افکار- یکی از مراجع عظام تقلید با اشاره به اخلالگری برخی در سخنرانی رئیس مجلس در قم گفت: قداست قم را شکستند، قداست حرم اهل بیت و تربت سیدالشهدا(ع) را شکستند، اگر ساده از کنار این مسئله بگذرید، همه مردم بدبین میشوند.

آیت‌الله العظمی ناصر مکارم شیرازی امروز در جلسه درس خارج فقه خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد با اشاره مطرح شدن پیشنهاد مذاکره از سوی آمریکایی‌ها تصریح کرد: دشمنان گاهی پیشنهاداتی مطرح کرده و مسئله مذاکره را پیش می‌کشند و برخی افراد در این میان گرفتار خوش‌بینی می‌شوند.

آیت‌الله مکارم شیرازی تاکید کرد: آیا کسانی که دست دراز کرده‌اند خیرخواهی خود را ثابت کرده‌اند یا عداوت مضاعف را در تمام صحنه‌ها ثابت کرده‌اند؟

وی بیان کرد: ممکن است کار به جایی برسد که مذاکراتی هم صورت گیرد ولی اینگونه نیست که اگر آنها یک سخنی گفتند ما باور کنیم که سر عقل آمده‌اند؛ سوء ظن در اینجا طبیعی است و ما از اینها خیرخواهی و وفای به عهد ندیده‌ایم.

این مرجع تقلید گفت: در کلمات ائمه به ویژه در نهج البلاغه روایاتی است که اگر جمع‌آوری شود می‌توان یک دوره روان‌شناسی مذهبی و جامعه‌شناسی دینی از آن استخراج کرد.

وی در ادامه با اشاره به فرا رسیدن دومین سالگرد آغاز انقلاب مردم بحرین تاکید کرد: دو سال پیش مردم بحرین در چنین روزهایی قیام خود را آغاز کردند و تا به حال بیش از ۱۰۰ نفر شهید داده‌اند و هزار و ۶۰۰ نفر اعم از علما، شخصیت‌ها، جوانان، زنان و مردان زندانی شده‌ و گرفتار چنگال آل خلیفه هستند.

آیت‌الله مکارم شیرازی با اشاره به اینکه از سوی غربی‌ها در دو کشور مختلف دو کار متضاد دنبال می‌شود گفت: ‌ در بحرین قیام مردمی صورت گرفته و در آن طرف دنیا برنامه‌ریزی می‌شود که برخی کشورهای دست نشانده نیرو در این کشور پیاده کرده و این قیام مردم را بکوبند و مردم به خاک و خون بکشند.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر در سوریه مردمی هستند که در کشور خود زندگی کرده و بر ضد حکومت حرکتی نداشتند ولی از خارج کشور نیرو اعزام کرده و می‌خواهند با ترور و تهدید قیام دروغین به راه بیاندازند.

استاد حوزه علمیه قم بیان کرد: غرب در هر دو کشور از دموکراسی دم می‌زند، این چه نوع دموکراسی است که هر زمان به هر شکلی که مایل باشند آن را تغییر می‌دهند؟ در بحرین اقلیت خودکامه آل خلیفه را بر مردم مسلط کرده و در سوریه به وسیله عده‌ای تروریست به دنبال تخریب و ساقط کردن حکومت هستند.

وی با اشاره به اینکه غربی‌ها به دنبال منافع خود هستند ادامه داد: وقتی غربی‌ها طالب واقعیت و حقیقت نباشند سرنوشت همین است و به همین دلیل ما به شعارهایی که در دنیای امروز داده می‌شود کاملا بدبین هستیم؛ شعار دموکراسی، حقوق بشر و آزادی ابزاری برای به دست آوردن منافع خاص گروهی ظالم و ستمگر در دنیای امروز است.

آیت‌الله مکارم شیرازی تاکید کرد: امیدواریم مردم بحرین در سایه لطف پروردگار بتوانند حقوق حقه خود را بگیرند و با ادامه مقاومتی ارزنده‌ای که داشته‌اند به اهداف مشروع خود نائل شوند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به حاشیه‌های سخنرانی رئیس مجلس در قم اشاره کرد و گفت: به مسئولان شهر پیام می‌دهم که ساده از کنار این قضیه نگذرند؛ قداست قم را شکستند، قداست حرم و تربت سیدالشهدا(ع) را شکستند، اگر ساده از کنار این مسئله بگذرید همه مردم بدبین می‌شوند.

این مرجع تقلید تصریح کرد: باید مشخص شود چه اشخاصی مرتکب چنین کاری شدند که نه برای حرم، نه برای تربت سیدالشهدا(ع) و نه برای اشخاص حرمت نگه داشتند.

وی با تاکید بر اینکه باید ریشهها خشکانده شود گفت: فریب خوردگان باید ارشاد و توجیه شوند ولی نباید به سادگی از محرکهای اصلی صرف نظر شود.