴ درصد در سال گذشته) نیز افزایش قابل ملاحظه‌ای را نشان می‌دهد؛ اگرچه نقطه اصلی انتقادات میت رامنی، کاندیدای جمهوریخواهان در کارزار انتخاباتی خود از اوباما در خصوص روابط اسرائیل و آمریکا بود، ولی به نظر می‌رسد اسرائیلی‌ها نسبت به این روابط خوشبین‌ هستند.


وقتی از پاسخ دهندگان درباره عقیده آنها از گرمتر، سردتر یا بدون تغییر ماندن این روابط نسبت به گذشته، پرسیده شد، ۲۶ درصد باور داشتند که روابط ۲ کشور گرمتر شده و تنها ۱۴ درصد گفته‌اند از نظر آنها این روابط سردتر خواهد شد؛ ۵۵ درصد نیز عقیده داشتند که تغییرات ناچیزی در روابط آمریکا - اسرائیل ایجاد می‌شود.


همچنین این نظرسنجی، نظرات ساکنین سرزمینهای اشغالی پیرامون برخی از مسائل منطقهای دیگر، از جمله جنگ در سوریه و روابط اسرائیل و مصر را نیز مورد بررسی قرار داده است؛ به طور جالب توجهی، کمتر از نیمی از پاسخ دهندگان، پیروزی اسرائیل در جنگ غزه و یا کسب امتیازات استراتژیک از سوی این کشور (طی این مناقشه) را باور دارند.