جزئیاتی از بودجه یک NGOصددرصد خصوصی!


در حالی که ملک زاده پیش تر در مصاحبه ای اعلام کرده بوده که موسسه خانه ایرانیان کاملا خصوصی بوده و مردم نهاد است، اطلاعات رسیده به دست خبرنگار «تابناک» حکایت از چیز دیگری دارد.

به گزارش تابناک؛ ملک زاده پیش تر گفته بود: «وی با اشاره به شروع به کار اولین خانه ایرانیان خارج از کشور در شهردوشنبه گفت: آیین نامه و اساسنامه خانه ایرانیان در پنج کشور آلمان، انگلستان، فرانسه، ترکیه و ایتالیا تدوین شده و مراحل اجرایی آن به پایان رسیده است.

دبیر شورای عالی ایرانیان خارج از کشور گفت: خانه های ایرانیان خارج از کشور توسط یک موسسه صد در صد خصوصی و با بودجه ۳۰۰ میلیارد ریالی در کشورهایی که جمعیت بیشتری از ایرانیان دارند راه اندازی می شود.»

این اظهارات وی در حالیست که موسسه ای که به نام خانه ایرانیان در سازمان ثبت اسناد ثبت شده تمام عوامل آن به گواهی سازمان ثبت اسناد کشور از مقامات دولتی بوده و حتی اساسنامه آن که صد درصد خصوصی و غیر دولتی است به امضای هیات امنا یعنی آقایان مشایی، رحیمی، متکی، عزیزی و بقایی رسیده و در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ثبت شده است.

بنابر این گزارش، در اساسنامه خانه ایرانیان در بند دوم آن آورده شده است: «نوع فعالیت: کلیه فعالیت های خانه غیرسیاسی و غیر انتفاعی غیر دولتی بوده و در موضوع حمایتی، با رعایت کامل قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران و این اساسنامه فعالیت خواهد نمود» که با این اوصاف مشخص نیست سمن(سازمان مردم نهاد یا همان NGO) ای که در اساسنامه آن امده غیر سیاسی و غیر دولتی است چرا تمام امضا کنندگان اساسنامه اش همگی از رجال سیاسی و دولتی کشور هستند! که البته مسئولین دولتی فقط مشمول هیات امنا نمی شود و در اعضای هیات مدیره این سازمان صد در صد خصوصی و غیر دولتی نیز نام دولمتردان دیده می شود که در تصویر روزنامه رسمی مشخص است.


از سوی دیگر در اهداف ایجاد خانه ایرانیان ۱۰ مورد اشاره شده که با بررسی ان ها متوجه می شویم این اهداف مذکور همگی دارای متولیان و وزارتخانه و نهادهای دولتی عریض و طویل و صرف هزینه های کذایی از بودجه بیت المال برای تاسیس خانه ایرانیان چیزی جز اصراف بیت المال در پی نخواهد داشت.


مشخص نیست علت کمک های هنگفت دولتی برای سمنی که صد در صد خصوصی، غیرانتفاعی و غیر دولتی است چیست و چرا باید یک بودجه ارزی کلان از محل هزینه های پیش بینی نشده بودجه به این سمن اختصاص یابد تا اقدام به خرید و ساخت خانه ایرانیان در سایر کشورها بکنند؟ که البته بماند که این موسسه کاملا خصوصی به مقدار ۴ میلیارد تومان سهام پتروشیمی را خریداری کرده و ماهانه حدود ۶۰ میلیون تومان فقط سود به سهام پتروشیمی این سازمان غیر انتقاعی و غیر دولتی واریز می شود.

البته ابراز لطف های دولت به این موسسه صد در صد خصوصی به اینجا ختم نشده و اسناد به دست آمده حاکیست که یک ساختمان که به ساختمان الوند موسوم است به آدرس میدان آرژانتین، خیابان الوند پلاک ۳۱، تخلیه و در اختیار این NGO قرار گرفته است که با توجه به اختلاط بسیار شدید شورای عالی ایرانیان و موسسه صد درصد خصوصی!، غیر دولتی! و صد البته غیر انتفاعی خانه ایرانیان! تصورات بسیار ناصوابی در اذهان جامعه، مردم و دلسوزان بوجود می آورد.

ناگفته نماند درحالی آقای ملک زاده از ساخت خانه ایران توسط یک شرکت خصوصی در سایر کشورها خبر داده که اسناد تابناک حاکیست: مبلغ ۱۸۰۰۰۰۰ یورو برای خرید مکانی در هامبورگ المان، ۴۰۰ هزار یورو برای خرید ملکی در بروکسل، ونزوئلا و … جمعا به مقدار ۱۰۷ میلیون دلار توسط دولت برای احداثاین خانه ها تامین اعتبار شده است.

حال مشخص نیست موسسه ای که دولتمردان به نام خصوصی و غیر دولتی به ثبت رسانده اند چرا باید این همه مورد لطف دولت قرار گرفته و از کمک های فروان ارزی و ریالی دولت بهره مند می شود.