مفاد طرح شش ماده‌یی ایران در مورد سوریه

به گزارش افکارنیوزبه نقل از ایسنا، در این بیانیه آمده است: طرح پیشنهادی جمهوری اسلامی ایران متضمن واقعیت‌های صحنه سوریه و در چارچوب عمده طرح‌هایی است که در گذشته از سوی برخی کشورها و هم‌چنین سازمان‌های منطقه‌یی و بین‌المللی در این خصوص ارائه شده است.

در این بیانیه اضافه شده جمهوری اسلامی ایران با اعتقاد راسخ به حل و فصل مسالمت‌آمیز بحران‌ها و با هدف ایجاد یک بستر مناسب جهت‌گذار از بحران سوریه، این طرح را تهیه کرده است.

بیانیه وزارت امور خارجه در ادامه با تاکید بر این که فقط مردم سوریه در یک روند دموکراتیک حق تعیین سرنوشت و آینده سیاسی کشورشان را دارند، توضیحاتی پیرامون محورهای شش گانه این طرح به شرح ذیل ارائه کرده است:

۱ توقف فوری هرگونه اعمال خشونت‌آمیز و مسلحانه تحت نظارت سازمان ملل متحد. در این مرحله دولت و کلیه گروه‌های مسلح مخالف باید بی‌درنگ به تحرکات نظامی خود به‌ویژه در مناطق مسکونی پایان دهند و به منظور تثبیت اوضاع و برگشت آرامش، با نماینده سازمان ملل و کمیته تحت نظر وی همکاری کنند.

۲ پس از توقف درگیری‌ها باید بلافاصله ارائه کمک‌های انسان‌دوستانه به مردم سوریه در تمام نقاط آسیب دیده با جدیت و بدون تبعیض آغاز شود. برای تضمین این مهم ضروری است تحریم‌های اقتصادی سوریه برداشته شود و زمینه بازگشت کلیه آوارگان به محل اقامت‌شان فراهم شود.

۳ هم‌زمان با برقراری آرامش، گفت‌وگوهای ملی فراگیر با حضور نمایندگان طیف‌ها و گرایش‌های مختلف اجتماعی، سیاسی و دولت سوریه به منظور تشکیل یک کمیته آشتی ملی با فوریت دنبال شود. این گفت‌وگوها باید زمینه تشکیل یک دولت انتقالی را که مورد اجماع باشد، فراهم کند. وظیفه اصلی این دولت، برگزاری انتخابات آزاد و رقابتی برای تشکیل پارلمان جدید، تشکیل مجلس موسسان جهت تدوین قانون اساسی و برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در موعد مقرر آن خواهد بود.

۴ همه افرادی که صرفا به‌دلیل فعالیت‌های سیاسی مسالمت‌آمیز بازداشت شده‌اند، از هر گروه و فرقه‌ای که باشند، باید از سوی دولت و گروه‌های معارض، به سرعت آزاد شوند. به جرائم افرادی که مرتکب جنایت شده‌اند باید در دادگاه‌های صالحه به‌طور عادلانه رسیدگی شود.

۵ روند اطلاع‌رسانی نادرست از تحولات سوریه باید هر چه سریع‌تر متوقف شود. همه رسانه‌ها و ارباب جرائد باید در فضایی امن، امکان تهیه و ارسال خبر از شرایط میدانی سوریه را داشته باشند و بتوانند دیدگاه‌های همه مردم این کشور را بدور از غرض‌ورزی‌ها و برخوردهای تبعیض‌آمیز به اطلاع افکار عمومی برسانند.

۶ تشکیل کمیته برآورد خسارت و بازسازی، با توجه به خسارات وارده به زیرساخت‌های کشور سوریه. وظیفه این کمیته ایجاد سازوکارهای مناسب برای جذب و هدایت کمک‌های خارجی، تعیین اولویت‌ها برای بازسازی و تعیین چگونگی مشارکت سازمان‌ها و کشورهای دوست در فرآیند بازسازی خواهد بود.

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در بخش پایانی این بیانیه با اشاره به این که هدف اصلی این طرح بازگرداندن آرامش و صلح به سوریه و پایان بخشیدن به آلام مردم این کشور است، تصریح کرده است: این طرح همانند هر طرح خیرخواهانه دیگر، زمانی قابلیت اجرایی خواهد یافت، که رویکرد همافزایی و تعامل سازنده سیاسی جمعی در بین همه جریانهای سیاسی داخلی سوریه و همچنین طرفهای ذینفوذ منطقهیی و بینالمللی حاکم شود.