افکار -

حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنوری، دبیر کل کنگره روحانیت و دفاع مقدس، یکشنبه شب در برنامه مقاومت رادیو معارف با اشاره به حضور گسترده روحانیان در زمینه فرهنگی تبلیغی دفاع مقدس گفت: روحانیان سنگرها و خطوط مقدم جبهه را به مسجد و مدرسه تبدیل کرده بودند.

در سنگر کمین چگونه نماز بخوانیم


وی با اشاره به مبحثجلسه قبل یعنی حضور روحانیت در زمینه اخلاق، به تبیین حضور روحانیت در زمینه احکام پرداخت و افزود: چون شرایط محیطی و جسمانی رزمندگان متغیر بود با توجه به این تغییرات طبیعتاً سؤالاتی مطرح بود که روحانیان پاسخگوی آن بودند.

دبیر کنگره روحانیت و دفاع مقدس با بیان نمونه ای از مسایل مستحدثه در جبهه خاطرنشان کرد: رزمنده ای که به سنگر کمین می‌رفت تا از نزدیک‌ترین فاصله دشمن را رصد کند، نه آبی برای وضو داشت نه امکان طهارت و نه می‌توانست جهت قبله را رعایت کند یا ایستاده نماز بخواند، چرا که در طول روز این رزمنده نباید کوچک‌ترین حرکتی داشته باشد.

وی خدمات فرهنگی نظیر مشاوره و مباحثعقیدتی سیاسی را از دیگر ابعاد خدمات روحانیان در جبهه دانست و ادامه داد: شناساندن دشمن و اثبات اینکه دشمن باطل و جمهوری اسلامی ایران حق است از جمله این خدمات بود.

روحانیت و مشاوره و راز داری

حجت‌الاسلام ذوالنور با اشاره به انجام مشاوره توسط روحانیت در جبهه اضافه کرد: از این جهت که مشاور و روانشناس در جبهه فراوان نبود در این زمینه هم روحانیت خدماتی از جمله شنیدن درد دل رزمندگان، حل مشکلات، حل اختلاف و دل داری به رزمندگان و خانواده ایشان را به خوبی انجام می‌دادند.


وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: اگر حفاظت اطلاعات می‌خواست که مسأله رازداری و عدم نشت اطلاعات را برای رزمندگان جا بیندازد برای این کار از روحانیت کمک می‌گرفت تا رزمنده به این وسیله رازداری را بر خود قطعی و وظیفه شرعی تلقی کند.

مقام معظم رهبری در جبهه

دبیر کنگره روحانیت و دفاع مقدس به بیان تأثیر حضور شخصیت‌ها به ویژه حضرت آیت الله خامنه‎ای در میان رزمندگان پرداخت و گفت: حضور ایشان در جبهه از چند جهت تأثیر گذار بود چرا که وی امین حضرت امام، مسؤول تمشیت سپاه، نماینده حضرت امام در شورای عالی دفاع، امام جمعه تهران و در مدتی طولانی رییس جمهور کشور بودند.

وی رهبر معظم انقلاب را یکی از عوامل مقاومت خرمشهر دانست و ادامه داد: ‌ یکی از کسانی که از رهنمودهای حضرت آقا بهره کافی برد شهید چمران فرمانده جنگ‌های نامنظم بود.

فرمانده سابق تیپ ۸۳ امام جعفر صادق با بیان اینکه در ابتدای جنگ میان مسؤولان دو استراتژی وجود داشت و استراتژی یاران امام مقابله با دشمن با تمام امکانات بود خاطرنشان کرد: استراتژی بنی صدر و یارانش این بود که «زمین بدهیم و زمان بگیریم» و این نظریه مقابل استراتژی امام و یارانش بود چرا که وی معتقد بود باید نوک جبهه نزدیک پل دختر و جبهه میانی در ارتفاعات زاگرس باشد و رزمندگان حاضر نبودند یک وجب از خاک کشور را از دست بدهند.

بنی صدر: ماندن در خوزستان حماقت و این نقشه دفاعی اراجیف است

دبیر کنگره روحانیت و دفاع مقدس با بیان خاطره ای از شهید وحدت سردار نورعلی شوشتری و ملاقات وی با بنی صدر تصریح کرد: شهید شوشتری بعد از معطلی از صبح تا ظهر پشت درب اتاق رییس جمهور وقت در اندیمشک با پاسخ منفی برای ارائه طرح دفاعی‎اش رو برو شده و به وی می‎فهمانند که بنی صدر ماندن در خوزستان را حماقت و نقشه دفاعی وی را اراجیف می‌نامد.

وی با اشاره به استقبال حضرت آقا از طرح شهید شوشتری ابراز داشت: وی بعد از نا امیدی به محل خدمتش در خط برگشته و یک روز صبح در حالی که از سنگر خارج شده می‌بیند که سه نفر رزمنده در حال بر انداز دشمن هستند که نفر وسط لاغر اندام و قد بلند و با هیبت است.

حضرت آقا و رصد دشمن از فاصله نزدیک

حجت‌الاسلام ذوالنور افزود: دقایقی بعد رزمنده ای خود را به شهید شوشتری می‌رساند و می‌گوید آقا دارد می‌آید و حضرت آقا وارد سنگر وی می‌شوند و می‌پرسند طرح شما برای این محور چیست؟

وی با بیان تفاوت آشکار میان ایدئولوژی یاران امام و بنی صدر تصریح کرد: شهید شوشتری می‌گفت: «وقتی آقا این سؤال را کردند خیلی خوشحال شدم انگار که دنیا را به من داده‌اند»

دبیر کنگره روحانیت و دفاع مقدس در ادامه خاطرنشان کرد: حضرت آقا بعد از بیان نقاط قوت و ضعف این طرح، به این شهید عزیز فرمودند: «من در محضر امام از طرح شما دفاع خواهم کرد» و این درست نقطه مقابل برخورد بنی صدر با این طرح بود.

دل‌تنگی رزمندگان و دلواپسی امام

وی با بیان اینکه در اواسط جنگ وقتی حضرت آیت الله خامنه‎ای رییس جمهور شدند حضورشان در جبهه کمرنگ شده و یکی از فرماندهان از این کار گله کردند گفت: آقا با اکراه فرمودند «امام رفتن به ۵ استان کشور؛ ارومیه، کردستان، کرمانشاه، ایلام و خوزستان را برمن حرام کرده‌اند اما من امام را راضی خواهم کرد» این نشان می‌دهد که حضرت امام بر جان ایشان بیمناک بود و ایشان را ذخیره انقلاب برای این ایام می‎دانستند.

فرمانده سابق تیپ ۸۳ امام جعفر صادق با اشاره به اجازه امام برای حضور حضرت آقا در جبههها بعد از اندک زمانی بیان داشت: ایشان در زمان قطع نامه ۵۹۸ و تحمیل آن بر ایران حضوری ممتد در جبههها داشتند و یگان به یگان و مقر به مقر سرکشی کرده و موجب قوت قلب رزمندگان بودند.