نامزدی خاتمی برای حکومت معنای مقابله جویی دارد

به گزارش افکارنیوز به نقل از کیهان، عباس عبدي در سال ۸۸ نيز با نامزدي خاتمي مخالف بود. عبدي در دوره اصلاحات خواستار تغيير قانون اساسي شده بود اما خاتمي آن هنگام چنين اظهاراتي را خيانت توصيف كرد. عبدي در انتخابات سال ۸۸ به همراه كساني چون ابطحي، كرباسچي، سروش و ... از كروبي حمايت كرد. او چند ماه پيش از حضور خاتمي در انتخابات مجلس نهم استقبال كرد و خبر داد كه كساني با دعوت خاتمي به تحريم انتخابات دنبال آن بودند كه به شيوه سازمان مجاهدين خلق (منافقين) خاتمي را وادار به انتحار كنند.

عبدی در مصاحبه با «تسنیم» درباره احتمال نامزدی خاتمی گفته است: درباره آقای خاتمی می توان گفت که نامزدی ایشان در شرایط کنونی(ماه های آینده را نمی دانم) از سوی حکومت به معنای مقابله جویی تلقی خواهد شد و این برخلاف خط مشی اصلاح طلبی است و تردید ندارم که آقای خاتمی هم، چنین نخواهد کرد، و اگر هم، چنین کند، از خط مشی خود عدول کرده و وارد فاز جدیدی شده است. ولی این احتمال را می توان داد که در ماه های آینده شرایط برای حضور وی نیز فراهم شود، مشروط بر اینکه موازنه قوا تغییر کند. و در هر حال وقوع چنین وضعی نیازمند نشان دادن چراغ سبز از جانب طرفین نسبت به یکدیگر است. هرچند وقوع چنین وضعی را کم احتمال می دانم.

وی می افزاید: آنان که آمدن اصلاح طلبان را مشروط به حضور و نامزدی خاتمی می کنند، صادقانه تر و بهتر است که از ابتدا شعار تحریم بدهند. من در سال ۱۳۸۸ هم با این حضور مخالف بودم، الان که جای خود دارد.
وی بهترین رویکرد برای اصلاح طلبان را مشارکت باهدف بازسازی خود بدون اولویت بندی پیروزی عنوان کرد و گفت: از حیثفرد نامزد که معرف نگاه آنان به انتخابات است، باید معمولی و معطوف به بازی و نه نتیجه آن باشد. و دوباره رویکرد سال ۱۳۸۸ را تجربه نکنند. رویکردی که شرایط عینی آن فراهم نیست. البته انتخاب این رویکرد در خلأ صورت نمی گیرد، و نحوه برخورد حکومت نیز بر آن موثر است.

عبدي درباره نامزدي عارف و ساير اصلاح طلبان گفته است: به نظر من نامزد اصلاح طلب ها ( به صفت خاص) هيچگاه به صورت منفرد تصميم به نامزدي نمي گيرد، حتي آقاي خاتمي هم بدون جلب توافق ديگران چنين نمي كند، چه رسد به افراد ديگر. بنابراين آقاي عارف هم مي تواند مثل افراد ديگر همچون آقاي نجفي، آقاي جهانگيري و سايريني كه نمي خواهم نام ببرم يك گزينه باشد، مشروط بر اينكه اين گزينه از دل تصميم جمعي اصلاح طلبان بيرون آيد، نه آنكه به صورت فردي نامزد شويم و انتظار حمايت داشته باشيم.