به گزارش افکارنیوزبه نقل از فارس، ابوالقاسم مظفری فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص) در نشست خبری که صبح امروز به مناسبت سالروز تاسیس این قرارگاه برگزار شد، گفت: در این ۲۳ سال قرارگاه منشا خدمات زیادی در کشور بوده و تاکنون حدود ۱۹۰۰ پروژه در حوزه کارهای عمرانی و صنعتی کشور به اتمام رسانده و تحویل داده است.

وی افزود: قرارگاه در حوزه محرومیت زدایی از سال ۱۳۸۷ قرب کوثر را تاسیس و حدود ۲ هزار پروژه به انجام رسانده و تحویل داده است. همچنین در حوزه امنیتی و دفاعی به خوبی ماموریت‌هایی که از طرف ستادکل نیروهای مسلح به قرارگاه محول شده بود، در راستای پدافند غیرعامل تحویل داده شده است.

مظفری ادامه داد: قرارگاه ظرفیت‌ها و پتانسیل‌هایی برای کارآمدی نظام در زمینه تونل سازی با تسلطی که بر حفاری مکانیزه تونل پیدا کرده، توانسته ماهیانه یک و نیم کیلومتر تونل احداثکند.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص) افزود: همچنین قرارگاه در زمینه احداثپل نیز می‌تواند ۲ و نیم کیلومتر عرشه پل را در طول ماه بسازد و نصب کند و در خصوص خطوط انتقال آب می‌تواند ۱۰۰ کیلومتر خط لوله انتقال آب با قطر ۲ متر در ماه و ۵۰ کیلومتر خط لوله گاز در ماه را نصب کند.

مظفری تاکید کرد: قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص) می‌تواند ۵۰ کیلومتر زیرسازی خطوط ریلی را در ماه انجام دهد و رکوردهای بی‌نظیری در کشور و منطقه به دست آورده است از جمله ۱۲۰۰ متر حفاری مکانیزه در ماه و ۵۵ هزار کیلومتر خاکریزی روزانه در ساخت سد.

وی با اشاره به پروژه‌های در دست اجرای قرارگاه گفت: ۳ هزار و ۵۰۰ کیلومتر خطوط انتقال نفت و گاز در قالب ۹ پروژه، ۳ هزار کیلومتر خطوط انتقال آب از سدها به شهرها در قالب ۱۲ پروژه، ۲۵۰ کیلومتر تونل انتقال آب، ۱۶۰ کیلومتر تونل مترو و راه‌آهن، ۲ هزار و ۱۸۵ کیلومتر راه آهن در قالب ۱۵ پروژه، ۱۵۰۰ کیلومتر آزادراه در قالب ۱۰ پروژه، ۲۱ سد بزرگ و کوچک با حجم مخزن ۳ میلیارد متر مکعب، ساخت بنادر و توسعه آنها، ساخت اسکله‌ها و موج‌شکن‌ها، ساخت پل و ابنیه، احداثبیش از هزار کیلومتر کانال‌های آبیاری وزهکشی و کارخانه‌های تولیدی از جمله پروژه‌های در دست اجرای قرارگاه هستند.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص) خاطرنشان کرد: ۵۵ پروژه از پروژه‌های مطرح شده جزو طرح‌های مهر ماندگار است که پیشرفت فیزیکی آنها بالای ۷۰ درصد است و درصددیم تا پایان دولت دهم آنها را تحویل دهیم.

مظفری در خصوص اعتبارات این قرارگاه اظهار داشت: در بخش پروژه‌های عمرانی کشور، ۸ درصد از حجم بودجه عمرانی کشور به ما اختصاص یافته که حدود ۳ هزار و ۲۰۰میلیارد تومان است.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به تحریم ایران از سوی استکبار جهانی گفت: در طول نیم قرن گذشته شاهدیم ۱۴ کشور مورد تحریم آمریکا قرار گرفته‌اند که برخی کشورها مثل آفریقای جنوبی که الان جزو صادرکنندگان تسلیحات است، از این فرصت برای پیشرفت استفاده کردند.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص) ادامه داد: در حوزه پیمانکاری، تحریم در دو مقوله زمان انجام کار و هزینه می‌تواند تاثیر داشته باشد ولی با این حال ما با هیچ بن بستی مواجه نبودیم و کارها را مطابق خواسته کارفرما انجام داده و کالاهای مورد نیاز را تهیه کرد‌ه‌ایم.

مظفری با بیان اینکه بخش زیادی از کارهای قرارگاه با استفاده از توان داخلی انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: در خصوص اعتبارات فقط نباید متکی به بودجه دولت باشیم و از سایر سرمایه‌های راکد و بخش خصوصی و یا اموال و دارایی‌های در اختیار دولت برای انجام پروژه‌ها استفاده کنیم ولی تبدیل آنها به نقدینگی به عهده قرارگاه نیست.

وی تصریح کرد: اقتصاد مقاومتی اقتصاد مقابله با فشار، تحریم و دشمنی معاندین نظام است که قرارگاه در این حوزه می‌تواند اثرگذار باشد.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص) با بیان اینکه ما خودمان را جدا از جامعه پیمانکاری کشور نمی‌دانیم، گفت: ممکن است برخی بگویند قرارگاه بخشی از توان نظامی را به کار گرفته و مانند یک پیمانکار در مناقصات شرکت می‌کند و پروژه‌ها را انجام می‌دهد. شاید در گذشته این چنین بود. ولی از چند سال پیش که سند راهبردی سپاه تصویب شد، سازندگی جزو ماموریت‌های سپاه قلمداد شد.

مظفری تاکید کرد: ما بسترساز حضور بخش خصوصی در پروژه‌ها و استفاده از همه ظرفیت‌های کشور برای سازندگی هستیم و خود را رقیب بخش خصوصی نمی‌دانیم زیرا در حال حاضر ۵ هزار و ۵۰۰ پیمانکار بخش خصوصی برای انجام پروژه‌ها با ما همکاری می‌کنند.

وی با اشاره به همکاری قرارگاه و وزارت نفت اظهار داشت: با توجه به فاصله‌ای که با اهداف سند چشم انداز در حوزه نفت وگاز کشور داریم، قرارگاه نمی‌تواند نسبت به حضور در این صحنه بی‌تفاوت باشد لذا از ۵-۶ سال پیش در این حوزه ورود کرده‌ایم و تا کنون موفق بوده و جایگزین شرکت‌های بزرگ خارجی در صنعت نفت و گاز شده‌ایم.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص) در ادامه نشست خبری اظهار داشت: یکی از اهداف و ماموریت‌های قرارگاه در سند راهبردی که به تصویب مقام معظم رهبری رسیده، سازندگی در کشورهای همسو و مسلمان است که متناسب با شرایط و نیازی که این کشورها داشته باشند، حضور خواهیم داشت.

مظفری تاکید کرد: از طرف کشور سوریه درخواست‌هایی برای حضور ما در این کشور برای سازندگی شده بود ولی با توجه به شرایط این کشور فعلا امکان حضور ما در آنجا نیست.

وی تامین منابع مالی و نبودن سازوکار لازم برای تامین پروژه‌های عمرانی و قرارگاه با توجه به حجم این پروژه‌ها برای رسیدن به سند چشم انداز را از چالش‌های پیش روی قرارگاه و پروژه‌های عمرانی کشور دانست.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص) افزود: تفاهم نامه‌هایی به منظور همکاری و تعامل با دانشگاه‌های صنعتی و فنی کشور داریم و در حال همکاری با آنها هستیم تا این پروژه‌ها بر اساس تکنولوژی‌های روز انجام شود.

مظفری ادامه داد: اخیرا یک شرکت بزرگ ارزیاب بین‌المللی پروژه، پروژه گتوند را مورد ارزیابی قرار داد و تندیس سیمین ارزیابی پروژه را به قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص) اهدا کرد.

وی با بیان اینکه از جهت‌گیری‌ها و اهداف قرارگاه این است که برای خود برند ایجاد کند، گفت: قرارگاه تا کنون ۱۴۵ کتاب فنی به چاپ رسانده و ۸۸ کتاب در دست چاپ دارد.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص) خاطرنشان کرد: سپاه به دنبال دفاع از ارزش‌های انقلاب و عمق بخشی به آن است که در هر برهه‌ای به یک شکل است در حال حاضر ماموریت اقتصادی و سازندگی از ماموریت‌های سپاه است و به همین دلیل تمرکز دشمنان بر روی بحثسازندگی و تحریم اقتصادی است.

مظفری با بیان اینکه پدافند عامل و پدافند غیر عامل مکمل یکدیگر هستند، اظهار داشت: ما در پروژه‌هایمان به بحثپدافند غیر عامل بسیار توجه می‌کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص) بلندترین سد دوقوسی جهان را احداثمی‌کند.

وی افزود: قرارگاه بعد از انجام موفق پروژه‌های بزرگ سد کرخه و گتوند، برای اجرا و ساخت بلندترین سد بتونی دو قوسی جهان با ارتفاع ۳۱۵ متر اعلام آمادگی کرد.

مظفری تاکید کرد: ‌این سد بر روی رودخانه بختیاری که از سرشاخه‌های رودخانه دز است، احداثمی‌شود و در حال حاضر عملیات مقدماتی برای تجهیز کارگاه و انجام تونل‌های انحراف و راه‌های دسترسی را شروع کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه چینیها به شدت به دنبال انجام این پروژه بودند، گفت: باتلاش قرارگاه سازندگی خاتمالانبیا(ص) و حمایت رئیس جمهور، این کار به عهده قرارگاه سازندگی خاتمالانبیا(ص) گذاشته شد.