میرتاج‌الدینی: انسجام و وحدت بین قوا نظام را بیمه می‌کند

افكار نيوز - ميزگردي به مناسبت سخنان مقام معظم رهبري پيرامون وحدت قوا و پرهيز از تفرقه به ميزباني راديو گفتگو انجام گرفت كه مشروح سخنان آقايان: حسین شیخ الاسلام، مشاور امور بین الملل رئیس مجلس شورای اسلامی و حجت الاسلام محمدرضا میرتاج الدینی معاون پارلمانی رئیس جمهور از نظر ميگذرد:


*به گزارش خبرنگار افکار نیوز، سئوال اول اینگونه مطرح شد که، ششمین نشست سران سه قوه روز شنبه به میزبانی مجلس برگزار شد که روسای قوای مقننه، مجریه و قضائیه درباره مسائل روز کشوربا هم بحثو تبادل نظر کردند. مشاور امور بین الملل رئیس مجلس هم روز یکشنبه وحدت قوا را بهترین راهکار درمقابله با دشمنان خارجی دانست.

آقای شیخ الاسلام، در راستای اهداف انقلاب اسلامی، برای رسیدن به وحدت درجامعه و مقابله با توطئه های دشمنان، مسئولین و مردم باید چه نکاتی را مد نظر قرار دهند؟



شیخ الاسلام: کلا کار آمدی هر نظام و سامانه‌ای، به میزان انسجام داخلی آن است. این اصل فقط برای انسان و امور اجتماعی نیست، اتومبیل را نگاه کنید، اگر داخل این سامانه با هم ناهماهنگ باشد، بازده خارجی نخواهد داشت …همین طور است در سامانه حکومت. خاطرم است حضرت امام(ره) در جایی فرمودند؛ که اگر هر ۱۲۴ هزار پیغمبر الان بیایند اینجا اینها به اختلاف نمی خورند، برای اینکه یک هدف دارند. هر کسی نسبت به جایگاهی که دارد برای تحقق انسجام داخلی، مسئول است. ساختارما باید به گونه ای باشد که بتوانیم با گفت و گو با هم به نتیجه برسیم. جامعه در سطح جهانی مثل خانواده در یک محله است. اگر اعضا خانواده با هم اختلاف داشته باشند، این اختلافات به حدی باشد که آن را با داد و فریاد به خارج از خانه خود بکشند، عزتشان از بین می رود، باوجود دشمنان خارجی که نظام مقدس اسلامی دارد، صدای یکپارچه، وحدت آمیز، یک دلی، یک رنگی، علی الخصوص در این ماه مبارک، بهترین گزینه است، بهترین راه کار است.



میرتاج الدینی: انسجام و وحدت بین قوای سه گانه، بزرگترین امکان و ظرفیتی است که نظام جمهوری اسلامی را در تقابل با دشمنی ها، توطئه ها، بیمه می‌کند. در مورد اینکه چه بحثهایی در جلسه سران سه قوه بوده، این جلسات، جلسات داخلی است و رسانه ای نمی شود. فقط در حد اینکه اصل خبر آن می آید که این جلسه تشکیل شد. مدتی بود که هماهنگی تنظیم زمان آن عقب افتاده بود که خوشبختانه سرانجام این جلسه تشکیل شد و من از عزیزان که سوال می کردم، از اصل تشکیل جلسه و موضوعاتی که مطرح شده اظهار خوشحالی می کردند. اما موضوعات آن رسانه ای نمی شود. ما جلسه دیگری هفته آینده خواهیم داشت، که در آن جلسه نشست فصلی مشترک مجلس و دولت است و موضوعات آن علنی است و رسانه ای هم خواهد شد. اما در مورد اصل موضوع که انسجام وحدت سه قوه را مطرح کردید در نظام جمهوری اسلامی با حضور مردم درهمه صحنه ها و با محوریت ولایت فقیه و رهبر معظم انقلاب، انسجام قوای سه گانه ای که هر کدام بخشی از تمشیت امور این کشور را به عهده دارند، قوه قضائیه، قوه مقننه و قوه مجریه، طبیعی است همراهی و هماهنگی در برداشتن موانع پیشرفت و همین طور روان کردن خدمت برای مردم و حل مشکلات آنها خیلی موثر است. مثلاً می خواهیم برای شمول بیمه تأمین اجتماعی برای بخشی از اقشار جامعه را که در گذشته مشمول بیمه نبودند مثل کارگران ساختمانی، پیاده کنیم، خوب این نیاز به قانون وهمراهی دارد. دولت لایحه اش را می آورد، مجلس در اولین فرصت ان را تصویب می کند، و بعد می فرستد برای دولت که اجرا کند.

اگر این هماهنگی و انسجام بین قوا بیشتر باشد. تصویب و پیاده کردن قانون واجرای ان آسان تر خواهد بود، چون نیاز به اعتبار و بودجه دارد. ممکن است یک موضوعاتی بیاید دوباره این با تفاهم و بحثبین خود دو قوه مجریه و مقننه قابل حل است. همین طور در برخی موارد نیاز به ورود قوه قضائیه دارد، دیوان عدالت اداری، بخش نامه هایی که به ادارات و دستگاه های اجرایی و وزارتخانه ها ارسال می شود. چه بسا این بخش نامه ها آثارو تبعاتی را دارد که کارمندان یا مردم عادی در باره آن حرف دارند، بحثدارند، شکایت می کنند. برای همین کمیته سه جانبه ای تشکیل داده ایم که در این کمیته سه جانبه نمایندگانی از مجلس و نمایندگانی از قوه قضائیه و دولت دورهم بنشینند و موضوعات فی ما بین را بحثکنند. بسیاری از این مشکلات اینجا قابل برطرف شدن است.



* آقای شیخ الاسلام، معمولاً وقتی بحثانسجام و وحدت مطرح می شود، نقطه مقابل آن در ذهن متبادر می شود که آیا انسجامی در گذشته نبوده، یا وحدتی نبوده یا خدای نکرده این انسجام دچار مشکل شده، به نظر شما انسجام و وحدت هرچه بیشتر چقدر در تفکرات دشمنان نسبت به ما تأثیر می گذارد؟



شیخ الاسلام: الان امریکایی ها یک تهاجم جدی را، یک طرح بزرگی را در رابطه با منطقه خاورمیانه دارند اجرا می کنند و در این تهاجم، بلاشک دژ مستحکم جمهوری اسلامی هدف است چون ما پایدارترین هستیم و به همین دلیل روی ما خیلی فشار است و نمونه ان هم صدور قطعنامه ۱۹۲۹ است که ان شاءالله به همت ملت ایران و پشتیبانی لطف خداوند شکست خواهد خورد. بنابراین خیلی مهم است که ما دراین مقابله، دراین مبارزه با طاغوت، با شیطان بزرگ سربلند بیرون بیاییم. این پیروزی بدون انسجام داخلی، بدون وحدت، بدون همدلی امکان پذیر نیست. باید این وحدت و همدلی را مانند زمان مقابله با شاه و صدام به صحنه بیاوریم …وقتی یک سامانه برایند همه نیروهایش در یک جهت باشد، موفق می شود. ولی اگر نیروهایش همدیگر را خنثی کنند، سامانه پایش لنگ می شود. من نمی خواهم انکار کنم که متأسفانه برخی از ما از این کارها می کنیم ولی الان دیگر وقتش نیست. آلان خداوند ما را نمی بخشد. یک وقتی اوضاع عادی است، بله. ولی الان فشار از هر وقت دیگر روی ایران بیشتر است و پیروزی که هست معنایش پیروزی و شکست اسلام است، نه شکست ایران و این بسیار مهم است.



میرتاج الدینی: در شرایط سیاسی داخلی و بین المللی امروز، در حالی که امریکا و متحدانش و شاید شورای امنیت، تحریم هایی را علیه ما تحمیل کرده اند و تهدیدهایی دارند، مهمترین ابزار ما انسجام و هماهنگی بین قوای کشور است. رهبر معظم انقلاب هم همواره به این تأکید داشتند. تا ما هرچه جلوتر می رویم بتوانیم این انسجام را بیشتر کنیم. نکته آخری که می خواهم عرض کنم، گاهی اختلاف نظرها بین مجلس و دولت پیش می آید، در تصویب لوایح، در ابلاغ قوانین، مواردی از این قبیل که طی دو سه هفته پیش شاهد آن بودیم، عده ای می خواستند این را شکاف بین دولت و مجلس تعریف کنند و چنین القایی را در جامعه داشته باشند. در حالی که اینها مسائل عادی کار کارشناسی و حقوقی است که با پیگیری حل شده و بقیه هم ان شاءالله حل خواهد شد.

/ ب +