به گزارش سرویس شهری ایسنا، محمدباقر قالیباف که به دعوت جبهه پیروان خط امام و رهبری همزمان با روزهای پایانی دهه فجر به قم سفر کرده بود، در مسجد امام زین العابدین(ع) افزود: انقلاب، ما را از ظلمات خارج کرد و در مسیر الهی قرار داد و انقلاب اسلامی همچون صبح صادقی دمید و ما را از صدها سال استعمار و استبداد نجات داد.

وی گفت: هیچ شکی نداریم که انقلاب ما در راستای حرکت انبیاست و آرمان ها و اهداف انقلاب که دیروز آن ها را شعار می دادیم و امروز در راه تحقق آن ها در تلاشیم جزو اهداف حضرت ولی عصر(عج) است و همه آن هایی که در راه انقلاب مجاهدت کرده و به شهادت رسیدند، بدون شک منتظران واقعی بودند.

وی با بیان اینکه امروز بیش از هر زمان دیگری شاهد عزت مسلمانان در دنیا هستیم اظهار کرد: انقلاب اسلامی باعثاحیای مجدد اسلام در جهان شد. دنیا هر طور که می خواهد تحلیل کند اما واقعیت این است که بیداری امروز جوامع و کشورهای اسلامی ریشه در انقلاب اسلامی و حرکت عظیمی دارد که با تلاش حضرت امام(ره) و مجاهدت شهدا آغاز شد و به ثمر نشست.

قالیباف ادامه داد: در همین حوادثسیاسی اخیر عراق هم آمریکا و وهابیت تلاش کردند به هر قیمتی شده حکومت در اختیار شیعیان در عراق نباشد اما این اتفاق نیفتاد. اینها به برکت همان شهدایی بود که عاشقانه و بی نام و نشان به شهادت رسیدند.

شهردار تهران با اشاره به اینکه استقلال و عزت امروز را مدیون انقلاب هستیم اظهار کرد: امروز ممکن است در بعد اقتصادی گله مندی هایی وجود داشته باشد اما نباید در حق انقلاب بی انصافی کنیم. انصاف قضیه این است که تلاش‌ها و اتفاقاتی که افتاده قابل قبول و دفاع است، هرچند ما وظایف بزرگی داریم و انتظار و حق مردم هم بیش از اینهاست.

قالیباف با ذکر اینکه دشمنان ما همواره در کمین نشسته اند، گفت: برخی شخصیت‌های مهم امریکایی درباره انقلاب اسلامی ما معتقدند که پیروزی جمهوری اسلامی آنچنان دولت مردان امریکا را تحقیر کرده و این حقارت همچنان ادامه داره که این امر باعثشده مسئولان امریکا به جهت روانی، همواره با عقده و کینه نسبت به نظام ما تصمیم بگیرند و رفتار کنند.

وی ادامه داد: امریکا در دنیا برای خودش کسی بوده اما امروز آثار انقلاب ما در کشورهای اسلامی یکی پس از دیگری ظهور کرده و دست آنها را کوتاه و منافع‌شان را قطع می کند.

شهردار تهران در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه در این مقطع نیازمند بازشناسی مبانی و اهداف انقلاب هستیم گفت: اگر این مبانی را خوب نشناسیم ممکن است در تشخیص مصادیق به ویژه در شرایط سخت و هنگامی که فضا شفاف نیست دچار مشکل شویم.

وی ادامه داد: باید بدانیم جوهره انقلاب و روح حاکم بر آن چیست؟ ما برای نان و آب انقلاب نکردیم. به این ها دقیق تر و عمیق تر نگاه کنیم.

شهردار تهران خاطرنشان کرد: براین باوریم که انقلاب ما ریشه در سنت نبوی(ص)، حکومت علوی(ع)، فرهنگ عاشورا و نهضت امام حسین(ع)، فقه پویای جعفری(ع) و باورهای انتظار و مهدویت(عج) دارد. ما در انقلاب اسلامی افراد جامعه مان را صالح مصلح می دانیم.

قالیباف با بیان اینکه در قدم اول با انقلابمان می خواستیم تحول در اعتقادات و فرهنگمان به وجود بیاوریم گفت: انقلاب ما بدون شک یک انقلاب فرهنگی است. ما انقلاب کردیم برای اخلاق و اخلاق‌مداری، این ها اساس انقلاب ماست، البته طبیعی است که ما در سایه این مبانی به دنبال تحول در عرصه های اجتماعی، اقتصادی و توسعه سیاسی هم هستیم.

وی با بیان اینکه بستر تحول در عرصه های اجتماعی، اقتصادی و توسعه سیاسی باید برمبنای اسلام اصیل و مدار تحول اخلاق باشد، تصریح کرد: اگر در این مدار حرکت نکنیم به جوهره انقلاب وفادار نبوده ایم، باید توجه کنیم چه چیزی ممکن است به نظام ولایی ما که ستون خیمه اش ولی امر مسلمین جهان است آسیب بزند.

شهردار تهران در تبیین این موضوع به دو آفت تحجر و انفعال به عنوان دو موضوعی که به اساس نظام اسلامی آسیب می زند اشاره کرد وگفت: تحجر و انفعال دو لبه یک قیچی هستند که اگر به حرکت درآیند به ارزش ها و جامعه آسیب زده و سبب قطع پیوند حکومت دینی و مردم می شوند.

به گفته قالیباف، رشد تحجر و انفعال بزرگترین خطریست که متوجه ماست، اگر این دو تهدید بر جامعه غلبه کنند حتما عقلانیت دینی متوقف و ارزش ها به حاشیه رانده می شوند.

وی با بیان اینکه امروز هم از منظر همین تحجر و انفعال حرف‌ها و صداهایی شنیده می‌شود که البته تازگی ندارد گفت: اگر به گذشته برگردیم همین حرف ها را از حلقوم دیگران و با ادبیاتی دیگر می شنویم.

وی ادامه داد: امام(ره) درباره تحجر چقدر سخن گفتند، در مورد انفعال و وادادگی در مقابل غرب چه قدر به ما توجه دادند. تحجر می خواهد دین را از مدار جامعه خارج کند و بگوید دین امری شخصی است، قبل و بعد از انقلاب از این گونه حرف‌ها بسیار شنیدیم. نامه شهید بزرگوار مطهری به امام(ره) را قبل از پیروزی انقلاب با دقت مطالعه کنید که به چه خطراتی اشاره کرده اند.

شهردار تهران ادامه داد: سال گذشته هم در همین مکان و در همین ایام دهه فجر از یک منظر دیگر به این موضوع اشاره کردم. آنهایی که می گفتند ما جمهوری ایرانی می خواهیم و حالا آنهایی که می گویند مکتب ایرانی می خواهیم. البته با صراحت می گویم در این که به ایرانی بودنمان افتخار می کنیم هیچ تردیدی نیست. قبل و بعد از اسلام همواره در این کشور وحدانیت حکمفرما بود. ما وطنمان را دوست داریم و آن روزی که عده‌ای که ادعای دوستی وطن داشتند فرار را بر قرار ترجیح دادند، برای حفظ وطنمان جنگیدیم.

وی در ادامه تصریح کرد: باید توجه داشته باشیم مسیر انقلاب در حوزه مکتب ایرانی نیست. بلکه انقلاب ریشه در سنت نبوی(ص)، حکومت علوی(ع) و نهضت امام حسین(ع) دارد.

قالیباف ادامه داد: چه فرقی می کند، چه بگویند جمهوری ایرانی، چه مکتب ایرانی و چه فهم ایرانی از اسلام. این ها همه یک مفهوم است با ادبیات مختلف، ما متعلق به مکتب اسلام و اهل بیت(ع) هستیم، همه باید در این مدار و مسیر حرکت کنیم و به یاد داشته باشیم که اگر در این مسیر نبودیم امریکا هیچ کاری با ما نداشت.

شهردار تهران افزود: دشمن از اسلامی که پرچمش در اختیار روحانیت و ولایت است و ریشه در فرهنگ عاشورا دارد نگران است.

وی با بیان این که جامعه کنونی ما در معرض خطر تحجر و انفعال قرار دارد گفت: باید با صداقت، بصیرت و آگاهی به جنگ این توطئه ها برویم و توجه داشته باشیم این گمانی غلط است که حرف های تند زدن و افراط و تفریط کردن را نشانه انقلابی گری بدانیم.

قالیباف اظهار کرد: در دهه چهارم انقلاب اسلامی که از سوی مقام معظم رهبری به عنوان دهه پیشرفت و عدالت نام گذاری شده قطعا باید به دنبال تحولات اقتصادی، اجتماعی و سیاسی باشیم اما باید حواسمان باشد که همه این تحول ها در مدار اعتقادات، فرهنگ و اخلاق و در مسیر اسلام ناب است روی دهد.

وی ادامه داد: ما حتما باید به سمت رفاه اجتماعی برویم اما رفاهی که در آن بر عدالت تاکید شده و توجه کنیم که عدالت تنها بر بستر معنویت موضوعیت می یابد.

وی در بخش پایانی سخنانش با تاکید بر این مطلب که مهمترین محوری که می تواند ما را در کنارهم جمع و به یدواحده تبدیل کند التزام عملی و شعورگرا به ولایت است، گفت: این موضوع از موضوعاتی است که باید در موضع عمل اتفاق بیفتد و این تنها راه نجات ماست. دشمن هم این عمود خیمه را به خوبی تشخیص داده و به هر بهانه و با هر حرکتی به دنبال این است که این رکن اساسی را هدف بگیرد. به همین دلیل هم بود که امام عزیز فرمودند پشتیبان ولایت فقیه باشید تا به مملکت آسیبی نرسد.

انتهای پیام