شیوه‌های طفره رفتن مشایی درباره حضور انتخاباتی
افکار

- محمود احمدی نژاد امروز در حاشیه هیات دولت و در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره جمع‌ بندی پایانی بودجه سال ۹۲ گفت: بررسی بودجه در هیئت دولت به پایان رسیده و کارهای نهایی آن همانند چاپ باقی مانده است

*شما بگویید زنده باد پاییز

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه منظور شما از «زنده باد بهار» چیست و برخی از سخن شما تعبیر انتخاباتی کردند گفت: مگر همه چیز در این مملکت انتخاباتی است من در آن سخنرانی درباره امام زمان(عج) صحبت کردم، شما بگویید زنده باد پاییز!

رئیس‌جمهور درباره نرخ ارز و دلار در بودجه سال ۹۲ گفت: نرخ نفت در بازار و با توجه به متغیر‌های سیاسی تعیین می‌شود.

احمدی‌نژاد همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد سخنان اوباما در اجلاس سالانه سازمان ملل متحد گفت: من هنوز در این باره چیزی نشنیدم.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره برگزاری جشنواره عشایر گفت: عشایر و همه آنان به وطن و تولید تعهد دارند و صداقت و ایمان آنها از صفات و خصوصیات سرزمین ماست.

رئیس جمهور همچنین درباره حضور مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن گفت: من به ملت اعتماد کامل دارم و بعضی‌ها که تردید می‌کنند و به فضاهای دیگری می‌روند در واقع خودشان مردد شده اند، مردم ما مردمی متعهد به انقلاب و تاریخ‌ ساز هستند.

وی افزود: هیچ موقع در سی و چهار سال گذشته در مورد عظمت ملت ایران و انقلاب تردیدی در دل من ایجاد نشده است.

*صحبت‌های من درمورد مذاکره با آمریکا را بار دیگر گوش بدهید

وی در پاسخ به صحبت یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه «شما در سخنان خود در راهپیمایی ۲۲ بهمن بحثمذاکره با آمریکا را مطرح کردید و عده‌ای می‌گویند شما در مقابل مقام معظم رهبری قرار گرفته‌اید»، خطاب به خبرنگار گفت: آیا شما سخنرانی مرا گوش داده‌اید؟ آیا صحبت‌های آقا را گوش داده‌اید؟ یکبار دیگر این صحبت‌ها را گوش دهید

احمدی نژاد در پاسخ به سوال دیگری درباره مذاکرات هسته‌ای گفت: من موضع خود را در روز ۲۲ بهمن اعلام کردم. ما از مسئله هسته‌ای عبور کرده‌ایم.

*در مورد بازدید کارشناسان از پارچین هیچ چیز را فراتر از قانون قبول نمی‌کنیم

وی درباره بازدید کارشناسان از پارچین گفت: ما هم اکنون یک تیم تخصصی در این مورد تشکیل داده ایم و هیچ چیز را فراتر از قانون قبول نمی کنیم.

همچنین رئیس‌جمهور از برگزاری یک جلسه مطبوعاتی جداگانه در خصوص بودجه در هفته آینده با حضور اصحاب رسانه خبر داد.

*مشایی: انتخابات برای من موضوعیتی ندارد / تبلیغات انتخاباتی چی هست؟

اسفندیار رحیم‌مشایی رئیس دبیرخانه جنبش عدم تعهد در پایان نشست هیئت دولت و در جمع خبرنگاران در پاسخ به سؤالی درباره اظهارنظرها و نقل قول‌هایی که از وی درباره حضور در انتخابات مطرح می‌شود، گفت: آیا بحثانتخابات موضوعیتی دارد که من درباره آن صحبت کنم.

وی درباره اینکه آیا مطرح شدن شعار «زنده‌باد بهار» باز کردن بحثانتخابات توسط آقای رئیس‌جمهور است یا خیر افزود: اصلاً بحثتبلیغات انتخاباتی چه چیزی هست؟

*السلام علیک یا ربیع الانام

رئیس دبیرخانه جنبش عدم تعهد درباره اینکه منظور رئیس‌جمهور از بحث«زنده باد بهار» چه بود؟ گفت: منظور رئیس‌جمهور از زنده‌باد بهار امام زمان(عج) است. همانگونه که در مورد ایشان آمده است السلام‌عیلک یا ربیع‌الانام.

*میرتاج‌الدینی: مراجع ذی‌صلاح انتصاب حمله‌کنندگان به لاریجانی را به دولت رد کردند

حجت‌الاسلام میرتاج‌الدینی معاون رئیس جمهور در اجرای قانون اساسی در پاسخ به سؤالی درباره انتصاب حمله کنندگان به آقای لاریجانی در شهر مقدس قم در روز ۲۲ بهمن به دولت گفت: این مسئله را سایت‌های مختلف مطرح کردند و گزارش‌های مراجع ذیصلاح انتصاب افراد حمله کننده به آقای لاریجانی را به دولت رد می‌کند و ما چنین اعمالی را پسندیده نمی‌دانیم.

معاون رئیس جمهور در اجرای قانون اساسی در پاسخ به سؤال دیگری درباره حضور حماسی مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن تصریح کرد: مردم عزیز ما حساسیت‌ها را درک کرده و با توجه به این حساسیت‌ها از جمله بحثتحریم‌ها و فشارهای اقتصادی که از سوی دشمن وارد می‌شود، حضور حماسی در این راهپیمایی داشتند.

وی ادامه داد: پیام داخلی این راهپیمایی برای مسئولین این بود که مردم وظیفه خود را انجام دادند و هم اکنون کار بر عهده مسئولین است تا با انسجام به دنبال حل کردن مشکلات کشور باشند.

وی افزود: پیام خارجی این حضور پرشور این بود که مردم ما همچنان بعد از ۳۰ سال و با وجود تمامی فشارها ایستاده‌اند.

*عباسی: نصب سانتریفیوژهای جدید در نطنز / تبدیل سوخت ۲۰ درصدی به پودر عقبگرد نیست

فریدون عباسی رئیس سازمان انرژی اتمی در پایان جلسه هیئت دولت و در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره مذاکرات ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: این گفت‌وگوها به هر حال ادامه دارد و قطع نمی‌شود تا به یک نتیجه معقول دست یابیم.

*پارچین یک سایت هسته ای نیست

وی درباره بحثبازدید بازرسان آژانس از سایت پارچین گفت: پارچین یک سایت هسته‌ای نیست و من بارها این مسئله را تکرار کردم؛ ابهاماتی در این باره مطرح می‌شود که در جهت رفع این ابهامات با آژانس در حال گفت‌وگو هستیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه رفع ابهامات نیاز به مدارک لازم دارد اظهار داشت: اگر مستندی از سرویس‌های امنیتی وجود دارد که آنها را فریب داده است، لازم است به ما ارائه دهند.

*به نظر می‌رسد آژانس معقول‌تر شده است

عباسی با اشاره به اینکه سال گذشته از آنها درخواست کرده بودیم که اگر مدرکی در اختیار دارند به ما نشان دهند افزود: آژانس از این مسئله امتناع کرده بود اما به نظر می‌رسد شرایط قدری عوض شده و در گفت‌و‌گوها معقولانه عمل می‌کنند.

وی با بیان این مساله که از آنها انتظار داریم در این گفت‌وگوها از موضع منطقی برخورد کنند و حقوق کشور ما را رعایت کنند و اگر مدرکی دارند ارائه کنند تا آن را بررسی کرده و به آن پاسخ دهیم تصریح کرد: فعلا هیچ بحثی درباره بازدید از پارچین یا هر سایت دیگری مطرح نیست و صرفا گفت‌وگو می‌شود تا ما به یک نتیجه منطقی دست پیدا کنیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی درباره برخی اخبار پیرامون تبدیل سوخت اورانیوم به پودر اورانیوم تاکید کرد: تبدیل سوخت روندی بوده که ما از سال گذشته در پیش گرفته بودیم و در ۲۵ بهمن ماه سال ۹۰ از اولین بسته سوخت با حضور رئیس‌جمهور پرده‌برداری شد و تاکنون ۱۲ بسته سوخت تولید شده است که بخشی از آنها در اصفهان نگهداری می‌شود و بخشی دیگر تحویل رآکتورهای اتمی شده و همه مراحل تولید اکسید اورانیوم و تبدیل آنها به صفحات سوخت تحت نظر بازرسان آژانس بوده است.

رئیس سازمان انرژی اتمی ادامه داد: ما به خاطر نیازی که به سوخت ۲۰ درصد داشتیم در حال انجام این کار هستیم و به تدریج اورانیوم غنی شده ۲۰ درصدی خود را به صورت پودر در آورده و به شکل بسته‌های سوخت برای استفاده در رآکتورهای هسته‌ای در می‌آوریم.

عباسی تاکید کرد: این کار برای محدود کردن ذخایر اورانیوم ۲۰ درصدی نیست و نخواهد بود و تنها به منظور راه‌اندازی رآکتورهای تحقیقاتی ماست.

*تبدیل اورانیوم ۲۰ درصد به پودر برای محدود کردن ذخایر نیست

وی درباره ابراز خرسندی کشورهای غربی از این مسئله گفت: مگر ما سوخت را برای چه می‌خواستیم؟ این مسئله عقبگرد نسبت به هیچ چیز محسوب نمی‌شود؟ آنها ادعا می‌کنند که ما اگر اورانیوم ۲۰ درصد را غنی کرده‌ایم برای مباحثدیگری است ولی از ابتدا گفته شد که این کار برای تامین سوخت رآکتور تهران است و آنها از دادن این سوخت به ما خودداری کردند.

وی افزود: خوشبختانه ما این توانمندی را داشتیم و به مقدار لازم در حال تولید سوخت ۲۰ درصدی هستیم. تولید سوخت ما نیز تحت‌نظر آژانس است و مقدار آن به گرم گزارش می‌شود، این مسئله به معنای کوتاه آمدن یا هر منظور دیگری نیست و ما تنها برای تامین نیازهای خودمان این کار را انجام می‌دهیم.

عباسی در پاسخ به سوال دیگری درباره نسل جدید سانتریفیوژ‌های جدید در سایت نطنز گفت: مسئله سانتریفیوژ‌های نطنز به عنوان نسل اول این سانتریفیوژ‌ها شناخته می‌‌شود و مسئله تولید آنها خاص است و تکنولوژی‌ آنها کمی قدیمی محسوب می‌شود و ما سالهاست که به این تکنولوژی دست یافتیم.

وی با بیان اینکه ما در سالهای اخیر به تکنولوژی ساخت مواد کامپوزیتی دست یافته و توانسته‌ایم قطعات سانتریفیوژ را از کامپوزیت بسازیم و ساخت آنها برای ما بسیار راحت‌تر شده اظهار داشت: واحد کار جداسازی سانتریفیوژها در ماشین‌های نسل جدید ما بسیار بالاتر است.

رئیس سازامن انرژی اتمی ادامه داد: در بهمن ۹۰ از اولین زنجیره نسل جدید سانتریفیوژها پرده‌برداری کردیم و از آن به بعد تحقیقات ما در این پایلوت کامل شد.

*نصب سانتریفیوژهای جدید از حدود یک ماه پیش آغاز شده است

رئیس سازمان انرژی اتمی ادامه داد: برای اینکه به تولید صنعتی در این زمینه دست یابیم باید تعداد زیادی از این دستگاه‌ها را نصب کنیم. نصب سانتریوفیوژهای جدید از حدود ۱ ماه پیش در سایت نطنز آغاز شده است و با برنامه‌ریزی که کرده‌ایم نصب دو برابری آنها ادامه دارد تا بتوانیم آزمایشگاه مرتبط با نسل جدید را تکمیل کنیم.

عباسی تصریح کرد: این سانتریوفیوژها را برای غنی‌سازی ویژه زیر ۵ درصد ساخته شده و هیچ استفاده‌ای از آنها در غنی‌سازی ۲۰ درصد نمی‌شود.

*در مورد درز اطلاعات محرمانه به آژانس شکایت کرده‌ایم

رئیس سازمان انرژی اتمی درباره شکایت این سازمان از آژانس انرژی اتمی به خاطر انتشار اطلاعات محرمانه گفت: فعلا پاسخ مناسبی در این باره دریافت نکرده‌ایم؛ حتی اخیرا اعتراضات جدیدی در این باره داشتیم و نماینده ما در آژانس درباره انتشار خبر نسل جدید سانتریوفیوژهای هسته‌ای از آنان سوال کرده بود که چرا اطلاعات آنها باید از آژانس به بیرون درز پیدا کند.

وی افزود: ۳ _ ۴ روز بعد از اینکه کارشناسان آژانس نصب این سانتریوفیوژها را به آژانس گزارش کردند اطلاعات آنها در اختیار رسانه‌های غربی قرار گرفت و منبع خود را یکی از کارشناسان آژانس نقل کرده بودند؛ این مسئله دال بر این است که اطلاعات از آژانس به راحتی درز پیدا می‌کند.

*کارمندان آژانس از سرویس‌های اطلاعاتی کشور خود حقوق می‌گیرند

وی با بیان اینکه در آژانس کارمندانی مشغول کار هستند که از آژانس حقوق نمی‌گیرند بلکه حقوق خود را از کشور خود دریافت می‌کننداظهار داشت: این باعثمی‌شود تا آنها اطلاعات خود را در اختیار کشورهای خود، سرویس‌های امنیتی و رسانه‌ها قرار دهند؛ ما به آقای آمانو هشدار دادیم که این مسئله باید برطرف شود.

رئیس سازمان انرژی اتمی در پایان گفت: ما به آژانس این امتیاز ویژه را داده‌ایم تا درباره ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته‌ای گفت‌وگو کنیم و این دلیل نمی‌شود که ما بی جهت اطلاعات خود را درباره اماکن هسته‌ای به آژانس دهیم چرا که آژانس مکان امنی برای نگهداری مطالب و اسناد محرمانه نیست.

*ثمره هاشمی: نمایش کامل مراحل پرتاب موجود زنده به فضا در جلسه هیئت دولت

مجتبی ثمره هاشمی دستیار ارشد رئیس‌جمهور در پایان جلسه هیئت دولت و در جمع خبرنگاران در پاسخ به سؤالی درباره پیام‌های حضور حماسه مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن گفت: پیام حضور حماسی مردم، وفاداری به انقلاب اسلامی است.

وی افزود: مردم ما همواره در مقابل فشارهای خارجی ایستاده‌اند و یک نمونه آن حضور پرشور در مراسم سالگرد راهپیمایی ۲۲ بهمن است و این حضور ایستادگی در مقابل فشارهای اقتصادی غرب است.

دستیار ارشد رئیس‌جمهور ادامه داد: کوششی که جوانان برای پیشرفت علمی دارند بسیار عالی است، امروز فیلم ارسال موجود زنده به فضا در هیئت دولت به نمایش درآمد و واقعاً تکنولوژی پیچیده‌ای بود.

هاشمی ثمره ادامه داد: این برای اعتلای کشور است و ملت ایران در هر سال در افق بالاتری رو به کمال حرکت می‌کند.

وی حضور پرشور ملت ایران را در راهپیمایی ۲۲ بهمن کاملاً قابل پیش‌بینی عنوان کرد و گفت: مردم در دوره‌های گذشته همچون دوران جنگ تحمیلی که تهدید نظامی دشمن وجود داشت حضور داشتند.

احمدی‌نژاد در پاسخ به سؤال دیگری درباره پیام‌های داخلی این راهپیمایی گفت: ما قطره‌ای از ملت هستیم و باید هر قدری که مقدور است کار کنیم.

توضیحات اقتصادی دولتی ها

*نامجو: افزایش قیمت آب و برق منوط به تصمیم ستاد هدفمندی یارانه‌هاست و در بودجه مطرح نیست

مجید نامجو وزیر نیرو در پایان جلسه هیئت دولت و در جمع خبرنگاران در پاسخ به سؤالی درباره میزان افزایش مبلغ آب و برق و سایر خدمات توسط وزارت نیرو در بودجه سال ۹۲ گفت: هرگونه افزایش قیمت در مبلغ بودجه باید توسط ستاد هدفمندی یارانه‌ها تصویب شود.

وی با بیان اینکه بحثافزایش قیمت آب و برق در بودجه و قیمت آن به هیچ عنوان مطرح نمی‌شود تصریح کرد: بحثبودجه شرکت‌های دولتی نیز باید در پیوست بودجه مطرح شود.

*الهام: عیدی امسال کارمندان ۵۲ هزار و ۵۰۰ تومان افزایش یافت

غلامحسین الهام پس از پایان جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران، درباره مصوبات امروز جلسه هیات دولت گفت:: علاوه بر تصویب عیدی سالانه، تدابیر ویژه‌ای برای کنترل بازار در شب عید انجام شد تا به مردم فشار وارد نشود.

وی گفت: اگر به مُر قانون اساسی عمل شود همه چیز حل خواهد شد و اختلافات داخلی حل می‌شود.

الهام در ادامه اظهار کرد: همان‌طور که رییس‌جمهور منتخب مردم در سخنرانی ۲۲ بهمن خود تاکید کردند، تحت هیچ شرایطی پیوند رییس‌جمهور و رهبری، مردم و رهبری، مردم و نظام گسستنی نخواهد بود.

سخنگوی دولت در مورد پیام ۲۲ بهمن گفت: ۲۲ بهمن هر سال بهتر از سال قبل این پیام را می‌دهد که همه با هم باید بر سر پیمان خود متحد باشیم.

*فرهنگ

حسینی: مقدمات برگزاری نمایشگاه کتاب / فیلم‌های جشنواره فجر قابل قبول بود

سید محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در پایان جلسه هیات دولت در خصوص داوری‌ جشنواره فیلم فجر اظهار داشت: ما در بحثداوری وارد نمی‌شویم و این موضوع سازوکار خودش را دارد البته این بحث‌ها فقط در مورد انتخاب فیلم نیست بلکه در مورد شعر، کتاب و مباحثدیگر هم این موضوعات وجود دارد.

حسینی تصریح کرد: باید ظرفیت و تحمل بالایی وجود داشته باشد و نخبگان، هنرمندان، نویسندگان و اهالی فرهنگ بپذیرند که ما بالاخره یک برگزیده بیشتر نداریم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به این سوال که آیا خودتان فیلم‌ها را دیده‌اید؟ گفت: من برخی فیلم‌ها را که دیده‌ام قابل قبول بود و در آن به موضوعات متنوعی پرداخته شده بود که همه آنها بیانگر این است که ما ظرفیت و توان بالایی داریم و هر سال می‌توانیم کارهای ارزنده‌ای داشته باشیم.

*پیگیر طلب ناشران خارجی هستیم

وی در پاسخ به این پرسش که گفته می‌شود طلب ناشران خارجی داده نشده آیا صحت دارد، تصریح کرد: ما پیگیریم این طلب تا نمایشگاه کتاب پرداخت شود و جای هیج نگرانی نیست.

حسینی با بیان اینکه ما در حال تهیه مقدمات برگزاری نمایشگاه کتاب و تامین اعتبارات لازم برای آن هستیم، متذکر شد: من امروز با آقای رییس‌جمهور صحبت کردم و ایشان در این مورد نظر مساعد داشتند چرا که به هر ترتیب این نمایشگاه جایگاه جهانی و اعتبار خاصی دارد و باید هر چه باشکوه‌تر برگزار شود.

*حاشیه ها

وزیر اقتصاد: با خبرنگاران مصاحبه نمی کنم

به گزارشخبرگزاری فارس، شمس‌الدین حسینی پس از پایان جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران خطاب به خبرنگاران، گفت: چندی پیش خبرنگاری از من درباره یک موسسه سوالی کرد که من به او گفتم من چنین موضوعی را در مورد این موسسه بیان نکردم و از شما می‌شنوم اما با کمال تاسف آن خبرنگار برخلاف صحبت من مطلبی را منتشر کرد و من به همین خاطر ترجیح می‌دهم فعلا با خبرنگاران مصاحبه‌ای نداشته باشم.

*بقایی: در سفر به مصر از هیات ایرانی جدا نشده بودم

حمید بقایی در حاشیه جلسه هیئت دولت از حضور مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن تقدیر کرد و گفت: ۲۲ بهمن روزی تاریخی و یک میراثفرهنگی و یوم الله است.

معاون اجرایی رئیس‌جمهور اظهار گفت: شور و شوق مردم در سال ۵۷ را به یاد دارم و امروز هم که در سال ۱۳۹۱ هستیم و همان شور و شوق در میان مردم وجود دارد.

خبرنگاری به بقایی گفت «شنیده شده شما در سفر به مصر در بدو ورود از هیات جدا شده‌اید و زمان برگشت دوباره به هیات برگشتید» که بقایی گفت: اینها حرف نادرستی و مفتی است.