به گزارش افکارنیوز به نقل از کیهان،برخي رسانه هاي غربي نظير روزنامه دي ولت و يك روزنامه نگار آمريكايي صهيونيستي به نام سيلورستاين منبع ادعاي خود را فردي با اسم مستعار رضا كهليلي (خليلي) معرفي كرده بودند. سازمان سيا از اين اسم مستعار ايراني براي انتشار ادعاهاي بي پايه و سست استفاده مي كند تا از خود سلب مسئوليت كرده باشد.

روزنامه دی ولت از قول رضا خلیلی(!؟) مدعی شده بود که وی اطلاعات مربوط به انفجار را از یک کارمند سابق وزارت اطلاعات به نام حمید رضا ذاکری دریافت کرده است.

وی مدعی شد که هفته گذشته در تأسیسات هسته ای فردو در نزدیکی شهر قم انفجار مهیبی رخ داده و کارکنان این تأسیسات به علت این حادثه در داخل این مرکز گرفتار شده و هرگونه ارتباط آنها با خارج قطع شده است.

وی همچنین مدعی شده بود نیروهای امنیتی ایران این منطقه را تا شعاع ۲۴ کیلومتری محاصره کرده اند و اتوبان قم - تهران نیز بعد از این انفجار برای چندین ساعت مسدود بوده است(!) و یک جلسه اضطراری نیز با حضور رئیس جمهور ایران، وزیر اطلاعات، رئیس سازمان انرژی اتمی و برخی دیگر از مقام ها در مورد این انفجار تشکیل شده است(!)

اما مدتی بعد در پی معلوم شدن دروغ بودن این ادعا و عدم استقبال اغلب رسانه های غربی، ریچارد سیلورستاین، روزنامه نگار آمریکایی - اسرائیلی از خوانندگان خود به خاطر انتشار مطلب سراسر کذب و دروغ تحت عنوان «انفجار در سایت اتمی فردو» عذرخواهی کرد.

به نوشته پایگاه ایران گلوبال وابسته به اپوزیسیون خارج از کشور او از اینکه بدون توجه به هشدارها و با عجله آن خبر را منتشر کرده است اظهار تأسف کرد و گفت: این(انتشار خبر دروغ) یکی از مواردی است که آرزو می کنم ای کاش می مردم و چنین اشتباهی را نمی کردم.

ریچارد سیلورستاین، در ادامه ضمن اشاره به این که تعدادی از ایرانی های محترم که وی می شناسد به او قبلاً هشدار داده بودند، نوشت: این افتضاح به عنوان میخی آهنی بر تابوت رضا کهلیلی و حمیدرضا ذاکری می باشد که اولین افرادی بودند که نخستین قدم را در گزارش کردن این شایعه دروغ برداشتند.

روزنامه صهیونیستی هاآرتص نیز در نوشته ای با عنوان «انفجار در سایت فردو را چه کسی و چرا منتشر کرد؟» نوشت: در گزارش مذکور ادعا شده بود انفجار در سایت هسته ای فردو در اطراف قم، باعثآسیب جدی به سانتریفیوژها و گرفتار شدن ۲۴۰ نفر در اعماق زمین شده که قادر به رهایی نیستند. اما چرا این ادعا مورد بی اعتنایی اغلب شبکه های خبری قرار گرفت؟ اگر این خبر درست بود می توانست یکی از جدی ترین خرابکاری ها علیه ایران باشد، اما اگر درست بود.

هاآرتص می افزاید: قطع نظر از فقدان کمترین دلیل و سند درباره ادعای مذکور اگر واقعاً انفجار مهیبی در سایت فردو انجام شده بود چرا هیچ تصویر ماهواره ای از ده ها وسیله نقلیه احتمالی که در حال انجام عملیات نجات(آسیب دیدگان) هستند به دست نیامد؟ و اگر ۲۴۰ نفر کارگر وجود داشتند که در اعماق زمین گیر کردند، چگونه در کشوری که مردمانش به اینترنت دسترسی دارند از سوی اقوام و بستگان آنها هیچ نگرانی در شبکه های اجتماعی ابراز نشد؟ رضا خلیلی با ناامیدی می گوید منبع او موثق بوده است(!)

سايت ايران گلوبال در پايان گزارش خود نوشت: لازم به توضيح است كه سايت ايران گلوبال تنها سايتي بود كه به اين گزارش با ترديد جدي برخورد كرد اما برخي از سايتها مانند راديو فردا و راديو دويچه وله در دام اين گزارش نادرست افتادند و با آب و تاب يك خبر بي پايه را منتشر كردند.