چاره‌ای جز تصویب لایحه سه دوازدهمی نداریم

به گزارش افکارنیوز، رئیس مجلس شورای اسلامی، گفت: چاره‌ای جز تصویب لایحه سه دوازدهمی نداریم زیرا ظرف چند روز آینده باید بودجه سال آینده را به تصویب برسانیم. علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اهمیت بودجه سال ۹۲ برای کشور، تصریح کرد: بودجه سندی است که وضعیت مردم و کشور را در طول یک سال تدبیر می‌کند و هر چه اهتمام دولت و مجلس در این زمینه بیشتر باشد و موضوع را با حضور متخصصین بررسی کنند، ارزش دارد.

وی به تاخیر در ارائه لایحه بودجه اشاره و تصریح کرد: بودجه برای هر کشوری اهمیت دارد و اینکه لایحه بودجه دیر داده شد، به نظرم به نفع کشور نیست، زیرا باعثمی‌شود چند ماه اول سال آینده بودجه روشن متناسب با زمان وجود نداشته باشد و معنا‌یش این است که یک فصل کاری عملا باید با بودجه سال قبل اداره شود و این فصلی است که خیلی جاها در ایران باید کار عمرانی انجام شود پس خسارتش از این حیثاست.

بودجه سال آینده با استراتژی روشن مدون شود

وی در ادامه گفت: باید توجه کرد که بودجه سال آینده با استراتژی روشنی مدون شود و در این مسیر حواشی آن خیلی مهم نیست، از نظر ما اصل محتوای بودجه است.

لاریجانی درباره ویژگی‌های بودجه سال آینده نیز خاطرنشان کرد: بودجه سال آینده باید واقعی باشد، اصول مشخصی بر بودجه حاکم باشد و درآمدها واقعی دیده شود، وقتی بودجه‌ای از نظر درآمدی، متناسب نباشد اختلافات زیاد می‌شود و جمع و جور کردن بودجه سخت است.

بودجه از نظر درآمد و هزینه شفاف باشد

رییس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: بودجه باید از نظر درآمدی و هزینه‌ای شفاف، روشن و واقعی باشد و ردیف‌ها در آن به صورت دقیق پیش‌بینی شود تا مستمرا در طول سال کشمکشی وجود نداشته باشد.

وی با تاکید بر لزوم توجه به خصوصی‌سازی در بودجه سال آینده، گفت: بودجه عمرانی کشور باید در تلفیق با اصل ۴۴ بودجه معقولی باشد، ما می‌توانیم از نقدینگی، استعداد و توان مردم با ارائه خدمات تعرفه‌ای ترجیحی برای بانک‌ها استفاده کنیم و آنها را برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌ها مشارکت دهیم، با این روش مردم هم انگیزه پیدا می‌کنند و خیلی از پروژه‌هایی که دولت انجام می‌دهد می‌تواند به وسیله بخش خصوصی انجام شود.

قوانینی که مرتبط با بودجه نیست، در بودجه نیاید

رییس قوه مقننه همچنین تاکید کرد: قوانینی که مرتبط با بودجه نیست، نباید در بودجه بیاید زیرا هر چیز جای خود را دارد، ما یک سند بودجه‌ای داریم در چارچوب قوانین و هر کس می‌خواهد تغییری بدهد، باید قوانین را جای دیگری تغییر دهد؛ البته این نیازمند وجود سازوکاری متناسب با شرایط فعلی است که قدرت انعطاف بیشتری در شرایط مختلف و همراه با نظارت خاص داشته باشد و ان‌شاءالله در مسیر کار با توجه به همگرایی که در مجلس وجود دارد پیگیری لازم در این رابطه صورت گیرد.

چاره‌ای جز تصویب لایحه سه دوازدهمی نداریم

لاریجانی درباره بررسی لایحه بودجه سه دوازدهمی در مجلس هم افزود: با توجه به اینکه لایحه بودجه خیلی دیر داده شده ما چاره‌ای جز تصویب لایحه سه دوازدهمی نداریم زیرا ظرف چند روز آینده باید بودجه سال آینده را به تصویب برسانیم.

دیگر اظهارات رئیس مجلس به نقل از ایسنا به شرح زیر است:

*مهم‌ترین مساله‌ای که مردم دارند پیش از اینکه رفتارهای قوا را ببینند، این است که مشکلات اصلی‌شان حل شود؛ اینکه قوا اختلاف داشته باشند یا نداشته باشند یک موضوع است اما مردم باید نتیجه حل مشکلاتشان را در زندگی خود ببینند.

* وقتی گرانی و بیکاری وجود داشته باشد اینها مسائل ملموس مردم است، بنابراین باید در همه بحث‌هایی که بین دولت و مجلس وجود دارد افقی که قوا دنبال می‌کنند این موضوعات باشد، نه مسائل دیگر، زیرا اینها مساله مردم است.

اتفاقات روز استیضاح وزیر کار در مجلس

*حادثه‌ای که در مجلس اتفاق افتاد حادثه‌ای بود که در آن بد عمل شد و نباید اینطور می‌شد، اما به هر حال رهبری قضاوت روشن، شفاف و متقنی کردند، نظر رهبری نهایت کار است و همه باید از آن تبعیت کنیم، چه مسئولین اجرایی و چه شما رسانه‌ای‌ها باید آن را فصل‌الخطاب قرار دهید و این فصل‌الخطاب بودن برای همه است.

بخش‌های مختلف حکومت روابط تعریف شده قانونی با هم داشته باشند

* بخش‌های مختلف حکومت باید روابط تعریف شده قانونی با هم داشته باشند. قوه مجریه وظایف مشخصی در قانون اساسی دارد، قوه قضاییه و مقننه هم همین‌طور؛ همچنین روشن است که اگر اختلاف نظری به وجود آمد باید آن را کجا حل کنیم، در اصل ۱۱۰ قانون اساسی این موضوع مشخص شده و این اصل باید رعایت شود.

*قوای مختلف نباید با سوء ظن به یکدیگر نگاه کنند. مسلمانان نباید نسبت به هم سوءظن داشته باشند، کار شما رسانه‌ای‌ها هم در این راستا مهم است که خودتان فضای معقولی را در اختلافات فراهم کنید، زیرا گاه کارهای رسانه‌ها می‌تواند فضا را مغشوش یا معقول کند بنابراین باید انتخاب احسن داشته باشید.

با محدود کردن عکاسان در مجلس موافق نیستم

موضوع محدودیت عکاسان و تصویربرداران در جلسه علنی مجلس که البته به تصویب نمایندگان نرسید. من با این کار موافق نیستم و نباید چنین چیزی مطرح میشد.