شرایط اجرای فاز دوم هدفمندی مهیا نیست

افکار- علی لاریجانی در خصوص مخالفت مجلس با اجرای فاز دوم هدفمندی یارانهها اظهار داشت: تصمیم مجلس برای توقف فاز دوم همدفمندی مربوط به سال ۹۱ است.

وی خاطر نشان کرد: اینکه وضعیت سال ۹۲ برای اجرای فاز دوم هدفمندی چگونه باشد، نیازمند بررسی است و مجلس بر اساس شرایط زمانی نظر خواهد داد.

رئیس مجلس گفت: بسیاری از صاحب‌نظران در مجلس معتقدند شرایط کشور به سبب مشکلات معیشتی مردم و گرانی و معضل اشتغال آماده اجرای فاز دوم هدفمندی نیست.


نمی‌گوییم فاز دوم هیچ‌وقت اجرا نشود

لاریجانی در عین حال متذکر شد: این به معنای آن نیست که هیچ وقت فاز دوم طرح اجرا نشود بلکه یک مرحله را اجرا کردیم و شرایط اقتصادی ما وضع دیگری پیدا کرده است.

وی اضافه کرد: کسی با نفس هدفمندسازی یارانه‌ها مخالفتی ندارد اما مهم زمان است و باید شرایط را آماده کنیم و اگر سال آینده شرایط عادی و وضعیت مردم بهتر شد، گام بعدی را بر می داریم.

رئیس مجلس در واکنش به اظهارات کسانی که قوه مقننه را مانع اجرایی شدن همدمندی یارانه‌ها و مخالف کمک به اقشار کم درآمد می کنند، گفت: کسی با کمک به مردم و بالا رفتن قدرت خرید آنها به ویژه اقشار کم درآمد مخالف نیست.

لاریجانی افزود: مسأله اینست که آیا مردم در شرایط فعلی تحمل دارند که در ازای اندک افزایش یارانه‌ها، مثلاً قیمت گازوئیل ۲۰۰۰ و قیمت بنزین ۲۵۰۰ تومان و نرخ برق ۴ برابر شود؟

وی با بیان اینکه شرایط برای اجرای فاز دوم هدفمندی مهیا نیست، تصریح کرد: اگر شرایط مقداری آرام، قیمت دلار ثابت و تورم مهار شود، میتوان برای اجرای فاز دوم در فضایی معقولتر تصمیمگیری کرد.