وقوع سوانح پی در پی هوائی و اعلام نظر غیر کارشناسانه در خصوص نرمال بودن سوانح هوائی در کشور و استفاده غیرموجه و غیر اقتصادی از ناوگان هوائی مستهلک و غیرقابل اعتماد از جمله مواردی بود نمایندگان مجلس اقدام به استیضاح وزیر راه و ترابری کردند.
گفتنی است بهبهانی دومین وزیر استیضاحی در مجلس هشتم و اولین وزیر دولت دهم است که طرح استیضاح وی در مجلس مطرح می‌شود.

به گزارش «فردا» نمایندگان مجلس شورای اسلامی به دلیل نابسامانی‌های وزارت راه و تربرای و وقوع سوانح هوائی در کشور خواستار استیضاح وزیر راه و ترابری شدند.

استیضاح حمید بهبهانی در جلسه یکشنبه سوم بهمن مجلس اعلام وصول شد، گرچه تعدای از نمایندگان امضای خود را پس گرفتند، اما برای برای استیضاح حداقل ۱۰ امضا نیاز است و قرار بر این شد که در جلسه امروز، بهبهانی به بهارستان بیاید.

نمایندگان مجلس گفته بودند که دولتی‌ها به عناوین مختلف و با استفاده از دوستان و همکاران سابق و فعلی و مسئولان وزارت خانه‌های مختلف بسیج شده‌اند که آسایش را از نمایندگان امضا کننده طرح استضاح بگیرند.
برخی رفته‌اند و امضاء خود را پس گرفته‌اند و برخی دیگر محکم ایستاده‌اند ولی پس گرفتن امضا برای این وزیر تاثیری نداشته است.

۹:۴۵

تا این لحظه رییس جمهور و هیچ یک از اعضای هیات دولت در مجلس حضور نیافته اند. احمدی نژاد در جلسه استیضاح مرحوم علی کردان نیز شرکت نکرد و دلیل آن را استیضاح ناحق دانست.

حمید بهبهانی نیز در جلسه استیضاح خود شرکت نکرد که این امر گله اکبریان را در پی داشت.

عزیز اکبریان عدم حضور وزیر راه در صحن علنی را بی احترامی به مجلس، دولت و ملت دانست.

وی گفت که گردانندگان وزارت راه می کوشیدند تا با استفاده از امکانات دولتی جلوی استیضاح را بگیرند.

عضو کمیسیون صنایع از تهدید نمایندگان امضا کننده استیضاح خبر داد که در صورت کنار نکشیدن، از امکانات دولتی در حوزه انتخابیه محروم می شوند.

وی به سقوط اخیر هواپیما در ارومیه و گریستن خود در پی آن اشاره کرد و افزود: مردم روز به روز به ناوگان هوایی کشور بی اعتماد می شوند و دیگر کسی نیست بدون دلهره و ناراحتی سوار هواپیما نشود.

۹:۵۵

اکبریان گفت: ای کاش پس از حادثه دلخراش، وزیر راه یا رییس هواپیمایی کشوری به احترام خون مردم استعفا می دادند تا مرحمی باشد بر دل داغ دیدگان؛ اما افسوس و دریغ از یک عذر خواهی.

وی بهبهانی را استاد بزرگوار دانشگاه دانست و ادامه داد: اساتید هم گفته اند که هر طراحی نمی تواند مجری خوبی باشد؛ همکاران گرامی! استاد بهبهانی را با احترام راهی خدمتگذاری در مراکز دانشگاهی نمایید.

۱۰:۱۰

سید احمد رضا دستغیب به عنوان دومین موافق استیضاح بهبهانی، بی مدیریتی در ناوگان ریلی را در سخنرانی خود مورد اشاره قرار داد و عدم شناخت علل سوانح در حمل و نقل ریلی را مهم ترین دلیل برای حادثه های دلخراش عنوان کرد.

وی خطاب به همکاران خود در مجلس گفت: اگر زن و فرزندان ما مسافر این قطارها بودند، همچنان با سکوت از کنار آن می گذشتیم؟

این نماینده مجلس اظهار داشت که در همه جای دنیا برای افتتاح آزمایشی خطوط، از بار و چهارپایان استفاده می کنند ولی با کمال تاسف باید گفت که این آقایان از خانواده معظم شهدا استفاده کرده اند که با این کار خود گویی اهمیتی برای خون شهدا و جان مردم شریف ندارند.

۱۰:۲۰

وی عنوان کرد که مردم حوزه انتخابیه اش تحت فشار قرار داده شده اند که اگر دستغیب از استیضاح انصراف دهد، جاده های شما را اسفالت می کنیم. اینجانب نیز طی روزهای گذشته از سوی معاونان بهبهانی تحت فشارهای روانی بوده ام.

۱۰:۲۵

احمد توکلی سومین موافق استیضاح بود و ابراز تاسف کرد از اینکه وزیر وعده می دهد تا امضاها را پس بگیرد.

وی همچنین خطزاب به بهبهانی گفت: شما که پدر راه های ایران لقب گرفته اید، چگونه نمی توانید مدیری توانمند منصوب کنید؟ در سازمان هواپیمایی کشور تغییرات فراوانی حاصل می شود، اگر چاشنی دستورات غیر کارشنانی را هم به این مشکلات بیفزاییم، در آینده شاهد سانحه های دلخراش تری خواهیم بود.

این نماینده مجلس ادامه داد: افراد کم تجربه با تحصیلات غیر مرتبط در صنعت هواپیمایی بر سر کار می آیند.

وی دستور احمدی نژاد به بهبهانی مبنی بر عدم حضور در جلسه استیضاح را مورد اشاره قرار داد و این امر را بدترین بی احترامی به مجلس دانست.

۱۰:۴۰

در ادامه سید سلمان ذاکر نماینده ارومیه به دفاع از استیضاح پرداخت و گفت: بهبهانی در روز رای اعتماد گفت که هواپیمایی را متحول می کند، آیا آن وعده هایتان را به ثمر نشاندید؟ متاسفانه در این مدت دستورات غیر کارشناسایی سبب تزلزل در مدیریت هوایی کشور شده که البته این امر موضوعی عادی برای ایشان تلقی می شود.

وی سقوط هواپیماهای متعدد در دوران وزارت بهبهانی را مورد اشاره قرار داد و پرسید: با این اوصاف در صنعت هواپیمایی رشد داشته ایم یا افت؟

ذاکر گفت: در دوران وزارت بهبهانی حتی یک فروند هواپیمای نو هم وارد ناوگان هواپیمایی نشده است؛ آقای وزیر! این ارتقا است یا بدبختی و سوء مدیریت؟

وی گفت: پس از سقوط هواپیما در قزوین، گفتید که تا پایان سال ۸۸ توپولف از خطوط هوایی کشور خارج می شود، با سقوط بوئینگ هم باید بوئینگ ها را از ناوگان هوایی خارج کرد؟ شما صورت مسئله را پاک می کنید، اشکال در مدیریت است.

۱۱:۰۰

جمشید انصاری دیگر موافق استیضاح گفت: اینکه در چنین روزی به استیفای حقوق مردم نشسته ایم، نه تنها اشکالی ندارد، بلکه ارزش نهادن به ایام الله است.

وی وجود افراد با مدارک تحصیلی غیر مرتبط را مورد انتقاد قرار داد و گفت: به عنوان مثال رئیس مرکز آموزش هوانوری، پزشک عمومی است.

وی همچنین به مطالبات پیمانکاران از وزارت راه اشاره کرد و گفت: پیمانکاران ۷ هزار میلیارد تومان از وزارتخانه طلب دارند.

انصاری از نمایندگان در خواست کرد که به دو دلیل به استیضاح رای دهند، اول حجم تخلفات در وزارت راه و سوء مدیریت و دیگری صیانت از اعتبار و شان مجلس.

۱۱:۱۵

علیرضا زاکانی نفر آخری است که به دفاع از استیضاح سخنرانی می کند. وی در روز رای اعتماد به بهبهانی نیز مخالف حضور وی در دولت بود.

وی بی توجهی به ایثارگران در وزارت راه را مورد اتقاد قرار داد و افزود: ۱۰ نفر از خانواده شهیدان و جانبازان از این وزارتخانه اخراج شده اند، چرا؟ چون آنها نسبت به زد و بند های مفسده انگیز در وزارتخانه اعتراض کرده اند.

زاکانی با بیان اینکه این بی احترامی به مجلس را بر نمی تابیم، خطاب به نمایندگان گفت که به استیضاح رای مثبت دهید.

۱۱:۳۰

پس از اظهارات نمایندگان، علی لاریجانی گفت: طبق آیین نامه وزیر می تواند صحبت کند ولی چون تخلف کرده و به مجلس نیامده است، دو نفر از نمایندگان می توانندصحبت کنند که هیچ یک از نمایندگان سخنرانی نکردند.

رای گیری برای استیضاح آغاز شد، موافقای برگه سفید، مخالفان برگه کبود و برگه زرد هم برای آراء ممتنع.