چرا استیضاح وزیر کار به مصلحت نیست؟

به گزارش افکارنیوز به نقل از ایسنا، برخی از نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید میکنند که این کار نه تنها به صلاح نیست بلکه برخلاف مصلحت کشور است زیرا با توجه به اینکه در ماههای پایانی دولت دهم به سر میبریم و بارها نسبت به ضرورت حفظ تعامل بین قوا به ویژه دولت و مجلس تصریح شده اما استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به نوعی قربانی کردن منافع ملی است.

نباید برای انتقام‌گیری‌های شخصی، منافع ملی و وحدت کشور را به قربانگاه ببریم

حجت‌الاسلام برومند نماینده مردم پارس‌آباد و بیله‌سوار در مجلس شورای اسلامی گفت: استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی توسط افرادی چون احمد توکلی پیگیری می‌شود و این افراد حاضرند برای انتقام‌گیری‌های شخصی خود با دولت، منافع ملی و حتی وحدت کشور را به قربانگاه ببرند.

وی در گفت‌وگو با ایسنا، در این باره افزود: اغلب نمایندگان تهران حتی یک ‌درصد دغدغه نمایندگان شهرستان را ندارند و این در حالی است که نمایندگان شهرستان‌ها مرتب با مراجعات مردمی و مشکلات شهرستان‌های‌شان روبه‌رو هستند که خیلی از این مشکلات توسط سازمان تأمین‌اجتماعی حل و فصل می‌شود.

برومند با «مثبت ارزیابی کردن خدمات تأمین‌اجتماعی و انجام دقیق وظایفی که برعهده این نهاد است از زمان تصدی سعید مرتضوی» افزود: وظیفه خود می‌دانیم از مدیری که در کار خود موفق است و سازمان تأمین‌اجتماعی را به خوبی اداره می‌کند حمایت کنیم چرا که او از بین تمام مدیران تأمین اجتماعی که تا به حال تصدی این سازمان را بر عهده داشته‌اند، موفق‌ترین مدیر است.

وی با تأکید بر این که «افرادی مثل آقای احمد توکلی یک‌درصد مشکلات ما نمایندگان شهرستانی را ندارند و فقط به دنبال اهداف سیاسی و تسویه حساب‌های شخصی هستند» افزود: ایشان در جمع نمایندگان گفته‌اند که چون آقای مرتضوی حکمیت مرا قبول نکرد، من حتی اگر یک روز هم به عمر دولت احمدی‌نژاد باقی باشد استیضاح وزیر را به نتیجه می‌رسانم، خوب مسلم است این‌گونه برخوردهای غیرعقلایی جز ایجاد تنش و کارشکنی در خدمت‌رسانی دولت خدمتگزار و مسئول امور کشور نتیجه‌ای در بر نخواهد داشت.

نماینده مردم پارس‌آباد و بیله‌سوار خاطرنشان کرد: البته اینجانب رجاء واثق دارم که اکثریت قاطع نمایندگان محترم مجلس مصالح کشور و منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی را در نظر دارند.

وی افزود: در شرایط فعلی استیضاح آقای شیخ‌الاسلامی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی را به صلاح کشور نمی‌بینیم و امیدواریم ایشان؛ رأی، بالا و قوی‌تر از رأی اعتماد اول ‌در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه کار دهد.

استیضاح وزیر کار در این شرایط، هیچ سودی برای مردم ندارد

گفت: ‌ در شرایط فعلی استیضاح وزیر کار هیچ سودی برای مردم ندارد.

قاسم جعفری نماینده مردم بجنورد در مجلس با اشاره به پیگیری استیضاح وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی از سوی برخی نمایندگان گفت: معتقدم حاکمیت و حکومت‌داری باید بر اساس منطق باشد یعنی به خاطر مواضع تاکتیکی تصمیم نگیریم، که نهایتا منجر به لج‌بازی شود.

وی تصریح کرد: بنده درباره وزیر کار قضاوت نمی‌کنم، اما معتقدم تغییر هویت سازمانی چندان به صلاح نیست و در این شرایط همان‌طور که رهبری نیز فرمودند باید بگو و مگوها را کنار گذاشته و به فکر معیشت مردم باشیم.

این نماینده اصولگرای مجلس خاطرنشان کرد: بهتر بود هر دو طرف درایت‌مدارانه عمل می‌کردند چون بعضی از کارها اینگونه نیست که وقتی شروع شد حتما ادامه دهیم.

جعفری تصریح کرد: اگر طرفین بگویند که ما از ظرفیت‌های قانونی استفاده می‌کنیم و بر اساس آن عمل می‌کنیم نتیجه آن ضرر به مردم است.

وی با تاکید بر اینکه در شرایط فعلی استیضاح سودی برای مردم ندارد، گفت: در شرایط فعلی استیضاح نمی‌تواند سودی برای مردم داشته باشد و به نظر می‌رسد که طرفین باید بهتر و متواضع‌تر از این عمل کنند.

بیرانوند: برخی به دنبال تسویه‌حساب‌های شخصی هستند

بهرام بیرانوند عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به اعلام وصول طرح استیضاح وزیر کار در مجلس، گفت: به نظر می‌رسد جریانی به دنبال این است که مشکلات مردم به محاق برود.

وی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: من جریانی را می‌بینم که از پیگیری سوال از رییس‌جمهور در مجلس تا بررسی اصلاح قانون انتخابات ریاست‌جمهوری خیلی تمایلی به این ندارد که مشکل مردم حل شود.

وی با بیان اینکه برخی به دنبال تسویه‌حساب‌های شخصی هستند، افزود: مسیری که هم‌اکنون وجود دارد مسیری است که اولویت‌ها در آن فراموش می‌شود.

بیرانوند اضافه کرد: به نظر می‌رسد جریانی به تنش در جامعه و فراموش شدن نیازهای فعلی مردم کمک می‌کند و من ورود به این موضوع را به صلاح نمی‌دانم.

عزیزی: به جای پیگیری استیضاح وزیر، به فکر حل مشکلات مردم باشید

رییس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با انتقاد از پیگیری استیضاح وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی از سوی برخی نمایندگان گفت: به جای اینکه استیضاح را پیگیری کنید بهتر است به فکر معیشت مردم و بودجه سال آینده باشید.

عبدالرضا عزیزی در گفت‌وگو با ایسنا، با اعتقاد به اینکه برخی‌ها با استیضاح شیخ‌الاسلام به دنبال حاشیه‌سازی هستند، گفت: مگر غیر از این است که مقام معظم رهبری تاکید کرده‌اند که با یکدیگر تعامل کنید و هر کس تعامل نکند خیانت کرده است.

وی تصریح کرد: می خواهند سه - چهار ماه باقیمانده از دولت یک وزیر را برکنار کنند و برای وزارتخانه‌ای سرپرست تعیین کنند در حالی که بهتر است به جای این کارها به معیشت مردم و حل مشکلات آنها رسیدگی کنند.

رییس کمیسیون اجتماعی مجلس خاطرنشان کرد: استیضاح‌کنندگان وزیر کار بهتر است به فکر بودجه کشور باشند و منافع ملی را در نظر بگیرند.

عزیزی درباره اینکه آیا بهتر نیست به جای استیضاح، از وزیر سوال شود، گفت: البته معتقدم به تعداد تمام وزرای کابینه از وزیر کار سوال شده است دیگر سوال هم معنایی نمی‌تواند داشته باشد.

بخشایش: استیضاح‌کنندگان شیخ‌الاسلام عقده‌های شخصی‌شان را دنبال می‌کنند

احمد بخشایش عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس هدف اصلی استیضاح‌کنندگان وزیر کار و رفاه اجتماعی را منکوب کردن رییس‌جمهور دانست و گفت: آن‌ها با استیضاح وزیر کار آن هم به خاطر مرتضوی به نحوی از فتنه و عوامل فتنه تجلیل خواهند کرد.

وی با اشاره به اعلام وصول استیضاح شیخ‌الاسلام گفت: روح این استیضاح مربوط به آقای مرتضوی است. این در حالی است که مرتضوی به دلیل سرکوب فتنه مجازات می‌شود؛ چراکه برخی فتنه‌ای را آغاز کردند که برای مقابله با این فتنه پیش قراولانی در نیروی انتظامی و سپاه برای مقابله با فتنه برخاستند که پشتوانه قضایی آن‌ها به عهده دادستان یعنی آقای مرتضوی بود.

بخشایش خاطرنشان کرد: در شرایطی که فتنه خاموش شده است انصاف حکم می‌کند که نظام از کسانی که در دوره‌ای پرتلاطم نظام را به سمت ثبات کشاندند دفاع کند که یکی از این افراد آقای مرتضوی است.

وی با بیان این‌که «خاموش کردن فتنه همچون خاموش کردن آتش است» گفت: احتمال دارد که در جریان خاموش کردن آتش چند شیشه هم شکسته شود اما در چنین شرایطی آتشنشان را به دلیل شکستن شیشه محاکمه نمی‌کنند.

این نماینده مجلس همچنین با بیان این‌که «هدف اصلی استیضاح‌کنندگان محترم منکوب کردن رییس‌جمهور است» گفت: با این وجود آن‌ها با استیضاح وزیر کار آن هم به خاطر مرتضوی به نحوی از فتنه و عوامل فتنه تجلیل کرده و حتی فتنه را احیا می‌کنند که این برای جمهوری اسلامی خوب نیست.

وی افزود: اگر استیضاح در حالت عادی انجام می‌شد بحثدیگری بود اما چون روح استیضاح به مرتضوی به عنوان یکی از افرادی که فتنه را خاموش کرده است، برمی‌گردد رویکرد درستی نیست؛ چراکه اگر قرار باشد مرتضویِ‌ها محاکمه شوند در آینده اگر فتنه‌ای دیگر کشور را فرا گیرد این افراد که در روزهای پرتلاطم برای نظام زحمت کشیده‌اند آیا برای برداشتن قدم پای‌شان نمی‌لرزد؟

وی با اشاره به عزل مرتضوی از دادستانی گفت: آقای مرتضوی را از قوه قضاییه عزل کردند تا با از بین بردن مصونیت‌اش بتوانند او را محاکمه کنند، اما او هنوز محاکمه نشده‌ است که در موردش الفاظی همچون قاتل و یا جانی استفاده می‌شود. اجازه دهید حداقل محاکمه صورت گیرد بعد در مورد او این‌گونه صحبت کرده و یا بگویید که نباید پست دولتی داشته باشد.

بخشایش در ادامه با بیان این‌که «استیضاح‌کنندگان شیخ‌الاسلام عقده‌ها و مسائل شخصی‌شان را دنبال می‌کنند»، گفت: از آن‌جا که مرتضوی یک پدیده است آن‌ها می‌خواهند با تبلیغات از لحاظ بین‌المللی مشهور شوند؛ چراکه با محکوم و منفور کردن وی می‌توانند خود را در عرصه جهانی مشهور کنند. این در حالی است که این موضوع تنها به معنای تقدیر از عوامل فتنه، اپوزیسیون، غربی‌ها و کسانی که در داخل فتنه را به راه انداخته‌اند، می‌باشد.

یک فعال رسانه‌ای، استیضاح وزیر کار و رفاه اجتماعی را خلاف توصیه‌های رهبر انقلاب دانست.

امیرطاهر حسین‌خان نیز در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: رهبر انقلاب با استیضاح وزرا در ماه‌های پایانی دولت مخالف هستند و بر همین مبنا استیضاح وزیر کار نیز خلاف منویات رهبری است.

وی افزود: مقام معظم رهبری در نامه‌ای به رییس مجلس هفتم در پنجم بهمن ۱۳۸۳ به دلیل استیضاح مرتضی حاجی وزیر دولت اصلاحات، فرمودند «در شرایط کنونی که ماه آخر ماموریت دولت در حال سپری شدن است، استیضاح وزیران هیچ سودی ندارد و متقابلا زیان‌های محتمل آن بسیار و خطرات آن هشداردهنده است».

حسینخان گفت: سخنان ایشان برای همه دورانها برای نمایندگان است و ما امیدواریم نمایندگان با نصبالعین قرار دادن رهنمودها و توصیههای رهبری که برای همهی ما جنبهی شرعی و ولایی دارد منافع ملی را در تصمیمات خود لحاظ کنند.