سخنرانی لاریجانی در آیین گشایش مجمع پارلمانی اکو
افکار -

علی لاریجانی که در آئین گشایش نخستین اجلاس مجمع پارلمانی اکو(paeco) سخن می‌گفت از پارلمان و دولت پاکستان به جهت میزبانی این اجلاس تقدیر کرد.

وی تصریح کرد: ‌بی‌تردید این ابتکار در ارتقای وجهه سازمان همکاری اقتصادی(اکو) و حمایت از فعالیت‌های آن نقش بسزایی خواهد داشت.

لاریجانی ابراز امیدواری کرد که این اجلاس با مدیریت خانم «فهمیده میرزا» همتای پاکستانی‌اش و همکاری دبیر کل و همکارانشان در دبیرخانه اکو و مشارکت همه هیئت‌های حاضر نتایج پرثمری داشته باشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: امروز با امضا و سپس تصویب منشور مجمع پارلمانی اکو توسط مراجع قانونی کشورهای عضو شاهد تحرک ارزشمند در مفهوم دیپلماسی پارلمانی اعضای اکو خواهیم بود.

وی افزود: در واقع با اجرایی شدن این منشور مرحله جدیدی از ارتباط مردم با مردم در سطح منطقه شکل خواهد گرفت.

وی متذکر شد: در دو دهه گذشته از عمر اکو، اعضای این سازمان کوشیده‌اند تا اهداف مورد نظر در معاهده ازمیر را عملیاتی کنند.

لاریجانی از جمله این اهداف را رسیدن به همگرایی سیاسی و اقتصادی، بهره جستن از اقتصاد جهانی، توسعه زیرساخت‌های ارتباطاتی و ترانزیتی و همکاری‌های زیست محیطی، تلاش در جهت بهره‌مندی از ظرفیت‌های انرژی و صنعتی و کشاورزی و همچنین تحکیم و تقویت پیوندهای تاریخی و فرهنگی مردم منطقه اکو عنوان کرد.

رئیس مجلس گفت: اعضای اکو با این واقعیت مواجهند که جایگاه بحران‌های ملی و بین‌المللی در شرایط آنها تاثیر گذار است؛ لذا برای کاهش آسیب‌ها و ساماندهی وضعیت منطقه ضرورت دارد از ظرفیت مجمع پارلمانی اکو در جهت رایزنی‌های سیاسی و امنیتی برای آرامش و صلح که زیربنای توسعه پایدار است، استفاده شود.

وی ادامه داد: پارلمان جمهوری اسلامی معتقد است که با گشایش پنجره جدید در اکو تحت عنوان مجمع پارلمانی فرصت مناسبی در اختیار اعضای سازمان قرار گرفته تا با همکاری‌های نزدیک، مستمر و فعال پارلمانی زمینه بهره‌گیری از ظرفیت‌های کشورها فراهم شود.

لاریجانی خاطرنشان کرد: نهاد تازه تاسیس مجمع پارلمانی اکو پشتوانه قوی برای تحقق معاهده ازمیر تلقی می‌شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی ابراز امیدواری کرد نمایندگان مجالس عضو اکو این وظیفه جدید را در دستور کار خود قرار داده و از ابتکار مجلس پاکستان استقبال و حمایت کنند.

لاریجانی همچنین ابراز امیدواری کرد که نشستهای بعدی این مجمع نوپا طبق روال و همانگونه که در تقویم برنامههای اکو پیش بینی میشود برگزار شود.