لاریجانی: ادامه سرپرستی مرتضوی غیرقانونی است

به گزارش افکارنیوز به نقل از خراسان، اعلام مغايرت اين مصوبه دولت در حالي اعلام شده است که جلسه استيضاح شيخ الاسلامي قرار است يکشنبه هفته آينده در مجلس برگزار شود . در همين حال اظهار نظر هاي موافقان و مخالفان استيضاح وزير کار نشان مي دهد که هنوز نمي توان پيش بيني دقيقي از نتيجه اين استيضاح داشت . در همين حال اسفناني عضو کميسيون حقوقي و از مخالفان استيضاح به خراسان گفت: ممکن است پس از استيضاح وزير مرتضوي به عنوان سرپرست وزارت کار معرفي شود.

مظفر: وزیر مسئول مدیریت تامین اجتماعی است

به گزارش ایسنا، علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی ضمن ابلاغ خلاف قانون بودن مصوبه اخیر هیأت دولت در تفویض اختیارات وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در امور تأمین اجتماعی، به معاون اول رئیس جمهور، ادامه سرپرستی سعید مرتضوی بر سازمان تامین اجتماعی را غیرقانونی خواند. به گزارش ایسنا به نقل از خانه ملت، بر این اساس طبق قانون این مصوبه در صورتی که از سوی دولت اصلاح نشود، ابطال می شود. در همین حال حسین مظفر معاون نظارت رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مصوبه اخیر هیات وزیران در خصوص تفویض اختیارات وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به معاون اول رئیس جمهور از سوی رئیس مجلس شورای اسلامی ابطال شده است، گفت: این مصوبه ناقض قانون اساسی است. حسین مظفر در گفتگو با مهر، اعلام کرد: طبق قانون هیات وزیران نمی تواند اختیارات قانونی وزیر را لغو کند و آن را به معاون اول بدهد. مظفر تاکید کرد: این کار هیات وزیران نقض قانون بوده و همچنان شیخ الاسلامی در برابر مدیریت سازمان تامین اجتماعی مسئول است.

مطهری: وزیرکار به دلیل قانون ستیزی استیضاح می شود


درهمین حال علی مطهری یکی از امضا کنندگان طرح استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در گفت و گو با مهر با تاکید بر این که هیچ اتفاق خاصی درباره استیضاح نیفتاده و این موضوع به قوت خود باقی است، گفت: روز یکشنبه آقای شیخ الاسلامی به دلیل قانون ستیزی در واگذاری اختیار خود به رحیمی استیضاح می شود. در عین حال به گزارش خبر آنلاین پزشکیان از دیگر امضاکنندگان طرح استیضاح وزیر کار اما نظری متفاوت از مطهری دارد. به عقیده وی با مصوبه جدید دولت انجام این استیضاح دیگر موضوعیت ندارد. باتوجه به اقدام دولت در دادن اختیارات سازمان تامین اجتماعی به معاون اول، راه این است که دولت را به مجلس بخوانیم و از وی خواستار پاسخگویی باشیم.

بخشایش اردستانی: استیضاح کنندگان به نحوی از عوامل فتنه تجلیل خواهند کرد

اما احمد بخشایش عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس در گفت و گو با ایسنا هدف اصلی استیضاح کنندگان وزیر کار و رفاه اجتماعی را منکوب کردن رییس جمهور دانست و گفت: آن ها با استیضاح وزیر کار آن هم به خاطر مرتضوی به نحوی از فتنه و عوامل فتنه تجلیل خواهند کرد و حتی فتنه را احیا می کنند که این برای جمهوری اسلامی خوب نیست. وی گفت: مرتضوی به دلیل سرکوب فتنه مجازات می شود؛ چرا برخی فتنه ای را آغاز کردند که برای مقابله با این فتنه پیش قراولانی برای مقابله با فتنه برخاستند که پشتوانه قضایی آن ها به عهده دادستان یعنی آقای مرتضوی بود. در شرایطی که فتنه خاموش شده است انصاف حکم می کند که نظام از کسانی که در دوره ای پرتلاطم نظام را به سمت ثبات کشاندند دفاع کند که یکی از این افراد آقای مرتضوی است. بخشایش در ادامه با بیان این که «استیضاح کنندگان شیخ الاسلامی عقده ها و مسائل شخصی شان را دنبال می کنند»، گفت: از آن جا که مرتضوی یک پدیده است آن ها می خواهند با تبلیغات از لحاظ بین المللی مشهور شوند.

احتمال برکناری مرتضوی تا روز یکشنبه


در همین حال علیرضا منادی عضو هیات رئیسه مجلس به ایلنا گفت: با توجه به تعامل خوب دولت و مجلس درباره موضوعات اقتصادی و نزدیک شدن نظرات طرفین در این خصوص، نشانه هایی وجود دارد که دولت تا روز یکشنبه آقای مرتضوی را از سرپرستی تامین اجتماعی کنار گذاشته و در جای دیگری به وی مسئولیت خواهد داد. اگر این اتفاقات تا روز یکشنبه نیفتد، استیضاح کنندگان بر سر حرف خود خواهند بود و قطعا وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی را استیضاح خواهند کرد.

اسفنانی: ممکن است با استیضاح شیخ الاسلامی، مرتضوی سرپرست وزارت کار شود

در همین حال محمد علی اسفنانی عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با بیان این که مخالف استیضاح وزیر کار است به خراسان گفت: نه تنها این استیضاح به صلاح نیست بلکه منطق حقوقی و سیاسی هم اجازه این کار را نمی دهد. وی افزود: اگر استیضاح به دلیل سرپرستی آقای مرتضوی بر سازمان تأمین اجتماعی انجام می شود امکان پی گیری این موضوع از راه های دیگر هم وجود دارد. از طرف دیگر دولت در ماه های پایانی خود به سر می برد و مجلس نیز در پایان سال جاری با اولویت های مهم تری از جمله بودجه مواجه است. از سوی دیگر در ایام دهه فجر قرار داریم بنابراین استیضاح به مصلحت نیست. عضو کمیسیون حقوقی مجلس تأکید کرد: به گمان بنده آن هایی که برای حفظ آقای مرتضوی دست به هر کاری زدند از جمله تغییر ساختار سازمان تأمین اجتماعی در صورت رأی مثبت مجلس به استیضاح وزیر کار، آقای مرتضوی به عنوان سرپرست وزارت خانه معرفی خواهد شد. بنابراین منطق حکم می کند که این کار انجام نشود و حتی استیضاح از سوی طراحان آن پس گرفته شود اما در هر حال اگر استیضاح انجام شود ارزیابی من این است که جو عمومی مجلس موافق استیضاح نخواهد بود. وی تأکید کرد: دیوان حکم عزل کسی را صادر نمی کند بلکه دیوان مصوبه ای را که به موجب آن فرد در رأس کاری قرار گرفته ابطال می کند که درباره آقای مرتضوی همین کار انجام شد. به تصور من دیوان عدالت اداری ساز و کار لازم در برخورد با این موضوع را در اختیار دارد.

فرهنگی: فضای مجلس برای استیضاح قابل پیش بینی نیست

در اين ميان فرهنگي عضو هيئت رئيسه مجلس با تاکيد براينکه قانون طرف استيضاح کنندگان است، مي گويد اينکه آيا مجلس استدلال ها را بپذيرد يا نه در جلسه استيضاح معلوم مي شود. محمد حسين فرهنگي به فارس گفت: با ادغامي که صورت گرفت اين وظيفه به وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعي منتقل شد بر همين اساس اين موضوع جزو اختيارات وزير است و قابل تفويض به مرجع ديگر هم نيست و اگر هم وزير بخواهد اختيارش را تفويض کند بايد در مورد آن پاسخگو باشد. وي تاکيد کرد: فضاي مجلس براي استيضاح قابل پيش بيني نيست.