آمادگی داریم با ائتلاف سه‌گانه تعامل کنیم

به گزارش افکارنیوز، یحیی آل اسحاق ضمن اعلام رسمی کاندیداتوری برای حضور در یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در نشستی خبری با اشاره به شرایط حساس داخلی و منطقه ای و با بیان اینکه بدون توجه به اقتضاعات نمی توان وارد بحثشد، گفت: در نقطه حساسی از تاریخ قرار داریم که اگر توجه نشود، ممکن است فرصت ها تبدیل به تهدید شود.


وی افزود: منطقه در حال شکستن استخوان‌بندی‌هایش است و شاهد شکل‌گیری جدیدی است که این شکل جدید منطقه برای جهان شبیه عرش است.


آل اسحاق با تاکید بر اینکه ایران باید در شکل جدید منطقه ضریب تاثیرگذاری اش افزایش یابد، گفت: ایران باید برای این شکل جدید یک برنامه ریزی و استراتژی داشته باشد و این فرصت بسیار بزرگی است که اگر به درستی تامل نکنیم به همان اندازه که فرصت است، تهدید هم محسوب می‌شود.


کاندیدای حزب موتلفه با بیان اینکه امروزه حوزه ای که برای تهدید ایران از سوی قدرت های جهانی انتخاب شده حوزه اقتصادی است، اذعان کرد: اینبار استکبار اقتصاد ایران را نشانه گرفته است و با توجه به اینکه در طول سه دهه از انقلاب کارهای متعددی در زمینه های مختلف از جمله علم و دانش، فناوری، تکنولوژی، دانش هسته ای و پزشکی دست یافته ایم اما نقاط ضعفی هم وجود دارد بخصوص در زمینه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی که باید تحولی عظیم در این حوزه ها انجام شود.


رئیس اتاق بازرگانی تهران با اشاره به بخشی از مشکلات اقتصادی کنونی کشور تصریح کرد: بودجه تبدیل به یک معضلی برای کشور شده و تصویب بودجه یک سوم بسیار زیان آور است.


رشد اشتغال منفی نشده باشد ثابت مانده


وی افزود: در حوزه اشتغال نیز بدون اینکه بخواهیم سیاه نمایی کنیم اگر رشد اشتغالمان منفی نشده باشد ثابت مانده است و در حوزه معیشت نیز می بینید که با چه تورمی روبرو هستیم و در حوزه تولید نیز در وضع نابسامانی بسر می بریم بنابراین حوزه اقتصاد با چالش های جدی روبرو است.


آل اسحاق نابسامانی ها در حوزه اجتماعی از جمله عدم رعایت ضوابط اجتماعی و عدم پایبندی به تعهدات و قوانین را از دیگر نابهنجاری های امروز جامعه نام برد و گفت: ما امروز در حوزه مدیریتی و ساختاری مشکلات عدیده ای داریم که دولت آینده باید به این مقولات توجه ویژه‌ای داشته باشد.


کاندیدای حزب موتلفه خاطر نشان کرد: دولت آینده باید برای تهدیدات بیرونی و چالش های داخلی یک نگاه تحولی داشته باشد چراکه اگر بر همین اساس جلو برویم دولت آینده فقط ۱۰ تا ۱۵ درصد می تواند تغییر ایجاد کند لذا بازنگری جدی در حوزه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاست خارجی باید در دستور کار دولت آینده باشد.


سیاست های اقتصادی کشور با گفتمان مقاومت در تناقض است


وی با تاکید بر اینکه سیاست خارجی و دیپلماسی کشور با سیاست های اقتصادی در تناقض است، گفت: اگر می خواهیم گفتمان مقاومت را پیش بگیریم باید اقتصادمان نیز مقاومتی باشد اگر اقتصاد روزبه روز وابسته باشد، نمی توانیم شعار مقاومت سر دهیم.


رئیس اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: اگر می خواهیم به نظام استکباری وابسته نباشیم و در حوزه مقاومت آن را به چالش بکشیم از نظر اقتصادی باید وابستگی هایمان قطع شود و به تولید ملی اهمیت دهیم.


آل اسحاق با تاکید بر استفاده از ظرفیت کارشناسی کشور برای پویایی اقتصادی گفت: نظام کارشناسی کشور از پتانسیل و ظرفیت بالایی برخوردار است که متاسفانه امروزه از این ظرفیت استفاده نمی شود لذا در دولت آینده باید دور جدیدی از مدیریت اعمال شود.


کاندیدای حزب موتلفه در ادامه نشست خبری خود با اشاره به اقداماتی که دولت آینده باید در دستور کار خود قرار دهد، بیان کرد: اولین اقدامی که دولت آینده باید انجام دهد، بازنگر در بینش‌ها است. باید اولویت اول کشور اقتصاد باشد.


ملاک و تئوری اقتصادی دولت دهم سیاست توزیعی است


وی افزود: در حوزه بینش های اقتصادی آنچه که در دولت نهم و دهم اتفاق افتاده است بر مبنای توزیع مجدد بوده یعنی آنچه که دولت، درآمد، امکانات و فرصت داشته است را به منظور ایجاد عدالت و توزیع عادلانه بین مخاطبین و پرکردن شکاف های اجتماعی در جامعه توزیع کرده که البته این رویکرد مثبت است اما آیا به آن عدالتی که مورد نظر بوده رسیده است آیا این توزیع موجب تولید و اشتغال شده است.


وی تصریح کرد: با توجه به اینکه در این دولت بیشترین امکانات و درآمدها را داشته ایم اما وضع اشتغال و معیشت امروز چگونه است؟


آل اسحاق با اشاره به اجرای قانون هدفمندسازی یارانه ها گفت: ما در ابتدای شروع این قانون از این اقدام و جسارت دولت پشتیبانی و تقدیر کردیم، اما امروز به دلیل اجرای بد این قانون یارانه‌های پرداخت شده با مقدار تورم ایجاد شده یر به یر است و حاصل آن صفر بوده و یک تشنگی در جامعه ایجاد کرده مانند کسی که آب شور می خورد و هرچه قیمت این یارانه ها را افزایش دهیم تورم نیز به مراتب افزایش می یابد و این میزان یارانه های نقدی می یابد.


وی به حداقل رسیدن سرمایه گذاری در کشور و افزایش نقدینگی را نتیجه اجرای بد قانون هدفمندسازی یارانه ها دانست و گفت: آنچه که ملاک و تئوری دولت در حوزه اقتصاد یعنی رویکرد توزیعی و توزیع مجدد بوده باید در دولت آینده بازنگری شود.


فضای تعاملی باید جایگزین فضای تعارضی شود


وی همچنین جایگزین شدن فضای تعاملی بجای فضای تعارضی و بداخلاقی در جامعه را از دیگر اقداماتی دانست که باید در دولت آینده انجام شود، اذعان کرد: امروز فضای عمومی کشور فضای درگیری و بداخلاقی است و در چنین فضایی توسعه و پیشرفت بوجود نمی آید چراکه توسعه اقتصادی باید همراه با آرامش باشد نه فضای تشنج.


آل اسحاق تصریح کرد: تبدیل فضای تعارضی به تعاملی و ایجاد فضای آشتی در داخل و فضای منطقی در خارج باید در اولویت های دولت آینده باشند.


استقلال بانک مرکزی در مورد توجه دولت آینده باشد


وی با تاکید بر اینکه دولت آینده باید نهادهای برنامه ریزی و نظارتی را احیا سازد، افزود: مسئله تداخل سیاست های پولی، مالی و ارزی و تبدیل بانک مرکزی به صندوق دولت از آفت های توسعه اقتصادی است و دولت بعد باید استقلال بانک مرکزی را در دستور کار خود داشته باشد چراکه مدیریت بانک مرکزی از معاون اولی رئیس جمهور مهم تر است.


کاندیدای حزب موتلفه با اشاره به ضرورت های حوزه سیاسی گفت: در حوزه سیاست ما باید تعریف جدیدی از اصولگرایی با سیاست جذب حداکثری و دفع حداقلی ارائه کنیم.


وی افزود: تمام کسانیکه دارای چهار شرط رهبری مبنی بر اعتقاد اسلام و ملتزم بودن به آن، اعتقاد به انقلاب و ملتزم بودن به آن، اعتقاد به امام و ملتزم بودن به آن و اعتقاد به رهبری و تبعیت از رهنمودهای آن را دارند و از سابقه مدیریتی نیز برخوردار هستند می توانند وارد رقابت ها شوند و نباید با تن پروری آنان را از این صحنه بیرون کرد.


در شرایط حساس نباید آدم ها را چوب کنیم


رئیس اتاق بازرگانی تهران تاکید کرد: در شرایط حساس باید از آدم چوب بتراشیم نه اینکه آدم‌ها را چوب کنیم، لذا استفاده از ظرفیت کارشناسی کشور برای دولت آینده بسیار مهم است نه اینکه بخواهیم آنان را از این کار منع کنیم.


وی همچنین با اشاره به تفکراتش در حوزه سیاست خارجی گفت: اگر ما در حوزه سیاست خارجی یک سناریوی تعامل، باتدبیر و تکیه بر آرمان ها و منافع ملی را در نظر بگیریم می‌توانیم در حوزه های امنیت هسته ای، منطقه ای و انرژی در نظام مهندسی جهان امکان رفع چالش ها و تعامل را داشته باشیم البته به شرط آنکه طرف مقابل هم تعامل داشته باشد.


آل اسحاق با بیان اینکه در حوزه سیاست خارجی سه گزینه پیش رو داریم، گفت: یا اینکه باید در نظام بین الملل هضم یا حذف شویم و یا با یک تعامل منطقی با جهان بر اساس موضع حکمت و عزت وارد مذاکره شویم، لذا در این حوزه نیز نیازمند یک بازنگری بر اساس تدبیر و تعامل هستیم.


رئیس اتاق بازرگانی تهران همچنین با اشاره به ائتلاف هایی که تاکنون برای انتخابات ریاست جمهوری شکل گرفته است، گفت: برای حضور در انتخابات ۹۲ اضلاع مختلفی شکل گرفته است و اصولگرایان، اصلاح طلبان و مدافعین دولت این اضلاع را تشکیل می دهد.


کاندیدای حزب موتلفه با تاکید بر اینکه باید درها برای گفتگو و تعامل باز باشد، تصریح کرد: گروه ۱ + ۲، جبهه پیروان، پایداری و مستقلی در جریان اصولگرایی وارد عرصه انتخابات شدند.


درهای باز سیاست ائتلاف کاندیداهای جبهه پیروان


وی افزود: در جبهه پیروان نیز من، آقای متکی و باهنر کاندیدا شدیم که امروز صبح هم جلسه داشتیم و درهای باز سیاست این ائتلاف سه نفره است، لذا من از همینجا از تمام گروه های اصولگرایی دعوت و بلکه خواهش می کنم که همه باهم یک ائتلافی تشکیل دهند چراکه امروز شرایط به گونه ای است که همدلی و وحدت را می طلبد که اگر جز این باشد به نتیجه نمی رسیم.


آمادگی داریم با ائتلاف سه گانه و تمام کاندیدهای اصولگرایی تعامل کنیم


کاندیدای حزب موتلفه خاطر نشان کرد: ما آمادگی داریم با ائتلاف سه گانه و تمام کاندیداهای جریان اصولگرا وارد تعامل شویم و تحت نظر نهادهای تاثیرگذار همچون جامعتین در نهایت یک نفر از میان تمام کاندیداها انتخاب و به جامعه معرفی شود، لذا این دعوت و خواهش من را پذیرا باشید و سعی کنید که در انتخابات سعه صدر داشته باشید.