سراج: حمایت‌های دولت، ظاهری است

افکار نیوز - حسام‌الدین سراج که چندی پیش کنسرتش در کرمانشاه توسط برخی عوامل خودسر لغو شد، صراحتا می‌گوید: اگر در رشته تحصیلی خود؛ معماری؛ فعالیت می‌کرد، وضعیت مالی بهتری داشت. او با نقد شرایط امروز موسیقی تاکید کرد این هنر درحال تضعییف است و دولت هم کاری نمی‌کند.

حسام‌الدین سراج که چندی پیش کنسرتش در کرمانشاه توسط برخی عوامل خودسر لغو شد، صراحتا می‌گوید: اگر در رشته تحصیلی خود؛ معماری؛ فعالیت می‌کرد، وضعیت مالی بهتری داشت. او با نقد شرایط امروز موسیقی تاکید کرد این هنر درحال تضعییف است و دولت هم کاری نمی‌کند.

به گزارش افکار به نقل از‌ آفتاب، ‌ وی افزود: اگر در رشته تحصیلی خود یعنی معماری فعالیت می‌کرد؛ وضعیت مالی بهتری در مقایسه با الان داشت.

حسام‌الدین سراج(خواننده)، گفت: رشته تحصیلی من معماری بوده و به یقین فکر می‌کنم اگر در شاخه تحصیلی‌ام فعالیت می‌کردم، وضعیت مالی بسیار مطلوب‌تری نسبت به الان داشتم اما به دلیل عشقی که به موسیقی دارم، به این فضا وفادار مانده‌ام. امروز مانند من بسیار وجود دارد که به دلیل علاقمندی به حوزه موسیقی در این حوزه ماندگار شده‌اند.

وی افزود: در جامعه ما؛ شرایط نامشخصی بر موسیقی حاکم است، که این شرایط؛ موسیقی و موسیقیدان را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد. آنها هر روز بیشتر از دیروز تضعیف می‌شوند. در این راه هنرمندان باید از حمایت دولت برخوردار باشند اما تشویقی هم ازسوی دولت در این عرصه انجام نمی‌گیرد.

به‌گفته این خواننده، در کشور ما موسیقی جایگاه اصلی خود را پیدا نکرده است و این موضوع هنرمندان را با موانع بزرگی روبرو می‌کند و طبیعی است که این مسایل، هنرمند را تحت فشار قرار می‌دهد.

این هنرمند با اشاره به اینکه موسیقیدان‌ها به دلیل مشکلات از مسیر اصلی دور می‌شوند، خاطرنشان کرد: موسیقیدانان به دلیل مشکلات اقتصادی که دارند؛ ناخودآگاه از مسیر اصلی خود دور می‌شوند که این دوری از هدف اصلی؛ مشکلات اساسی را هم برای موسیقیدان و هم برای خود موسیقی ایجاد می‌کند. در این شرایط، طبیعی است که وضعیت موسیقی اصیل ایرانی هر روز بدتر و بدتر خواهد شد.

وی، موسیقی‌ را سازنده تلقی کرد و اظهار داشت: موسیقی‌‌ای که بتواند در زمان لازم آرامش‌بخش باشد، در موقع لزوم هیجان بدهد، به فراخور حال؛ ایجاد حالت حماسی کند و زمانی هم، برعکس، بتواند ایجاد حزن و غم کند، یک نوع موسیقی سازنده محسوب می‌شود.

خواننده آلبوم‌های شمس الضحی، با اشاره به اینکه مهمترین مشکل موسیقی به عدم حمایت برنمی‌گردد، گفت: یکی از مهمترین مشکلات و آفت‌ها در کشور ما در عرصه موسیقی، عدم حمایت است. متاسفانه هیچ حمایتی از موسیقی سنتی در کشور ما صورت نمی‌گیرد. باوجود اینکه این موسیقی متعلق به این سرزمین است و ایران مهد این نوع موسیقی است؛ ولی هیچ حمایت جدی‌ای از آن انجام نمی‌شود و هرچه هست، ظاهری است.

وی ادامه داد: عدم برگزاری کنسرت، نبود سالن، طولانی بودن پروسه مجوز و بسیاری از مسایل دیگر، موسیقی سنتی را تحت فشار قرار می‌دهد و این هنر برای باقی‌ماندن و سرپا ایستادن همیشه باید مجاهده کند.

به‌گفته سراج، شرایط موسیقی درحال حاضر به‌گونه‌ای است که این هنر در کشور ما واقعا مظلو‌م است.

/ ب.