نگاهی به احداثپروژه خط لوله صلح

به گزارش افکارنیوز، صبح دوشنبه ۲۱ اسفند ۹۱ محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور اسلامی ایران و آصف علی زرداری رئیس‌جمهور پاکستان وارد نقطه صفر مرزی ایران و پاکستان شدند و رسماً کلنگ خط لوله صلح را بر زمین زدند.

خط انتقال در داخل ایران به طول ۱۲۲۰ کیلومتر و با قطر ۵۲ اینچ ساخته شده است و تاکنون با اعتباری بالغ بر ۲ میلیارد دلار تا شهر ایرانشهر در استان سیستان و بلوچستان ساخته و آماده بهره‌برداری است؛ قطعه نهایی این خط لوله نیز به طول ۸۰۰ کیلومتر و قطر ۴۲ اینچ در آینده‌ای نزدیک تکمیل خواهد شد.

این خط لوله به طول ۷۸۰ کیلومتر در خاک پاکستان است که با مشارکت ایران در مدت دو سال به بهره برداری خواهد رسید؛ این خط لوله به منظور رساندن گاز تولید شده در منطقه پارس‌جنوبی کشور به پاکستان احداثشده است.

* آغاز رسمی ساخت خط لوله «صلح»

محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهوری اسلامی ایران و آصف علی زرداری رئیس جمهور پاکستان دیروز وارد نقطه صفر مرزی ایران و پاکستان شدند و رسما کلنگ خط لوله صلح را بر زمین زدند.

محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور کشورمان در این مراسم گفت: اگر ملت‌های منطقه همکاری و وحدت را در دستور کار خود قرار دهند شاهد رشد علم، صنعت، پیشرفت و آبادانی خواهیم بود و کشورهای منطقه دیگربه دیگران وابستگی ندارند، دیگرانی که دارو را با تهدیدات سیاسی به ملت‌ها می‌فروشند.

احمدی‌نژاد گفت: پاکستان کشوری بزرگ، سرشار از استعداد‌ها، عالمان و محصولات ارزشمند است و همانگونه که ایران می‌تواند نیازهای پاکستان را تامین کند پاکستان هم می‌تواند نیازهای ایران را تامین کند.

وی ادامه داد: ادامه خط لوله گاز آغاز یک کار بزرگ است و این خط لوله می‌تواند با اراده آقای رئیس‌جمهور تا شمال پاکستان امتداد یابد و نیاز تمام ملت‌های منطقه را تامین کند.

آصف زرداری رئیس جمهور پاکستان با بیان اینکه ایران و پاکستان تصمیم گرفته‌اند تا روابط خود را بیش از پیش تقویت کنند و هیچ اتفاقی نمی‌تواند از آن جلوگیری کند، خاطر نشان کرد: خط لوله صلح، شریانی حیاتی است که می‌تواند به آبادانی و رفاه پاکستان کمک کند و اگر پاکستان پیشرفت کند دنیا نیز امنیت بیشتری خواهد داشت.

زرداری با اشاره به اینکه پاکستان برای هیچ کشور و ملتی نیت شومی ندارد و برای رسیدن به پیشرفت و آبادانی نیازمند زمان است، گفت: ملت ایران با الهام از رهنمودهای امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری، پیشرفت‌های خوبی داشته‌اند و امروز همه دنیا به ایرانی‌ها احترام می‌گذارند و ما هم به ایرانی ها عشق می‌ورزیم همان طور که به دیگر کشورها و مسلمانان عشق می‌ورزیم.

رئیس جمهور پاکستان تصریح کرد: مطمئناً بدون رهنمودهای مقام معظم رهبری و حمایت های رییس جمهور ایران نمی توانستیم خط لوله صلح را به سرانجام برسانیم و معتقدم این پروژه برای نسل های آینده پاکستان بسیار مؤثر خواهد بود.

با احداثخط لوله صلح شکست دیگری برای آمریکایی‌ها در تحریم‌ها علیه ایران رقم خورد،

*تصویب پروژه احداثخط لوله گازی ایران همزمان با سفر ولایتی به پاکستان

همزمان با سفر علی‌اکبر ولایتی مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل و دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی، ‌ کابینه پاکستان پروژه احداثخط لوله گازی ایران - پاکستان به نام خط لوله «صلح» را به تصویب رساند، با تصویب راه‌اندازی این پروژه توسط دولت پاکستان در روز چهارشنبه، ۱۱ بهمن ماه، ۱۳۹۱ مقرر شد که احداثخط لوله صلح تا ژانویه سال ۲۰۱۵ به اتمام برسد.

ولایتی در این سفر با علی زرداری رئیس جمهوری پاکستان و پنج تن از وزاری پاکستان دیدار کرد و در این دیدار وزیران خارجه، دارایی، انرژی، کشور و نفت پاکستان نیز حضور داشتند.

بر این اساس پاکستان حدود ۷۰۰ کیلومتر از خط لوله ایران - پاکستان را در مرزهای خود خواهد ساخت و ایران نیز۳۰۰ کیلومتر از این خط لوله را از پارس جنوبی به ایرانشهر و سپس مرزهای پاکستان در بندر چابهار مرتبط خواهد کرد.

ولایتی در کنفرانس خبری خود در پاکستان اظهارداشت: جمهوری اسلامی ایران به خوبی می‌داند که پاکستان برای اجرای پروژه خط لوله گاز «صلح» از جانب آمریکا تحت فشار است اما ایران با گسترش روابط خود با پاکستان در تمام زمینه‌ها ثابت می‌کند که فشارهای آمریکا هیچ تأثیری در روابط دوستانه تهران «اسلام‌آباد» ندارد و برای اجرای پروژه خط لوله گاز صلح نیازی به اجازه آمریکا نیست.

*سفر زرداری به تهران و دیدار با مقام معظم رهبری

به گزارش فارس زرداری در سفر قبلی خود به تهران با مقام معظم رهبری دیدار کرد؛ رهبر معظم انقلاب خط لوله گاز ایران و پاکستان را نمونه مهمی از همکاری تهران – اسلام آباد خواندند و با اشاره به مخالفت‌ها و دشمنی هایی که در قبال توسعه روابط دو کشور وجود دارد افزودند: باید قاطعانه از این مخالفت‌ها عبور کرد.

ایشان دسترسی به یک منبع ایمن و پایدار انرژی را برای هر کشوری از جمله پاکستان در درجه اول اهمیت دانستند و افزودند: در این منطقه، جمهوری اسلامی تنها کشور برخوردار از منبع ایمن انرژی است و ما آماده‌ایم نیاز پاکستان را در این زمینه تأمین کنیم.

*احداثخط لوله صلح شکست آمریکا

بر این اساس با احداثخط لوله صلح شکست دیگری برای آمریکایی‌ها رقم خورد و جمهوری اسلامی ایران نشان داد که فشارها راه به جایی نبرده و هیچ تأثیری در پیشرفت ایران نخواهند داشت.

عملیات خط لوله صلح با سر داده شدن شعار الله‌اکبر آغاز شد، و در این مراسم محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهوری اسلامی ایران خطاب به دست‌اندرکاران این پروژه گفت: از شما می‌خواهم که با یاد و نام پیامبر گرامی اسلام مرحله اجرایی فاز دوم خط لوله صلح را آغاز کنید و امیدوارم که خداوند شما را یاری دهد.

همچنین رئیسجمهور پاکستان نیز با تشکر از محمود احمدینژاد خواستار آغاز عملیات اجرایی خط لوله صلح شدغ پس از سخنان دو رئیسجمهور عملیات جوشکاری خط لولهصلح آغاز و چندین کبوتر به نشانه صلح و دوستی در آسمان رها شد.