به گزارش افکارنیوز، پایگاه اطلاع رسانی آیت الله هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در آستانه دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی و ورود بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران به میهن اسلامی با جمعی از فضلا، محققین و مدرسین حوزه علمیه قم دیدار و گفتگو کرد.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در این دیدار با اشاره به اینکه روحانیون و علما در تاریخ معاصر همواره از سوی دشمنان دین و مردم مورد هجوم و تخریب قرار گرفته‌اند، گفت: علما و مراجع شیعه از آنجایی که پناهگاه و ملجاء مظلومان و محرومان و مورد اعتماد و وثوق قاطبه مردم بوده‌اند، همواره مورد حقد و کینه بدخواهان و دشمنان قرار داشته اند.

وی با اشاره به اینکه رضا خان به نیابت از استعمارگران، روحانیت و مراکز دینی را منهدم و متروک ساخت، به نقش علما در انقلاب مشروطه و نیز شکل‌گیری و رشد حوزه علمیه قم تحت زعامت آیت‌الله العظمی بروجردی اشاره و تصریح کرد: با رحلت این مرجع بزرگ و مشخص شدن جایگاه ایشان و روحانیت به عنوان نماد تشیّع و معارف دینی و اسلامی نزد مردم، حکومت پهلوی به عمق ارادت مردم به دین و عالمان دینی واقف و درصدد ضربه زدن و خدشه‌ وارد کردن به این رکن اساسی جامعه اسلامی برآمد که همین امر موجب خروش حضرت امام(ره) به نمایندگی از جامعه دینی در مقابل توهین‌ها و تخریب‌ها شد.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به نقش روحانیت و علما و به ویژه حضرت امام خمینی در به ثمر رسیدن انقلاب اسلامی اشاره کرد و با بیان اینکه دوران حضرت امام(ره) دوران اعجاز مدیریت اسلامی در کشور بود، گفت: بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران با آن شخصیت بزرگ و علم و نبوغ منحصربه‌فرد خود توانست با رژیم تا بن داندان مسلح پهلوی مبارزه و انقلاب را به پیروزی برساند و سپس در مدت کوتاهی، توطئه‌ها، شورش‌ها و جنگ تحمیلی را مدیریت و با پیروزی به سرانجام برساند و نمونه‌ای از اداره موفق و اسلامی جامعه را به نمایش بگذارد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه با اشاره به حملات و توطئه‌هایی که در حال حاضر برای ضربه زدن به دین، اعتقادات و روحانیت شیعه و اسلام در حال انجام است، افزود: همان وضعی که بعد از مشروطه و نیز در دوران پهلوی برای تخریب و گوشه‌نشین کردن حوزه و روحانیت دنبال شد، اکنون نیز تحت عناوین دیگری در حال پیگیری است و همین امر هوشیاری، دوراندیشی و تلاش بیش از پیش علما و روحانیون را برای خنثی کردن این توطئه‌ها طلب می‌کند. می بینیم که اخیرا تلاش همه جانبه ای برای بی اعتبار کردن شخص امام راحل و روحانیت و حتی اصل انقلاب در جریان است.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با ابراز خرسندی از تحرک و فعالیت‌های اخیر حوزه‌های علمیه، به برگزاری اجلاس «بررسی آرا و افکار حضرت امام(ره)» و تحریرالوسیله ایشان و حضور اعاظم حوزه و مراجع در این اجلاس در قم اشاره کرد و گفت: به نظر می‌رسد که حوزه علمیه و مراجع معظم به خوبی متوجه خطرات پنهان و پیدا علیه دین، حوزه و آرمان‌های امام راحل عظیم‌الشأن(ره) شده و این امر جای بسی خوشحالی دارد.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه دشمنان دین و مردم با هدف قرار دادن کانون اصلی همبستگی مردم که روحانیت، ولایت و امام(ره) و رهبری است، قصد دارند مردم را از این امهات جامعه اسلامی دور و با بی‌تفاوت کردن آنان نسبت به اعتقادات و معارف دینی و اهل بیت(ع)، مطامع شیطانی خود را پیاده کنند.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی بازگشت حوزه علمیه و جامعه به آرا و افکار فقهی، اجتماعی و سیاسی حضرت امام(ره) را امری مبارک و طلیعه بیداری و احیای مجدد حوزه‌های علمیه خواند و تأکید کرد: توجه ویژه به نقاط مغفول شخصیت و آرای امام خمینی(ره) و استخراج بیش از ۱۰۰ ابتکار خاص امام(ره) نشانه بازگشت به اصالت انقلاب و زدودن پیرایه‌هاست.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام به وظیفه خطیر حوزه‌های علمیه و علما و روحانیون در برهه حساس کنونی اشاره و تصریح کرد: اگر بدنه حوزه به طرف امهات انقلاب و اسلام و اهداف اصلی که اسلام خالص و ناب است، حرکت کند کامیاب و توطئه بدخواهان دین، انقلاب و مردم خنثی خواهد شد.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی یکی از مخاطرات مهم مقطع حساس کنونی را تفرقه میان آحاد مردم و میان مردم و مسئولان و گروه‌های سیاسی خواند و گفت: تأکید همیشگی دلسوزان و وفاداران به انقلاب و نظام و نیز رهبری معظم انقلاب بر پرهیز از تفرقه‌افکنی و ایجاد همدلی در کشور است که همه باید این مهم را مورد توجه ویژه قرار دهند.

وی افزود: متأسفانه گروه یا جناحی افراطی در کشور حیات سیاسی خود را در ایجاد و دامن زدن به اختلافات و تفرقه در جامعه می‌دانند و تأکیدات مکرر رهبری انقلاب را درباره پرهیز از تفرقه نادیده می گیرند.

آیت الله هاشمی رفسنجانی در خاتمه تأکید کرد: باید همه دوستداران نظام حول محور قانون اساسی، راه گفتگو و تعامل در پیش گیرند و با حسن‌نیت و مدارا و همدلی کشتی انقلاب را به ساحل امن تعالی و توسعه برسانند.

در ابتدای این دیدار حجت‌الاسلام قادری و نیز برخی از علما و فضلای حاضر در جلسه دیدگاه‌های خود را پیرامون وضعیت حوزه‌های علمیه، مسائل سیاسی، اخلاقی و اعتقادی جامعه بیان کردند که برخی محورهای آن به قرار زیر است:

- لزوم بهره‌گیری از تجربیات بزرگان نظام برای غلبه به مشکلات
- پیگیری در نحوه استفاده از درآمدهای نفتی در چند سال اخیر و رفع مشکلات اقتصادی
- توجه ویژه به وضعیت معیشتی طلاب حوزه‌های علمیه
- لزوم ارائه تفسیر و چهره رئوف و به دور از خشونت از اسلام و تعالیم دینی
- نیاز جامعه برای بازگشت به اعتدال و میانه‌روی
- جامعه زنده، جامعه‌ای است که نقدهای دلسوزانه در آن مورد توجه قرار گیرد.
- نیاز جامعه به حرکت در جهت گفتگوی ملی و حمایت استوانه‌های نظام از این حرکت
- لزوم خنثی‌سازی تلاش‌های مغرضین برای ایجاد تفرقه میان بزرگان نظام و رهبری
- نگرانی از تحریف آشکار تاریخ انقلاب اسلامی و نیروهای مؤثر آن
- لزوم دور کردن خطرات مهلک از ایران اسلامی بر پایه وحدت و همدلی