تحریم ایران یعنی به بن‌بست رسیدن آمریکا

افکارنیوز _ به گزارش ایسنا، وزیر سابق امور خارجه کشورمان در نشست هماندیشی بصیرت انقلابی که شب گذشته در مسجد علی بن موسی الرضا(ع) در شهر رشت برگزار شد، با تبریک به مناسبت ایام الله دهه فجر اظهار کرد: انقلاب اسلامی ایران هویت جدیدی را به جهانیان عرضه کرد.

وی با ابراز خرسندی از حضور در گیلان، ادامه داد: گیلان دیار جهاد، اجتهاد، مبارزه، مقاومت و تدوین اندیشمندان، عالمان و پیشکسوتان در عرصه‌های علم و فرهنگ ملت بزرگ ایران است.

وی با بیان اینکه مقاومت از ویژگی های شاخص دیار گیلان است، افزود: در دوران دفاع مقدس نیروهای گیلانی جایگاه مستقل خود را یافتند و صحنه‌های پرشوری از مقاومت، ایستادگی و دشمن شناسی را از خود نشان دادند.

متکی گفت: در سی و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، ایران به مرحله‌ای رسیده است که در جای جای دنیا از آن سخن می گویند و برای آن نقشه می‌کشند و فتنه‌های مختلف می آفرینند.

وی اضافه کرد: در طی ۳۴ سال گذشته در جای جای جهان، انقلاب اسلامی ایران نقش آفرین بوده و آگاهی‌های فراوانی برای ملت‌ها فراهم کرده و به واسطه آن تحولات عظیمی در دنیا به وجود آمده و منشا انقلاب‌های جدیدی شده است.

متکی گفت: طبیعی است که باید توفیقات و عدم توفیقات و کارآمدی و عدم کارآمدی را مورد نقد و ارزیابی قرار دهیم اما خود پدیده و حرکتی که انجام شده، در سطح جهانی تحولات عظیمی را ایجاد کرده است.

وزیر سابق امور خارجه ایران با بیان جهت‌گیری‌های امام خمینی(ره) در مسائل مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و … گفت: مسائلی که امام خمینی(ره) از شرایط موجود در جهان با چشم انداز مطلوب ارائه کردند، امروز مرکز ثقل توجهات جهانی است.

متکی افزود: اگر در اشل زمانه خود نگاه کنیم، امام خمینی(ره) مفهوم قدرت، مسئولیت و حکمرانی را متحول کرد، تصمیم سازی بدون مردم را متحول کرد. تحولی که پدید آمد تحولی در جغرافیای جهانی و انسانی بود، ملتهایی که تشنه حق و عدالت بودند امام را آذرخشی می دانستند که تحول آفرید.

وی تصریح کرد: امام خمینی(ره) معتقد بودند که قدرت نباید تولید قدرت کند بلکه منطق باید تولید قدرت کند، اگر مفاهیم انسانی را از مباحثحکمرانی حذف کنیم قانون جنگل حاکم می شود.

متکی با اشاره به اینکه امام خمینی(ره) در داخل کشور الگو ارائه دادند، بیان کرد: مردم این الگو را با دل و جانشان پذیرفتند لذا به او پیوستند، اغلب رهبران با کودتا و انقلاب وارد کار می شوند و به مرور زمان از محبوبیت‌شان کاسته می‌شود ولی امام خمینی(ره) در قرن معاصر تنها رهبری بود که وقتی وارد ایران شد ۵ میلیون نفر از او استقبال کردند و در زمان رحلتش ۱۰ میلیون نفر بدرقه‌اش کردند.

وی ادامه داد: از نکات مورد توجه امام(ره)، دشمن شناسی بود. اگر ترفندهای دشمن را نشناسیم و ایده‌ها، تهدیدها و برنامه‌ریزی‌های دشمن را نشناسیم نخواهیم توانست در برابرش بایستیم، این امر لازمه تداوم انقلاب است.

وی در خصوص اوضاع فلسطین گفت: شاید برخی با خود بگویند چرا ما از فلسطین حمایت می کنیم، توجه ما به فلسطین از باب امنیت ملی ماست، زمانیکه آمریکا از آن سوی دنیا مسائل خاورمیانه را مربوط به امنیت ملی خود می داند، ما که در خاورمیانه هستیم چطور نباید مساله فلسطین را مربوط به امنیت ملی خود بدانیم.

متکی اذعان کرد: استراتژی آمریکایی‌ها در افغانستان این بود که حکومتی در افغانستان سر کار بیاید که موافق آمریکا و مخالف ایران باشد، آیا چنین استراتژی، امنیت ما را تحت تاثیر قرار خواهد داد یا خیر؟

وی افزود: این یعنی آمریکا در شرق گیلان همسایه ما شود و این طبیعی است که چنین آرایشی در افغانستان برای ما بااهمیت باشد. آمریکایی‌ها در این زمینه خیلی تلاش کردند ولی نتوانستند به اهداف شوم خود دست یابند. آمریکا در عراق هم همین استراتژی را دنبال کرد که خوشبختانه موفق نشد.

متکی تصریح کرد: زمانی که آمریکا وارد عراق شد اعلام کرد امنیت را در این کشور برقرار می کند ولی دیدیم که نه تنها نتوانست در کشور امنیت برقرار کند بلکه از عهده برقراری امنیت برای نیروهای خود نیز بر نیامد.

وزیر سابق امور خارجه ایران، با بیان اینکه آمریکا گمان می کند هرچه بگوید همان می شود، گفت: آنهایی که ادعا می کنند پیشرفت تکنولوژی، افزایش استقبال افکار عمومی جهان را در بر دارد، خودشان برخلاف این امر رفتار می کنند، امروز هر حرفی که زده می‌شود ثانیه‌ای بعد تمام دنیا از آن مطلع می‌شوند، امروز هر جوان انقلابی می‌تواند از اتاق منزل خود دشمن را به چالش بکشد.

وی با بیان اینکه تحریم صداوسیمای ایران یعنی به بن بست رسیدن آمریکا و دشمنان ما گفت: این را امام خمینی(ره) برایشان به وجود دارد.

متکی افزود: آمریکا در عراق و افغانستان از سلاح، امکانات و پول کم نیاورد بلکه در منطق کم آورد، آمریکا می خواست با تجاوز به افغانستان و عراق، ایران را شکست دهد، امروز در سوریه هم اینگونه است.

وزیر سابق امور خارجه ایران تصریح کرد: ما باید هوشیار باشیم، ایران در عرصه‌هایی که ظرفیت و زمینه برای کار منطقی وجود داشته باشد حضور دارد. آمریکا با این تحریم‌ها هیچ نتیجه‌ای نخواهد گرفت، هرچه پیش می رود به پیروزی ملت ایران می انجامد و این از افتخارات انقلاب ماست.

متکی با اشاره به اینکه الهام بخشی انقلاب، موجب بیداری اسلامی شده است، گفت: ما با منطق پیش می رویم، ما در انرژی هسته‌ای، حق مسلم ملت را می خواهیم نه چیزی کمتر و نه چیزی بیشتر.

وی افزود: همه می دانند که سه عنصر ملت، رهبر و هم افزایی سبب تحقق انقلاب شد و اکنون برای تداوم انقلاب علاوه بر این سه عنصر، کارآمدی نظام و حکومت نیز لازم است.

متکی با بیان اینکه در زمینههایی که وحدت، همدلی و هم افزایی وجود داشت موفق بودهایم و در زمینههایی که وحدت و همدلی نبود راه به جایی نبردیم، خاطرنشان کرد: در حوزه نرخ ارز و مسائل اقتصادی، بخشی ممکن است به دلیل تحریمها باشد ولی عامل اصلی تدبیر است. ما باید با اقتصاد مقاومتی و بومی سازی، تحریم ها را مدیریت کنیم و در این راستا حق اشتباه نداریم، اینگونه می توانیم از این شرایط عبور کنیم.