تقدیر از نقش مسقط در آزادی تاجیک

به گزارش افکارنیوزبه نقل از مهر، علی‌اکبر سیبویه سفیر جمهوری اسلامی ایران درباره آزادی نصرت الله تاجیک، دیپلمات ایرانی زندانی در انگلیس، گفت: وزارت خارجه از ۶ سال گذشته تاجیک دستگیر شد، تلاش های همه جانبه ای را برای آزادی ایشان اعمال کرد و بیش از سه هیأت از وزارت امور خارجه برای آزادی وی به لندن سفر کردند.

وی با اشاره به اینکه تاجیک سفیر سابق ایران در اردن بود، تصریح کرد: تاجیک در آبان ما ۱۳۸۵ در توطئه ای از پیش طراحی شده به اتهام واهی تلاش برای خرید ۱۰ عدد دوربین دید در شب که در فهرست اقلام تحریمی ایران بود، بازداشت شد.

به گفته سیبویه همین که این اقلام در فهرست تحریمی ایران بود نشان می داد که تاجیک مطلقا در این امر دست ندارد و وی تنها برای کار و تحصیل خود در انگلیس بود.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در عمان با اشاره به اینکه در خواست بازداشت تاجیک در دادگاه انگلیس از طرف آمریکا اعلام شد، اظهار داشت: دولت انگلیس اعلام کرد؛ بر اساس توافقی که با دولت آمریکا مبنی بر استرداد مجرمین داد باید تاجیک را به آمریکا تحویل دهد.

وی تصریح کرد: پس از صدور حکم استرداد وزارت خارجه فعالانه وارد عمل شد و با وثیقه ۵۰۰ هزار پوندی توانست آزادی موقت دیپلمات ایرانی را به دست آورد که در ابتدا با رفت و آمد محدود همراه بود تا اینکه در حبس خانگی قرار گرفت.

سیبویه با تأکید بر اینکه حکم قطعی استرداد تاجیک به آمریکا در فروردین ۸۶ از سوی دادگاه انگلیس قطعی شد، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران در این زمینه از دولت عمان یاری خواست و دولت عمان نیز همانند درخواست های مشابه ایران و در چارچوب روابط حسنه موجود در دو کشور تلاش های زیادی را نزد انگلیس و آمریکا برای آزادی تاجیک صورت داد.

وی خاطرنشان کرد: مجموعه تلاش های دولت عمان و وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران به نتیجه رسید و نصرت الله تاجیک آزاد شد.

سیبویه گفت: تاجیک ساعت ۹:۳۰ شب گذشته ۲۸ آذر ماه وارد مسقط شد و بنده به همراه کاردار سفارت، علی بیک رئیس اداره خلیج فارس وزارت امور خارجه در کنار برخی از مقامات عمانی از وی استقبال کردیم و هواپیما پس از یک ساعت سوخت گیری مسقط را به مقصد تهران ترک کرد.

وی با اشاره به اینکه مشاور عالی سلطان قابوس پادشاه عمان تاجیک را در سفر به تهران همراهی کرد، افزود: ما از تلاش های مجدانه دولت عمان و شخص سلطان قابوس، پادشاه عمان تشکر و قدردانی می کنیم.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در عمان تصریح کرد: روابط ایران وعمان روابط نمونه و الگویی است که باید سایر کشورهای منطقه خلیج فارس نیز از آن استفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه هیچ شائبه ای در روابط بین ایران و عمان حتی در زمان انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی وجود نداشته است، تصریح کرد: روابط همواره در سطوح مختلف تقویت شده و حتی در زمان جنگ تحمیلی عمان بر خلاف سایر کشورهای منطقه از عراق تمکین نکرد و معتقد بود که عراق به خاک ایران تجاوز کرده است.

سیبویه خاطرنشان کرد: امیدواریم سایر کشورهای منطقه خلیج فارس نیز کمتر از کشورهای غربی تمکین کنند چراکه این اقدام نتیجه ای جز متشنج شدن آبهای خلیج فارس ندارد.

وی اظهار امیدواری کرد که سایر کشورهای منطقه نیز مانند سلطان قابوس راه عقلانی را پیش بگیرند و روابط خوب ایران و عمان به سایر کشورها نیز سرایت کند. ایران دست دوستی خود را به سوی همه کشورها گرفته است. به هر حال به حکم جغرافیا همه در کنار هم در خلیج فارس هستیم و دارای میراثفرهنگی عمیق.

سیبویه در پایان تاکید کرد: دعوت های متقابلی از سوی مقامات ایرانی و عمانی برای سفر شده است که در زمان مقتضی اعلام خواهد شد.