پاسخ خاضعانه ناوهای آمریکا به ایران
افکار

- سردار سرلشکر محمد باقری معاون ارکان و امور مشترک ستاد کل نیروهای مسلح در اختتامیه همایش توسعه ملی سواحل مکران و اقتدار دریایی جمهوری اسلامی ایران که در چابهار برگزار شد، گفت: برای درک و کشف گنج جنوب شرق کشور باید گام اساسی و محکمی برداشته شود که این همایش می‌تواند به آن کمک کند.

وی افزود: باید حداکثر استفاده را از دریا ببریم و همانطور که در گذشته شاهد بودیم، توسعه اسلام از طریق دریا صورت گرفته است اما در قرن‌های اخیر، اروپا توجه ویژه‌ای به دریا داشت و توانسته پیشرفت کند و مبنای رشد آمریکا شود.

باقری ادامه داد: ‌طبق گفته کارشناسان بزرگ جهان، قدرت برتر دریا، قدرت برتر جهان است و دستیابی به قدرت جهانی فکر و تلاش می‌خواهد. توجه به قدرت دریایی سابقه دیرینه‌ای دارد و تجربه ثابت شده‌ای است.

معاون ارکان و امور مشترک ستاد کل نیروهای مسلح تاکید کرد: اساس ژئواستراتژی آمریکا ژئواستراتژی دریایی است و ارتش آمریکا یک ارتش دریاپایه است و هر گاه نیروی زمینی و یا هوایی آنها بخواهد اقدامی صورت دهد، متکی به ۱۲ ناو هواپیمابر و بالگردبر نیروی دریایی است.

باقری ادامه داد: دریا همچنین تاثیر بسزایی در اقتصاد کشورها دارد و قابل مقایسه با سرمایه‌های داخلی نیست. توسعه سواحل و بنادر نیاز به برنامه‌ریزی، تلاش و بسیج امکانات ملی دارد و ایران می‌تواند در این موضوع بسیار پیشرفت کند و این همایش می‌توان به آن کمک کند.

وی خاطرنشان کرد: اما متاسفانه سواحل کشور ما کم متراکم‌ترین، فقیرترین و دارای کمترین زیرساخت و امکانات بهداشتی و درمانی است. سواحل مکران با طول ۷۰۰ کیلومتر و پس کرانه خوب فرصت‌های ارزشمندی برای توسعه کشور دارد. سواحلی که بسیاری از کشورها حسرت یک کیلومتر آن را می‌خورند.

معاون ارکان و امور مشترک ستاد کل نیروهای مسلح با اشاره به جنگ تحمیلی و دلایل آن خاطرنشان کرد: انگیزه‌های صدام غیر از خباثت‌های ذاتی، دسترسی به دریا بود که از ایران راه به جایی نبرد و به کویت حمله کرد. راه‌های دسترسی عراق به خلیج فارس دهانه اروند بود که ما با یک کلاش می‌توانیم آن را ببندیم.

باقری در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به فرصت‌های سواحل مکران برای توسعه کشور گفت: یکی از این فرصت‌ها راه‌های ارتباطی بود و همانطور که می‌دانید، حمل و نقل دریایی ۵۰۰ بار از حمل و نقل هوایی و ۱۴۰ بار از حمل و نقل زمینی ارزان‌تر است و ما متاسفیم که چرا از خلیج چابهار برای توسعه کشور به درستی استفاده نمی‌کنیم. خلیجی که شاید ۳-۴ نمونه بیشتر از آن در دنیا وجود نداشته باشد.

وی ادامه داد: ما در یک منطقه بحرانی زندگی می‌کنیم که در مرکز آن خلیج فارس وجود دارد و بخش اعظم صادرات و واردات ما از خلیج فارس و تنگه هرمز صورت می‌گیرد در حالی که خداوند بندر چابهار را برای خارج شدن از تنگنای تنگه هرمز و خلیج فارس به ما داده است. اما چرا ما نفت و گازمان را از دریای عمان صادر نمی‌کنیم و واردات ما از طریق چابهار صورت نمی‌گیرد.

معاون ارکان و امور مشترک ستاد کل نیروهای مسلح با اشاره به موقعیت سواحل مکران اظهار داشت: ما از این سواحل دسترسی مستقیم به آب‌های آزاد و بدون وجود هیچ خشکی در سر راه به قطب جنوب داریم و می‌توانیم طبق قوانین بین‌المللی در بخشی از قطب جنوب ادعای حاکمیت کنیم.

باقری خاطرنشان کرد: چابهار می‌تواند قطب تامین مایحتاج کشتی‌های تجاری شود. استان سیستان و بلوچستان و هرمزگان با مشکلات عدیده‌ای مواجه هستند و اینکه ما در تهران بنشینیم و بگوییم استانداران باید آنجا را توسعه دهند، اشتباه است. توسعه این مناطق توان ملی را می‌طلبد.

وی با اشاره به ظرفیت‌های دیگر سواحل مکران گفت: امکان خواهرخواندگی بنادر ما با برخی شهرهای کشورهای شمالی وجود دارد که نیاز به فرهنگ سازی و برنامه‌ریزی دارد تا بتوان از آن بهره‌برداری کرد.

معاون ارکان و امور مشترک ستاد کل نیروهای مسلح همچنین تاکید کرد: وظیفه ما نظامیان این است که نگاه‌مان به دریا، تهدید محور باشد و البته با وجود نیروهای نظامی مقتدر هیچ کس جرات تهدید ایران را ندارد و اگر به عنوان مثال اتفاقی در خلیج فارس بیفتد ناوهای آمریکایی سریعا بر روی کانال ۱۶ بی‌سیم می‌آیند و می‌گویند اتفاقی نیفتاده و خاضعانه توضیح می‌دهند و اعلام می‌کنند که تهدید نیست.

باقری خاطرنشان کرد: عدم توسعه و کم توجهی به منطقه سیستان و بلوچستان می‌تواند در آینده برای ما مشکل ایجاد کند که باید با عزم ملی برای توسعه این مناطق اقدام شود. کما اینکه در صورت توسعه این مناطق توسعه کشور صورت خواهد گرفت.

وی با اشاره به ناامنی در کشورهای شرقی اظهار داشت: ما باید برای جلوگیری از ورود مواد مخدر و اسلحه غیر مجاز از کشورهای همسایه چاره‌جویی کنیم.

معاون ارکان و امور مشترک ستاد کل نیروهای مسلح با اشاره به خصوصیت خوب مردم استان سیستان و بلوچستان گفت: سپاه که از ۵ سال پیش مسئولیت جنوب شرق کشور را به عهده گرفت با اینکه یک نهاد نظامی است، با دید فرهنگی و با تکیه بر مردم وارد شد و اسلحه‌ها را برای تامین امنیت در اختیار مردم متعهد منطقه گذاشت. در آن زمان سپاه با چند یگان به این منطقه آمده بود و الان این میزان کاهش یافته و در حال حاضر امنیت را توسط نیروهای بسیج برقرار کرده است.

باقری با تاکید بر توجه خاص رهبری به سواحل مکران اظهار داشت: زمانی که نیروی دریایی، خلیج فارس را رها کرد و به دریای عمان آمد، خیلی‌ها متوجه اهمیت موضوع نشده و ایراداتی به فرمانده این نیرو گرفتند اما اکنون اثرات این تصمیم راهبردی، خود را به خوبی نشان می‌دهد.

وی در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد: ‌ اگر امروز در این مناطق و حوزه‌های مختلف سرمایه‌گذاری نکنیم، زمانی که نفت تمام می‌شود با مشکلات فراوانی مواجه می‌شویم. مسئولان باید از درگیری‌ها و روزمرگی‌ها خود را نجات دهند و به توسعه این مناطق توجه کنند و من ضمن تشکر از حضور رئیس‌جمهور در افتتاحیه این همایش، امیدوارم در پایان عمر این دولت یا دولت بعدی این توجه، ساماندهی و نهادینه شود و ردیف خاص بودجه‌ای پیدا کند.

معاون ارکان و امور مشترک ستاد کل نیروهای مسلح در پایان تصریح کرد: نیروهای مسلح دو سه شهر بزرگ در این منطقه ایجاد خواهند کرد و جاسک و چابهاری که نیروی دریایی ایجاد خواهد کرد بزرگتر از شهرهای فعلی خواهد بود.