به گزارش افکارنیوز، «علاء الدین بروجردی» در گفت‌وگو با العالم، درخصوص دیدار هفتۀ گذشتۀ هیئت اعزامی از آژانس بین المللی انرژی اتمی تصریح کرد:

ما در چارچوب مجموعه سیاست های ایران برای همکاری با آژانس پذیرای این هیات بودیم و از طرف ایران هم معاون دبیر کل شورای عالی امنیت ملی جناب اقای دکتر باقری مذاکرات را هدایت می کردند و بحثها در فضای کاملا مثبت و مبتنی بر همکاری های متقابل در چارچوب مقررات آژانس انجام شد. همانطور که مطلع هستید فعالیت های ما کاملا تحت نظر آژانس است و دوربین ها فعال هستند و بازرسها در چارچوب پادمان توافق شده به ایران می آیند و از مراکز هسته ای ما بازدید می کنند و ابهاماتی که معمولا در تبلیغات بزرگ نمایی می شود کار امریکایی هاست. آنها علاقمند نیستند نقطه پایانی در چارچوب توافق با آژانس و یا حتی ۵ + ۱ گذاشته شود.

ابهام در موضوع هسته ای ایران، توهّم آمریکاست

بروجردی در مورد تلاش آمریکا برای نقش آفرینی در حل موضوع هسته ای ایران گفت: سیاست امریکا این است که ا گر روزی معضل هسته ای حل شود، مدال آن را به سینه خود بزند. از این رو درخواست مذاکرات دوجانبه را دارد که در چارچوب توافق طرفینی، ابهامات برطرف شود. ما در مجموعه چارچوب ها نکات فوق العاده ای نداریم، یعنی ابهامات فقط مورد ادعای امریکایی ها است. ولی همیشه این آمادگی را داشته ایم که برای تببین این ابهامات توضیحات لازم را بدهیم و در این سفر هم در این چارچوب توافق شد که هرگونه نقطه ابهامی که آنها تصور دارند، برطرف کنیم.

وی تصریح کرد: ما حتی در مقطعی که درخواست کننده سوخت ۲۰ درصد برای رآکتور تهران بودیم اگر آژانس در چارچوب وظیفه خودش این را تحویل ایران می داد ما وارد تولید ۲۰ در صد هم نمی شدیم، ولی ناگزیر دست به تولید آن زدیم. امروز که آنها درخواست توقف تولید ۲۰ درصد را دارند باید بدانند این هدیه آژانس به ما نبود، بلکه ثمره تلاش دانشمندان خودمان بر اساس نیاز های انسانی در رابطه با راکتور تهران بود.

مذاکرات به توافق نهایی نزدیک شده است

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در توصیف مذاکرات ایران و آژانس گفت: مذاکرات باید جاده دوطرفه ای باشد بر مبنای تعامل و تصورم این است که امروز مجموعه کشورهای غربی و آژانس به این نتیجه رسیده اند که سیاست قبلی با ایران جواب نخواهد داد و بهترین روش تعامل است. مبنای مذاکرات اخیر با تهران هم تعامل بود وحتی تا اندازه ای هم جلو رفت که امکان نهایی شدن و امضا وجود داشت، اما آنها تمایل داشتند هماهنگی بیشتری با مدیر کل انجام دهند و در دور آینده مذاکره کار به نهایت برسد و ما هم مشکلی نداریم.

معاون دبیرکل آژانس هم گفته که دوطرف در ژانویه آینده بار دیگر به مذاکره خواهند داشت و امید آن می رود که برنامه کاری جدیدی بین ایران و آژانس در پیش باشد.

ما می توانیم از این جمله استفاده کنیم که ایران و آژانس برروی تمام نقاط به توافق رسیده اند؛ اما آژانس علاقمند بود که یک بار دیگر این مطالب را با مدیر کل مرور کنند. ما علاقمند هستیم نقطه پایانی بر این ابهامات گذاشته شود و علاقمند به طولانی شدن کار نیستیم، اما سیاست های امریکا به درازا کشاندن مذاکرات است برای این که از آن به عنوان اهرم فشار علیه جمهوری اسلامی ایران استفاده کنند. به همین دلیل هم ملاحظه می کنید در هر نوبت ایراد جدیدی را مطرح می کنند. برای همین من معتقدم با توجه به تجربه مدالیته که کلیه موارد ابهام را آژانس را(که ۶ مورد بود) مطرح کرد که هم به آنها پاسخ دادیم و هم به آژانس تاییدیه دادیم. این کار به نظر می رسد که باید به نقطه پایان برسد تا شاهد سرانجامی در این مذاکرات باشیم. البته آژانس می تواند این توافق را انجام دهد و اگر بعد از آن امریکا به تنهایی نکات خاصی را مطرح کرد، نشان دهنده بهانه جویی امریکا و عدم علاقه اش به پایان این ماجراست. نباید تمام ظرفیت آژانس و سایر کشورها صرف سیاست غلط آمریکا شود.

تحریم های ظالمانه باید لغو شود

بروجردی در خصوص ابهامات مورد ادعای آژانس گفت: این نوبت با نوبت قبل که به صورت کلاسه شده و با عدد مشخصی ابهامات را مطرح کردند، متفاوت بود. برخی درخواست ها را داشتند که ما توضیح دادیم که البته درخواست های آنها همیشه باید براساس یک منطق بررسی شود و اگر خارج از چارچوب پادمان نقطه ای را بخواهند بازدید کننند، در مجلس مدعی هستیم و به دولت هم تذکر دادیم که شما که مذاکره می کنید باید این مذاکرات دستاوردهایی داشته باشد.

اینها در گذشته ۲۰ نقطه نظامی در ایران را بازدید کردند، چون ایران داوطلبانه پروتکل الحاقی را پذیرفته بود. خروجی این امر آن بود که هیچ مشکلی در این ۲۰ نقطه نبود و یکی از این نقاط پارچین بود که هیچ مشکلی هم نداشت، اما چون بازدید پارچین خارج از توافق صورت گرفته با آژانس در قالب پادمان است، ما موظف نیستیم اجازه بدهیم.

وی افزود: من معتقدم اینها ظلم بزرگی که در حق ملت ما انجام داده اند تدوین و تحمیل تحریم هایی است که نمی بایست اتفاق می افتاد، زیرا همه فعالیت های ما شفاف بود و من معتقدم از این پس هم هر اقدامی در جهت بازدید بازرسان انجام شود باید متقابلا امتیازی را به ایران بدهند و این از مواردی است که هنوز به نقطه پایانی نرسیده و آژانس باید بعد از مشورت اعلام نظر کند بنابراین منتظریم ببینیم در دور آینده مذاکرات چه توافقی در این مورد صورت خواهد گرفت.

درخواست های آژانس باید منطقی باشد

بروجردی در پاسخ به سوالی پیرامون درخواست آژانس برای بازدید از تاسیسات پارچین گفت: آنها درخواست پارچین را قبل از مذاکرات تهران بارها اعلام کرده بودند. پارچین نمادی است از درخواست های آنها. ما معتقدیم هرگونه درخواست اولا باید در چارچوب توافق ها باشد، شاید آنها بخواهند مجلس را هم بازدید کننند! این منطقی نیست چون در چارچوب توافق ها نیست. اگر بخواهند خارج از چارچوب پادمان بازدیدی داشته باشند، حتما باید در ازای آن امتیازی بدهند که به نظر من امتیاز منطقی و معادل آن لغو تحریم هاست.

اولا به رسمیت شناختن حق ایران در استفاده از انرژی صلح آمیز هسته ای درخواست مسلم و مورد تاکید ماست. ثانیا، هرگونه اقدامی که بخواهند انجام دهند درچارچوب توافق های فیمابین باشد. سوم مساله تحریم های نابرحق است که باید پایان داده شود.

ایران از لحاظ تکنیکی به سوالات آژانس جواب می دهد اما تنیجه سیاسی در رفع تحریمها ندارد و اثری بر مذاکرات با ۱ + ۵ ندارد ایران و آژانس چگونه می تواند این معضل را حل کند

تا جایی که من مطلع هستم کلیه توافق های صورت گرفته توسط آژانس با ایران به گروه ۵ + ۱ منعکس می شود و آنها در جریان ریز قضایا هستند و نتایج آن هم حتما تاثیر گذار است، یعنی وقتی ما با آژانس به توافق می رسیم و آژانس مهر تایید بر فعالیتهای ما می زند، حتما در فضای مذاکرات ۵ + ۱ بسیار موثر است و آنها هم از این اقدام ایران تمجید می کنند و درخواست های باقیمانده را مطرح می کنند. بنابراین به نظرمن حتما تاثیر گذار است.

البته این روند طبیعتا زمانگیر است یعنی همان گونه که ما مثلا درباره اصل فعالیتهای هسته ای زمانی بسیار اصرار داشتند که ما هیچگونه فعالیتی نداشته باشیم، ما به مدت دو سال بسیاری از فعالیتهایمان را داوطلبانه در اصفهان، اراک، نطنز متوقف کردیم سپس مجلس هفتم وارد گود شد ما چهار مصوبه را گذراندیم و دولت را موظف کردیم که کار را ادامه دهد، بنا بر این بازگشت این مسائل چون در عرصه های متعدد هست طبیعتا یکباره عملی نمی شود یعنی مقداری زمانگیر است اما به عنوان یک تصمیم مهم دولت آمریکا اگر اتخاذ شود تاثیر مثبت خود را خواهد داشت.

تحریم ها موجب رشد و پیشرفت ما شده است

بروجردی در ادامه درباره مجازاتهای آمریکا علیه شخصیتها و شرکتهای مرتبط با فعالیتهای هسته ای ایران تصریح کرد: برای ما مسئولان جمهوری اسلامی ایران مایه افتخار است که آمریکا ما را تحریم کند، این سند افتخار برای ماست، ولی این تحریمها، بین المللی نیست بلکه از سوی آمریکاست البته کشورهای اروپایی نیز از تحریمهای آمریکا تاثیر پذیرند. دلیل تبعیت آنها از مصوبات آمریکا آن است که چون کشورهای ضعیفی در برابر آمریکا هستند، امکان مقاومت ندارند و در واقع از سیاستهای دیکته و تحمیل شده از سوی آمریکا پیروی می کنند. ما تاکنون این تحریم ها را به عنوان یک تهدید به فرصت تبدیل کردیم، از آن به خوبی استفاده کردیم و اگر تحریمهای آمریکا نبود به این میزان در عرصه های مختلف رشد نمی کردیم.

در آمریکایی ها صداقت ندیدیم

وی در خصوص گفت‌وگوی مستقیم تهران – واشنگتن و طرح پیشنهادی آمریکا به ایران گفت:

ما با آمریکاییها هیچ مذاکره ای نداشته ایم که بخواهیم پیشنهادی از آنها دریافت کنیم، البته آمریکا اظهار علاقه کرده که با ما مذاکره داشته باشد و با ما به توافق دو جانبه دست یابد ولی با توجه به اینکه آمریکایی ها عملا سیاستشان سیاست چماق و هویج است، از یک طرف این تحریمها را انجام می دهند و کنگره تصویب می کند یا دولت همراهی می کند؛ و از سوی دیگر دنبال مذاکره و مشوق ها هستند. این سیاست آمریکاییهاست که ما به آن عادت کردیم. اما آنچه مهم است اینکه ما از حق خود در چارچوب توافقنامۀ ان پی تی و مقررات آژانس حتما نخواهیم گذشت، این حق مسلم ماست ولی در مواردی که ما فعلا نیاز نداریم مثلا ۲۰ درصد را غنی سازی می کنیم اما در داخل مصرف ندارد اگر بازار صادراتی بود صادر می کنیم، اگر نه قابل مذاکره است برای آنکه یک چنین تولیداتی بخواهد برای مدتی متوقف شود.

ما در آمریکاییها صداقتی که بپذیریم با آنها در عرصه هسته ای مذاکره کنیم، ندیدیم. در اجلاسهای متعدد در استانبول، مسکو و سایر اماکن آمریکاییها مصرانه درخواست مذاکره داشتند، اما مذاکره نکردیم چون صادقانه با ما رفتار نمی کنند، مثلا درباره تحریمها و فشارهای بین المللی آمریکا هم سردمدار بودند و هم کوشیدند از سلاح کهنه و قدیمی چماق و هویج استفاده کنند، سعی می کنند امتیازی بدهند، لبخندی بزنند.

پیشنهاد خاصی از آمریکا دریافت نکرده ایم

در مذاکرات آینده ۵ + ۱ پیشنهادهای جدید آمریکا بررسی خواهد شد اما هنوز به آن مرحله نرسیده ایم، تاکنون یک دور مذاکره با مسئولان آژانس انجام شده، دور بعد قرار است صورت بگیرد بر اساس آن مذاکرات باید با غربیها درباره مذاکرات با ۵ + ۱ توافق کنیم سپس وارد آن فاز خواهیم شد که در مذاکرات چه بشنویم و چه بگوییم.

درباره این مذاکرات در هفته های آینده هنوز توافقی صورت نگرفته است ممکن است استانبول بهترین گزینه باشد ولی چون هنوز به توافقی نرسیده ایم نمی توانم مکان و زمان خاصی را مشخص کنم. علاقمندی آنها آن است که قبل از پایان سال میلادی این مذاکرات انجام شود. ولی ما باید بررسی کنیم سپس با آنها به توافق برسیم.

بروجردی دربارۀ پاسخ احتمالی ایران به "مشوق"ها و اخبار منتشره درخصوص پیشنهاد جدید آمریکا گفت: چون آنها پیامها را از طریق وزارت خارجه یا سفیرشان بیان می کنند، تا آنجایی که اطلاع دارم، پیشنهاد ویژه ای مطرح نشده است به ویژه که چنین پیشنهاداتی در زمان مذاکرات صورت می گیرد. چون هنوز آن شکل نگرفته این نیز در حد اخبار بوده و تصمیمی از سوی مسئولین اتخاذ نشده است.