بازنده ها قدر ۱۳ میلیون رای را ندانستند / نقش هاشمی و خاتمی در فتنه ۸۸

به گزارش افکارنیوز، منوچهر متکی عصر یکشنبه در نشست پرسش و پاسخ با دانشجویان دانشگاه لرستان با اشاره به عدم برگزاری انتخابات در قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ایران اظهار داشت: تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ایران انتخابات مفهومی نداشت اما امام به نگاه، نظر و مشارکت مردم باور داشت.

وی با بیان اینکه همه آن چیزی که امام از نقش آفرینی مردم می گفت از باور وی نسبت به مردم نشات داشت، عنوان کرد: همچنین در هشت سال دفاع مقدس نیز شاهد بودیم که در سخت ترین وضعیت و سخت ترین شرایط انتخابات به عنوان سمبل حضور و نقش مردم برگزار می شد.

انتخابات تصمیم سیاسی آحاد ملت

نایب رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری با تاکید بر اینکه انتخابات به عنوان نماد دموکراسی هر کشور قواعد و مقررات خود را دارد بیان داشت: در این راستا همه جریانها در یک همآورد سیاسی در چارچوب مقررات به مبارزه سیاسی می پردازند.

متکی با اشاره به برگزاری انتخابات های مختلف در کشور ایران عنوان کرد: برگزاری ۱۰ دوره انتخابات ریاست جمهوری، سه دوره انتخابات شوراهای اسلامی، برگزاری انتخابات خبرگان و … از جمله این انتخاباتها بوده که میراثامام راحل محسوب می شود.

وی با بیان اینکه انتخابات تصمیم سیاسی آحاد جامعه ایران اسلامی است، عنوان کرد: موضوع انتخابات همواره مورد تاکید امام(ره)، رهبری و مسئولین قرار گرفته شده و البته از نظر منطقی نیز همین است.

روایت متکی از فتنه ۸۸

وزیر امور خارجه پیشین دولت احمدی نژاد با تاکید بر اینکه در هر انتخاباتی ممکن است عده ای شکایت و یا انتقادی داشته باشند عنوان کرد: این شکایات و انتقادها باید از طریق مکانیزم رسیدگی به آنها و بر اساس قانون تعریف شده در انتخابات پیگیری شود.

متکی با اشاره به فتنه سال ۸۸ در کشور بیان داشت: در حادثه سال ۸۸ با حوادثی ناگوار مواجه بودیم و در جایی برخی به قرارداد اجتماعی و قواعد مورد باور عمل نکردند و از مسیر قانون خارج شدند.

وی با تقسیم اتفاقات سال ۸۸ به دو قسمت بیان داشت: قسمت اول آن مربوط به ابتدا تا انتهای رای گیری بود که به واقع ملت ایران یک افتخار و رکورد به ثبت رساندند.

نائب رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری با تاکید بر اینکه مردم ایران بعد از انتخابات بالاترین رکورد مشارکت را رقم زدند بیان داشت: به طور حتم این امر برای نظام جمهوری اسلامی ایران صرفه نظر از اینکه چه کسی رای آورد، یک برگ برنده بود.

هیچ بازنده ای بعد از انقلاب ۱۳ میلیون رای نداشته است

متکی بیان اینکه قبل از اعلام نتایج داستانی شروع شد که ادامه آن نشان داد که این امر یک اتفاق نیست بلکه یک طراحی است عنوان کرد: به واقع انتخابات یک برنده دارد و یک بازنده و چیز جدیدی در کشور ما نبود چرا که ۲۶ سال قبل از آن نیز دولت توسط جریانهایی دست به دست می شد و به طور کامل بعضی اختلاف نظرهای سیاسی نیز باهم داشتند.

وی با تاکید بر اینکه این امر نشان می دهد که انتخابات در ایران همواره آزاد بوده و مردم تعیین کننده انتخابات هستند نه دولتها گفت: سیاسیون، برندگان و بازندگان باید از این رکورد مردم تقدیر می کردند.

وی با تاکید بر اینکه در اتفاقات سال ۸۸ خودمان اولین ظلم را به مردم کردیم که این حرف را من دو هفته بعد از انتخابات در نماز جمعه تهران زدم بیان داشت: این در حالیست که همزمان با انتخابات ریاست جمهوری در ایران انتخابات پارلمان اروپا نیز برگزار شد و مشارکت برخی کشورهای اروپایی در این انتخابات زیر ۲۵ درصد بود در حالیکه ملت ایران یک رکورد ۷۵ درصدی از خود به جای گذاشت.

متکی با بیان اینکه هیچ کس بعد از انقلاب به عنوان اپوزیسیون یا بازنده ۱۳ میلیون رای نیاورده است عنوان کرد: این در حالیست که هاشمی در دور دوم انتخابات نهم ۱۱ میلیون رای داشت که این رای جدی و قابل توجه بود.

آنها که گفتند " رای ماچه شد؟ " حق داشتند سوال کنند

وزیر امور خارجه پیشین دولت احمدی نژاد با اشاره به مشارکت ملت در انتخابات دهم ریاست جمهوری تصریح کرد: این رکورد افتخار آمیز بود و ملت ایران این حضور خود را به رخ غربی ها کشیدند.

متکی با تاکید بر اینکه برخی متاسفانه قدر این رای را ندانستند و به خیابانها ریختند که " رای ما چه شد؟ " و البته حقشان بود که سوال کنند عنوان کرد: نتایج انتخابات ریاست جمهوری معمولا برخلاف مجلس به صورت کلی اعلام می شود.

وی در این رابطه توضیح داد: وقتی گفتند " رای ما چه شد " در نظام تصمیم گرفته شد که آرا جزء به جزء استخراج شود که در تهران کاندیدای اپوزیسیون بیشتر از برنده انتخابات رای آورد.

وی ادامه داد: بر اساس همین نگرش خوشبینانه کسانی که گره خوردگی به جاهای دیگر نداشتند، فکر کردند با توجه به نظرسنجی که برای آنها محرز شده بود در تهران رای آورده اند قابل تعمیم به همه جای کشور است ولی این اتفاق نیفتاد.

کسانی که رای نداده بودند در انگلیس گفتند: رای ما چه شد؟!

نائب رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری با بیان اینکه برخی از هم وطنان ما در انگلیس هنگام رای گیری در کنسول سفارت ایران به افراد فحاشی می کردند که چرا رای می دهید عنوان کرد: این در حالیست که همین افراد مخالف دو روز بعد جلوی سفارت جمع شدند که رای ما چه شد؟

متکی با بیان اینکه نظام برای رسیدگی به انتقادات افراد مخالف پا را فراتر از قانون گذاشت و کمیته هایی در کنار شورای نگهبان برای بررسی این انتقادات تشکیل داد و حتی نظام اعلام کرد که اگر لازم باشد نتایج را دوباره بازنگری و مورد شمارش قرار خواهیم داد افزود: با این وجود برخی افراد از هیچ راهکار قانونی تمکین نکردند و همه شاهد حوادثی که در داخل کشور رخ داد بودیم به طوریکه حوادثعاشورا و حوادثداخل کشور از حافظه مردم پاک نخواهد شد.

وی با اشاره به دخالتهای اوباما رئیس جمهور آمریکا در آغاز انتخابات ریاست جمهوری ایران عنوان کرد: اوباما در آغاز انتخابات اقدامات مداخله جویانه خود را شروع کرد به طوریکه این اقدامات مداخله جویانه را هیچ ملت مستقلی نمی پذیرد.

وزیر امور خارجه پیشین دولت احمدی نژاد با اشاره به موضع برخی افراد در برابر این دخالتهای آمریکا بیان داشت: متاسفانه برخی افراد در داخل کشور موضع سکوت پیشه کردند و به طور غیر مستقیم حرفها و دخالتهای آمریکا را مورد پذیرش قرار دادند.

نقش هاشمی و خاتمی در فتنه ۸۸

متکی در پاسخ به سوالی در مورد نقش هاشمی رفسنجانی در فتنه و اتفاقات سال ۸۸ نیز بیان داشت: در این زمینه انتظار جدی تری از جایگاه هاشمی رفسنجانی می رفت برای کنترل شرایط و مدیریت بحران در برابر کسانی که اقدام به قانون شکنی کرده بودند.

وی با تاکید بر اینکه هاشمی رفسنجانی باید نقش آفرینی بیشتری در این زمینه می داشت عنوان کرد: در مورد خانواده وی نیز به صورت عام نمی شود حکم کرد، البته در مورد یکی از فرزندان هاشمی رفسنجانی که دادگاه بر اساس مستندات و مدارک به وی متعرض شده نیز علت عمده آن را می توان مسائل بعد از انتخابات دانست.

نائب رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری تصریح کرد: در مجموع خاتمی و هاشمی در حوادثسال ۸۸ نمره قابل قبول و جدی دریافت نکردند.

آمریکا هنوز اراده سیاسی لازم برای مذاکره با ایران را ندارد

متکی همچنین با اشاره به موضوع مذاکره ایران و آمریکا اظهار داشت: موضوع مذاکره ایران و آمریکا در طول ۳۴ سال گذشته همواره هم در ایران و هم در آمریکا مطرح بوده است.

وی با تاکید بر اینکه برای مذاکره باید شرایط فراهم باشد بیان داشت: آمریکا هنوز اراده سیاسی لازم برای مذاکره و گفتگو با ایران را ندارد چرا که آنها معتقدند ایران در شرایط سختی قرار نگرفته و مذاکره باید هنگام تسلیم شدن ایران صورت گیرد.

وزیر امور خارجه پیشین دولت احمدی نژاد تصریح کرد: آمریکا نباید حس کند که به واسطه فشار می تواند ما را وارد مذاکره کند.

مثبت بودن مذاکرات ۱ + ۵

متکی همچنین با اشاره به مذاکرات آلماتی بیان داشت: خوشبختانه این مذاکرات پالسهای منفی نداشت و در واقع طرفین مذاکرات خوبی داشتند و نتایج نیز به طور مشخص اعلام شد.

واکنش متکی به بحثشیرین سنگال!

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری در زمینه عزل وی در هنگام سفر به کشور سنگال و دلایل آن عنوان کرد: در مورد بحثشیرین سنگال به وقتش توضیحات لازم را خواهم داد و صمیمانه می گویم که معذوریت اخلاقی غیر شخصی دارم و در این مورد فعلا صحبت کنم.

نائب رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری وعده کرد که هر گاه من و احمدی نژاد شهروندان معمولی بودیم آن وقت در این زمینه صحبت خواهم کرد.

سفر من انتخاباتی نیست

متکی همچنین به سفر خود به استان لرستان اشاره کرد و گفت: سفر من به استان لرستان به هیچ عنوان انتخاباتی نیست و این سفر به قولی که پاییز سالجاری به دانشگاه لرستان داده بودم برمی گردد.