دکتر حسین بلندی امروز شنبه در نشست خبری با اشاره به کاربردهای ماهواره در علوم مختلف افزود: فناوری ماهواره در حوزههایی چون بازسازی و توسعه پس از بحرانهای طبیعی، کشاورزی، توسعه حقوق فضا، تسهیل حمل و نقل فضایی و همچنین در حوزههای تصویربرداری، مخابرات و ارسال و دریافت پیام کاربرد دارد.

به گزارش مهر، وی همچنین به سابقه فعالیتهای فضایی کشور اشاره کرد و اظهار داشت: در سال ۸۴ با ایجاد سازمان فضایی ماهواره سینا با همکاری یک ثالثطراحی و ساخته شد و متعاقب این عمل مسئولیت بخشی از طراحی‌ها و ساخت ماهواره‌های بومی به دانشگاهها و مراکز پژوهشی واگذار شد.

رئیس مرکز تحقیقات ماهواره‌ای دانشگاه علم و صنعت به واگذاری طراحی و ساخت ماهواره نوید و ظفر به این دانشگاه اشاره کرد و خاطرنشان کرد: پس از به ثمر نرسیدن همکاری ایران با سایر کشورها در خصوص طراحی و ساخت ماهواره، تحقیق در این زمینه به دانشگاهها واگذار شد که در این زمینه دو ماهواره نوید و ظفر در دانشگاه علم و صنعت طراحی شدند.

وی با اشاره به برنامه‌های این دانشگاه در خصوص طراحی ماهواره یادآور شد: در این راستا اقدام به طراحی جزئیات ماهواره و نمونه‌های اولیه شد که با توجه به تجربیاتی که در این راستا به دست آمد نمونه مهندسی این دو ماهواره ساخته شد.

بلندی همچنین به ویژگی‌های دو ماهواره نوید و ظفر اشاره کرد و افزود: ماهواره نوید دارای دوربین تصویربرداری است که پس از قرار گرفتن در مدار ۲۵۰ تا ۳۵۷ کیلومتری زمین اولین پیام خود را با عنوان " یا مهدی(عج) " به ایستگاه‌های زمینی ارسال خواهد کرد. دقت این دوربین ۴۰۰ متر است و طول عمر تجهیزاتی ماهواره ملی نوید ۵/۱ سال است.

وی همچنین انرژی مورد نیاز این ماهواره را از سلول‌های خورشیدی دانست و گفت: به منظور تامین انرژی ماهواره نوید از سلول‌های خورشیدی استفاده می شود اما زمانی که ماهواره در سایه قرار می‌گیرد از انرژی باتری‌ها استفاده خواهد شد. این ماهواره در ۶ ماهه اول سال ۹۱ به فضا پرتاب می‌شود.

بلندی همچنین به ویژگی‌های ماهواره ظفر اشاره و اضافه کرد: این ماهواره با پرتابگر ایرانی و بومی به فضا پرتاب خواهد شد و قرار است در مدار دایره‌ای حرکت کند. وزن این ماهواره ۹۰ کیلوگرم است و دارای طول عمر تجهیزاتی ۵/۱ سال است.

وی با بیان اینکه در ماهواره ظفر ۴ دوربین رنگی نصب شده است، یادآور شد: این دوربین‌ها با وضوح ۸۰ متری اقدام به تصویربرداری از سطح زمین می‌ کنند که دقت سیستم کنترل تعیین وضعیت ماهواره ظفر نسبت به نوید ۳۰۰ درصد پیشرفت داشته است.

رئیس مرکز تحقیقات ماهواره‌ای دانشگاه علم و صنعت از پرتاب این ماهواره در سال ۹۱ خبر داد و گفت: ابعاد این ماهواره ۶۳ سانتیمتر در ۶۳ سانتیمتر در ۸۰ سانتیمتر است و طیف نوری آن رنگی است. پایدارسازی ماهواره ظفر سه محوره است و دقت کنترل آن نیز یک درجه است. نرخ ارسال تصاویر در ماهواره ظفر نسبت به ماهواره نوید ۱۵ برابر ارتقاء یافته است.

فناوریهای بومی شده از طریق دو ماهواره نوید و ظفر

دکتر بلندی با تاکید بر دستیابی این محققان به کلیه زیرسیستم‌‌های دو ماهواره ظفر و نوید خاطرنشان کرد: با اجرای دو پروژه ماهواره نوید و ظفر به کلیه فناوری‌های زیرسیستم این دو ماهواره شامل زیرسیستم سازه، حرارت، انرژی، تصویربرداری، زیرسیستم محموله ذخیره و ارسال، الکترونیک روی بورد دست پیدا کردیم.

وی ادامه داد: در بخش‌های مهمی چون شبیه ساز خورشید برای کالیبره کردن، نمونه پروازی حسگر خورشیدی و مغناطیسی، شبیه ساز در حلقه برای سیستم کنترل در وضعیت و تصویربرداری و همچنین سیستم انرژی و ذخیره آن به خودکفایی رسیدیم و آماده ارائه خدمات به سایر بخش‌ها هستیم.

کاربردهای دیتای دو ماهواره نوید و ظفر

رئیس مرکز تحقیقات ماهواره ای دانشگاه علم و صنعت به کاربردهای تصاویر و دادههای دو ماهواره نوید و ظفر اشاره کرد و افزود: تصاویر ارائه شده از طریق دو ماهواره ظفر و نوید می تواند در پایش ذخایر نفت، معادن، بررسی جنگلها، زمینهای شور و قلیایی، بررسی امراض و آفات و استفاده از تصاویر در جهت بررسی بحرانهای طبیعی به کار برده میشود.