به گزارشافکارنیوزبه نقل از ایسنا، محمود احمدی‌نژاد صبح امروز(سه شنبه) در مراسم افتتاحیه طرح شش واحد بخش بخار نیروگاه سیکل ترکیبی شهدای پاکدشت با بیان این‌که هر ملتی که بخواهد به جایی برسد باید روی پای خود بیایستد، گفت: چرا ملت ایران در طول هفت الی هشت هزار سال مانده است با آنکه حوادثزیادی آمده و رفته است، ولی ملت ایران همچنان باقی مانده است. یکی از علت‌های اصلی این موضوع این است که ملت ایران روی پای خود ایستاده و تکیه بر دیگران نداشته است.

وی ادامه داد: کسانی که از ادبیات توهین‌آمیز در مورد ایران استفاده می‌کنند و رفتارهای بچه‌گانه‌ای انجام می‌دهند و فکر می‌کنند که ملت ایران به چند قلم ارز بند است، آنها نمی‌فهمند ملتی که چند هزار سال روی پا خود ایستاده یعنی چه؟ چرا که آنها خود ریشه و اصالت ندارند و متوجه نمی‌شوند هر چه قدر سر و صدا کنند، ولی ملت ایران همت کند از این مسائل عبور می‌کند و ده‌ سال دیگر می‌بینیم حرف‌های که امروز آنها می‌زنند، تبدیل به جوک شده و خنده‌دار است.

احمدی‌نژاد گفت: خیلی‌ها درتاریخ تصمیم گرفتند که ملت ایران را محو کنند علت آن روشن است که هرچه نگاه می‌کنند درخشندگی است و آنها فکر می‌کردند که اگر هجوم بیاورند می‌توانند این ملت را محو کنند، ولی اکنون می‌بینیم آنها محو شده‌اند و ملت ایران همچنان مانده است. اینها نیز امروز فکر نکنند، قوی‌تر و جلوتر از قبلی‌ها هستند اینها نیز رفتنی هستند.

رییس جمهور با تاکید بر این‌که باید با فکر و تدبیر خودمان ایران را بسازیم و این شدنی است، گفت: باید قفل‌ها و زنجیرها را از بین ببریم برخی‌ها، خودخواهی، قدرت‌طلبی‌ و لوس‌بازی را کنار بگذارند و اجازه بدهند که ملت ایران پرواز کند و نباید مانع ملت ایران شوند. ایران باید در عرصه‌های گوناگون در قله‌های بلند قرار بگیرد و این شایستگی ملت ایران است.

رییس‌جمهور با بیان این‌که ما اکنون برق به برخی از کشورها صادر می‌کنیم گفت: ما می‌توانیم به یکی از بزرگترین صادرکنندگان برق در دنیا تبدیل شویم و به جایی برسیم که به هر کجایی دنیا که می‌رویم محصولات ایرانی بر روی میزها و خانه‌ها باشد و تحقق این مسائل با همدلی، ‌همت و توکل به خداوند امکان‌پذیر است.

احمد‌ی‌نژاد در بخشی از دیگر از سخنان خود با اشاره به افتتاح این نیروگاه و با ارزش عنوان کردن این پروژه گفت: هر پیشرفت، آبادانی و هر تحول روبه جلویی که بخواهد رخ دهد، نیازمند انرژی است مثلا برای گسترش صنایع، ‌رفاه اجتماعی نیازمند انرژی هستیم.

رییس‌جمهور با تاکید بر این که انرژی برق یکی از پاک‌ترین انرژی‌ها است که در اختیار مردم قرار می‌گیرد، گفت: رشد و پیشرفت صنعت برق در کشور ما افتخارآمیز است.

وی با بیان این‌که خاموشی مربوط به گذشته است و زمانی به دلایل مختلف خاموشی در کشور رخ می‌داد، گفت: البته این سخن به این معنا نیست که هیچ وقت برق قطع نمی‌شود، در این شبکه عظیم انتقال برق ممکن است اشکالات وجود آید و برق قطع شود، ولی با همت صنعت‌گران و تلاش‌گران در این عرصه ما پیشرفت‌های خوبی داشته ایم.

رییس‌جمهور با بیان این‌که در طول این شش و هفت سال سرمایه‌گذاری که در عرصه صنعت صورت گرفته به اندازه ۲۷ الی ۲۸ سال و در برخی موارد به اندازه ۵۰ سال است به ذکر مثال‌های در این زمینه پرداخت و گفت: در اوایل سال ۸۵ ظرفیت تولید سیمان در کشور ۳۲ میلیون تن در سال بود و اکنون ظرفیت تولید سیمان به ۸۰ میلیون تن در سال رسیده است در حقیقت یک و نیم برابر قبل اضافه شده است. ظرفیت تولید فولاد، آلومینیوم و مس در کشور دو برابر شده است. همچنین در صنعت خودرو و تولید لوازم خانگی و همچنین در مصالح ساختمانی.

رییس‌جمهور با بیان این‌که همه این صنایع نیازمند برق است، گفت: اگر نگاهی به داخل خانه‌ها بیاندازید می‌بینیم که در این شش و هفت سال چقدر لوازم برقی در خانه‌ها افزایش پیدا کرده است و به نظر می‌رسد به صورت متوسط تعداد لوازم برقی در هر خانه‌ای دو برابر شده است و صنعت برق نیز همه این نیازها را نیز پاسخ داده است.

رییس‌جمهور به افزایش ظرفیت تولید برق در کشور اشاره کرد و اظهار داشت: در سال ۸۴ ظرفیت تولید برق در کشور ۳۸ هزار ۱۰۰ مگاوات بود و اکنون این میزان به ۶۷ هزار ۸۰۶ مگاوات رسیده است در پایان دولت ان‌شالله ۳۸ هزار مگاوات به این ظرفیت افزوده خواهد شد.

رییس‌جمهور در بخشی از دیگر از سخنان خود با تشکر از دست‌اندرکاران این پروژه به ارائه توضیحاتی در مورد نیروگاه سیکل ترکیبی پرداخت و گفت: در حال حاضر ۲۴ هزار مگاوات برق تولید کشور از طریق سوخت‌های فسیلی است که باید آن را تبدیل به سیکل ترکیبی کنیم. البته بخاطر بحثفناوری و تکنولوژی تبدیل همه این ۲۴ هزار مگاوات قابل انجام نیست، ولی در مورد ۱۲ هزار مگاوات آن قابل انجام است.

رییس‌جمهور در بخش از سخنان خود از وزارت نفت و نیرو خواست که به سمتی برویم که تمام نیروگاه‌هایمان در این زمینه تبدیل به نیروگاه سیکل ترکیبی شود.

پیش از سخنان رییس‌جمهور نامجو وزیر نیرو به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: در زمینه صنعت آب و برق ما نیازهای داخل کشور را تامین می‌کنیم و دشمنان دیر به فکر تحریم این وزارتخانه افتاده است و آماده هستیم که به سایر بخش‌ها در کشور کمک کنیم که مانند وزارت نیرو از تحریم ها عبور کنند.

وی با اشاره به صادرات برق ایران به برخی از کشورها و تلاش این وزارتخانه برای ارتقای نیروگاههای گازی و ایجاد نیروگاههای سیکل ترکیبی خطاب به رییسجمهور گفت: انشالله در آِینده نزدیک در حضور شما نیروگاه سنندج و نیروگاه تلمبیهای سیاهبیشه افتتاح خواهد شد.