به گزارش افکارنیوزبه نقل از کیهان، مؤسسه مطالعات بین المللی چین(CIIS) با ارائه تحلیل فوق نوشت: آمریکا اعتقاد راسخ دارد که منافع حیاتی آن در سرتاسر جهان حاضر است و مدعی است که سرنوشت مقرر آمریکا حاکمیت بر جهان و «تغییر جهان» با استفاده از سیستم، مدل و ایدئولوژی غربی است. ایران در مقابل تمدنی باستانی با تاریخی طولانی است که فرهنگ های درخشانی در طول زمان خلق کرده است. انقلاب اسلامی سال ۱۹۷۹که یکی از حوادثبزرگ تاریخ اسلام و روابط بین المللی معاصر بود، توازن قدرت را در جهان اسلام و خاورمیانه تغییر داد.

دونگ مانیوان معاون مؤسسه مطالعات بین المللی چین در این تحلیل خاطرنشان کرد: خاورمیانه از زمان جنگ سرد یکی از کانون های تمرکز راهبردی آمریکا بوده و اهداف راهبردی آمریکا در این منطقه شامل مواردی از قبیل حفظ بقا و امنیت اسرائیل، کنترل منابع نفت و بازارها و گذرگاه های راهبردی در منطقه خاورمیانه بخصوص خلیج فارس و نیز مهار و تغییر رژیم ایران بوده است. ایجاد ائتلاف های منطقه ای برای مهار و سرنگونی رژیم ایران در فرصت مقتضی به یکی از هدف های راهبردی آمریکا تبدیل شده است.

وی می افزاید: دولت های مختلف آمریکا از زمان ریگان ایران را بزرگترین مانع بر سر راه اجرای راهبردهای خاورمیانه ای آمریکا به شمار آورده اند. اما این اهداف راهبردی آمریکا در خاورمیانه با بلندپروازی های راهبردی ایران در تعارض هستند و این تعارض ها موجب تناقض های ساختاری و آشتی ناپذیر شده اند.

پژوهشگر مؤسسه مطالعات بین المللی چین در ادامه با ذکر مواردی از محورهای اندیشه امام خمینی(ره) می نویسد: این اندیشه ها در دستور کار سیاست خارجی ایران بخصوص در سیاست مربوط به خاورمیانه قرار گرفته اند. این سیاست ها اقدام تلافی جویانه ای در برابر سیاست خاورمیانه ای آمریکا به شمار می روند و بر روندهای آینده خاورمیانه تأثیر خواهند گذاشت.

نویسنده این تحلیل با اشاره به اینکه ایران تحولات انقلابی منطقه را برخلاف ادبیات آمریکایی، «بیداری اسلامی» توصیف می کند، می افزاید: خصوصیات نبرد آمریکا و ایران راهبردی است اکنون برنامه هسته ای ایران به کانون اصلی مناقشه آمریکا - ایران تبدیل شده است و این در حالی است که رقابت های راهبردی بین آمریکا و ایران در حال پیچیده ساختن مسائل مربوط به کانونهای داغ حوادثمنطقه ای است به طوری که هر زمان ایران با فشار آمریکا رو به رو می شود در مسائل منطقه ای دست به حمله متقابل می زند.

وی در ادامه به بررسی چشم اندازهای آینده رقابت های راهبردی بین آمریکا و ایران می پردازد و می نویسد: در کوتاه مدت، آمریکا و ایران قادر به شکست دادن یکدیگر نیستند هرچند که یکدیگر را دشمن می دانند. ایران سازش ناپذیر است و در حال تجمیع و یکپارچه سازی منابع و در انتظار پیدا کردن پاشنه های آشیل(نقاط آسیب پذیر) آمریکا می باشد.

دونگ مانیوان خاطرنشان کرد: از آنجا که تغییر رژیم در ایران یک شبه امکان پذیر نیست، آمریکا مایل به تضعیف توانایی منطقه ای ایران به طور مرحله به مرحله است. گام اول سرنگونی رژیم سوریه و نابودسازی ائتلاف راهبردی ایران - سوریه است. مرحله دوم عبارت از این است که از فرصت استفاده کرده و برای از بین بردن تأسیسات هسته ای ایران تلاش کند. گام سوم عبارت است از گسترش ائتلاف های منطقه ای برای مهار ایران و کمک به تحریک شورش های شهری در ایران و در نهایت مداخله نیروهای خارجی برای براندازی و تحقق هدف «خاورمیانه بزرگ».

پژوهشگر مؤسسه مطالعات بين المللي چين افزود: ايران در ماجراي سوريه بيكار نمي نشيند و بدون شك براي تلخ كردن شرايط آمريكا در سوريه تلاش خواهد كرد. همچنين براي آمريكا امكان پذير است كه سياست دوم را در دستور كار قرار دهد اما ايران انتقام مي گيرد و آمريكا را مجبور خواهد كرد كه بهاي سنگيني در خاورميانه و سراسر جهان بپردازد. اما سياست سوم، اين تنها اميد و آرزوي آمريكا است و موفقيت آن دشوار است. اگر اين سياست اجرايي شود، آمريكا احتمالاً بجاي رسيدن به مقصود خود، خاورميانه را وارد تنش ها و جنگ هاي بيشتري خواهد كرد.