جلسه نماینده انگلیس در مذاکرات آلماتی با ۴ رسانه ضد انقلاب

به گزارش افکارنیوز، گس روز یکشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۱،۱۰ مارس ۲۰۱۳ با خبرنگاران ۴ رسانه ضد انقلاب مقیم لندن یعنی جرس، روز آنلاین، رادیو فردا و میهن به طور اختصاصی مصاحبه کرد و آنها را نسبت به نیات پس پرده انگلیس در مذاکرات با ایران توجیه کرد.

گس در این بریفینگ اختصاصی در پاسخ به سوالی گفت: روشن است که مساله ما حکومت ایران نیست، بلکه سیاست‌های حکومت ایران در مساله هسته‌ای است. در صورتی که مساله هسته‌ای به طور کامل حل شود، درها برای برقراری روابط سیاسی و اقتصادی در شرایطی متعادل با جمهوری اسلامی گشوده خواهد شد.

فراز مهم دیگر در سخنان وی اشاره به مسئله تداوم تحریم های حقوق بشری علیه ایران است.

نماینده انگلیس در مذاکرات گروه ۱ + ۵ و ایران گفته است: اینجا فقط تحریم های هسته ای مورد بحثهستند. تنها زمانی که ایران تمام نگرانی های جامعه بین المللی را برطرف کند تمام تحریم های هسته ای برداشته می شوند. اما تحریم های حقوق بشر موضوعی متفاوت است. ایالات متحده و اتحادیه اروپا علیه اشخاص و سازمان‌هایی که ناقض حقوق بشر هستند تحریم‌هایی وضع کرده‌اند و برنامه‌ای برای تغییر آن ندارند. سابقه حقوق بشر ایران هولناک است و ما همچنان به اعتراض به این دست مسائل ادامه خواهیم داد.

اقدام غیر متعادف گس در گفت وگو با چند رسانه ضد انقلاب تحلیل های متفاوت و بسیار مهمی را در تهران بوجود آورده است.

نخستین مسئله این است که صرف نظر از محتوای مباحثمطرح شده این جلسه توجیهی اختصاصی در فاصله ای کوتاه از مذاکرات آلماتی، نشان دهنده ربط عمیق برخی رسانه های ضد انقلاب مقیم خارج با دستگاه دولتی انگلیس است. در شرایطی که بسیاری از نشریات معتبر غربی به مذاکره کنندگان گروه ۱ + ۵ هیچ دسترسی ندارند، گفت وگوی تفصیلی گس با ضد انقلاب به وضوح آشکار می کند که پیوندهای میان این رسانه ها و بخش های دولتی انگلستان بسیار عمیق است.

مسئله دوم این است که این اقدام نشان دهنده آن است که گروه ۱ + ۵ بویژه انگلستان برنامه ای مفصل و از پیش مدون برای مخاطب قرار دادن ملت ایران، تلاش برای ارسال پیام برای آنها و درگیر کردن آنها با نظام درباره مسئله هسته ای دارد.

یکی از مهم ترین کلید واژه های گس در این جلسه توجیهی خصوصی تلاش برای منطق زدایی از سیاست نظام درباره برنامه هسته ای و مرتبط نشان دادن حل مشکلات اقتصادی با تغییر سیاست نظام در حوزه هسته ای است.

حضور پر رنگ آلن ایر سخنگوی فارسی زیان وزارت خارجه امریکا در مذاکرات آلماتی و مصاحبه سایمون گس با ۴ سایت ضد انقلاب پس از این مذاکرات نشان دهنده آن است که اکنون غرب بیش از آنکه به دیپلماسی فکر کند، به بازی با افکار عمومی ایران فکر می کند و همین خود یکی از بهترین شواهدی است که پرده از نیات واقعی غرب از ورود به فاز جدید دیپلماسی با ایران بر می دارد.

نکته دیگر این است که گس در این مصاحبه تلویحا این موضوع را تایید کرده است که احتمال دارد آمریکا و انگلستان چاره ای جز کاهش تحریم ها در موضوع هسته ای نداشته باشند، اما به خاطر جلوگیری از ناامیدی ضد انقلاب هم که شده در ادامه تاکید می کند که تحریم ها به بهانه حقوق بشر هم که شده ادامه خواهد یافت.

آخرین نکته نیز این است که همچنان تکیه ۱+۵ و انگلیس در ارتباط گیری با مردم ایران بر ضد انقلاب است و سوء محاسبه درباره توانایی های ناچیز و نزدیک به صفر این جریان در تاثیرگذاری بر متغیرهای داخلی ایران در غرب با شدت ادامه دارد.