به گزارشافکارنیوزبه نقل از فارس، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز(یکشنبه) طرح اصلاح قانون سرباز قهرمان را مورد بحثو بررسی قرار داده و پس از تصویب کلیات، جزئیات آن را نیز به تصویب رساندند.

طبق مصوبه مجلس در ماده واحده طرح مذکور تبصره ۴ ماده واحده قانون سرباز قهرمان مصوب ۱۳ اسفند ماه ۱۳۷۶ به شرح ذیل اصلاح و به عنوان تبصره ۶ محسوب و دو تبصره به عنوان تبصره‌های ۴ و ۵ به آن الحاق می‌شود و همچنین عبارت «سازمان تربیت بدنی» در قانون مذکور به عبارت «وزارت ورزش و جوانان» تغییر می‌یابد.

به موجب مصوبه مجلس در تبصره ۴ این طرح، قهرمانان بازی‌های المپیک شامل نفرات اول تا سوم و قهرمانان اول و دوم مسابقات قهرمانی جهان و نفرات اول بازی‌های آسیایی در رشته‌های ورزشی تحت پوشش کمیته بین‌المللی المپیک(IOC) برگزار می‌شوند و مقام اول تا سوم مسابقات جام جهانی فوتبال، بسکتبال و والیبال و همچنین یکی از فرزندان قهرمانان پارالمپیک جهانی معاف از سربازی با معرفی وزارت ورزش و جوانان و موافقت ستاد کل نیروهای مسلح پس از طی دوره آموزش نظامی در نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران از انجام خدمت دوره ضرورت معاف می‌شوند.

وکلای ملت در تبصره ۵ طرحی مقرر کردند، همه دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده ۵ قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب ۸ مهر ماه ۱۳۸۶ می‌توانند علاوه بر مشمولین تبصره ۴ این قانون، مقام‌های اول، دوم و سوم بازی‌های آسیایی و مسابقات جهانی را با معرفی وزارت ورزش و جوانان با رعایت سایر قوانین و مقررات مربوطه به صورت پیمانی جذب و استخدام کنند.

بهارستان نشینان در تبصره ۶ تصویب کردند، آیین‌نامه اجرایی موضوع معافیت سربازان قهرمان مشمول این قانون به پیشنهاد وزارت ورزش و جوانان و با همکاری وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح تهیه می‌شود و به تائید ستاد کل نیروهای مسلح می‌رسد.

آیین‌نامه اجرایی موضوع جذب و استخدام قهرمانان مشمول این قانون نیز به پیشنهاد وزارت ورزش و جوانان و با همکاری معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور تهیه می‌شود.

این آیین‌نامه حداکثر ۳ ماه پس از لازم الاجرا شدن این قانون به تصویب هیئت وزیران می‌رسد.

نمایندگان ملت با ۱۵۶ رای موافق، ۲۸ رای مخالف و ۱۶ رای ممتنع از ۲۳۴ نماینده حاضر در جلسه، جزئیات طرح مذکور را به تصویب رساندند.

نمایندگان مجلس در جریان بررسی طرح اصلاح قانون سرباز قهرمان، برای اصل تبصره ۵ ماده واحده این طرح، به صورت جداگانه رای دادند.

این تبصره به دلیل مغایرت با قانون برنامه پنجم توسعه، نیازمند دو سوم آراء خانه ملتی‌ها بود که نمایندگان با ۱۲۲ رای موافق، ۵۳ رای مخالف و ۲۱ رای ممتنع از ۲۴۳ نماینده حاضر در جلسه با اصل این تبصره مخالفت کردند.

سپس وکلای ملت با ۷۲ رای موافق، ۸۳ رای مخالف و ۲۴ رای ممتنع از ۲۴۳ نماینده حاضر در جلسه، به حذف این تبصره نیز رای ندادند.

علی لاریجانی رئیس مجلس پس از مخالفت نمایندگان با اصل و حذف این تبصره یک پیشنهاد اصلاحی در جزئیات آن را مطرح کرد مبنی بر اینکه عبارت بدون نیاز به شرکت در آزمون عمومی از متن تبصره ۵ حذف شود که نمایندگان با ۱۶۱ رای موافق، ۱۵ رای مخالف و ۱۸ رای ممتنع از ۲۴۱ نماینده حاضر در جلسه، با این پیشنهاد موافقت کرده و بالاخره تبصره ۵ را به تصویب رساندند.