امیدواری صالحی به رفع تحریم ها در سال جدید

به گزارش افکارنیوز،علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه در حاشیه جلسه هیئت دولت در پاسخ به سؤالی درباره عملکرد خود اظهار داشت: شاید گاهی احساسات بر عقل من غلبه کند.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار مذکور برای بیان نقطه قوت و نقطه ضعف رئیس‌جمهور نیز اظهار داشت: آقای احمدی‌نژاد دارای سعه صدر، تواضع و روحیه خدمت و البته خیلی روی عقیده خود استوار است و برای تغییر نظر وی درباره موضوعی باید خیلی زحمت کشید.

وزیر امور خارجه درباره کاهش و رفع تحریم‌ها در سال آینده اظهار داشت: خبرهای مثبت در این زمینه زیاد است و خود اتحادیه اروپا درحال گفت‌وگو است که برداشتن تحریم‌ها و تجدید نظر در این زمینه به طور جدی انجام شود و خود آمریکایی‌ها فشارها را به طور تدریجی از هم پیمانان خود برمی‌دارند.

صالحی افزود: در عالم سیاست باید مسائل را خاکستری دید که همیشه برای عقب نشینی نیز زمینه‌ای فراهم باشد و اگر کسی همه پل‌ها را پشت سر خود خراب کند، سیاست‌مدار نیست و دچار مشکل می‌شود.

وی ادامه داد: خیلی نباید روی صحبت‌های رسانه‌ای قضاوت کرد چرا که دستگاه دیپلماسی کشورها سرگرم کارند اما نمی‌توانند همه فعالیت‌هایشان را علنی کنند و تقریبا کار آنها شبیه نهادهای امنیتی است.

وزیر امور خارجه گفت: بر اساس اطلاعات و داده‌هایی که دارم اطمینان می‌دهم که سال آینده سال خوبی است و نسبت به آن امیدوارم. اما امکان دارد این موضوع مثلا ظرف چند روز آینده ملموس نباشد.

صالحی افزود: وقتی می‌گویم رو به جلو می‌رویم و وضعیت در حال بهبود است، ناشی از یکسری اطلاعات و داده‌هاست که البته برخی تحولات غیرقابل پیش‌بینی نیز امکان دارد بر آنها اثرگذار باشد که دست ما نیست و ما فقط تدبیر می‌کنیم و خداوند تقدیر.

وی ادامه داد: مطمئن باشید که سال آینده سال خوبی خواهد شد و این را با اطمینان می‌گویم و همه باید دست به دست هم بدهیم که رو به جلو حرکت کنیم.

وزیر امور خارجه گفت: امیدواریم سال ۹۲ سال برداشت زحمات ۳۴ ساله نظام باشد و ملت در ۲۲ بهمن امسال نشان داد که علیرغم همه مشکلاتی که هست، بیدارند و بین اصل نظام و مشکلاتی که امکان دارد ناشی از تحولات روز یا قصور افراد باشد، تفاوت قائلند.

صالحی افزود: این ملت که به نظام علاقه دارد مطمئن باشد کشته‌هایی که داشته انشاءالله از سال ۹۲ به بعد به بار می‌نشیند و با قاطعیت می‌گویم که ما وارد فاز جدیدی خواهیم شد.

وی ادامه داد: ایران حتما از سال آینده مرحله جدیدی را تجربه خواهد کرد.

وزیر امور خارجه زمان سفر رئیس جمهور کشورمان به ترکمنستان برای حضور در جشن نوروز را اول فروردین ۹۲ اعلام کرد و درباره سفر احمدی‌نژاد به آفریقا نیز توضیح داد: رئیس‌جمهور به عنوان رئیس جنبش عدم تعهد به غرب و جنوب آفریقا می‌رود اما هنوز زمان آن تعیین نشده است.

صالحی افزود: حجم فعالیت‌های جمهوری اسلامی گسترده است و با توجه به روابط خوب کشورمان به آفریقا، این سفر بسیار در گسترش تعاملات مؤثر خواهد بود.

وی در پایان تاکید کرد: قاره آفریقا نسبت به قارههای دیگر از رشد خوبی در حوزه مبادلات تجاری دارد و میتوانیم روابط تجاری و اقتصادی خود را توسعه دهیم.