دولت در معرفی کاندیدا مدیریت چندوجهی دارد

به گزارش افکارنیوز، منوچهر متکی نامزد احتمالی ریاست جمهوری یازدهم در همایش سراسری جبهه پیروان خط امام و رهبری با عنوان نگاه به آینده اظهار داشت: ما از گذشته‌های دور یعنی قبل از کار تشکیلاتی که در حذف جمهوری اسلامی و بعد از پیروزی انقلاب حضور داشتیم در واقع در طول سی سال گذشته درنام‌های مختلف اما با محتوای واحد مسیر مشترکی را طی طریق کردیم. و در فراز و نشیب‌ها به اینجا رسیدیم.

* تبریک متکی به جبهه پیروان بابت شجاعت و خودباوری

نامزد ریاست جمهوری یازدهم تصریح کرد: باید به جبهه پیروان تبریک گفت و برای شجاعت و خودباوری که در اطراف راهبردهای تعیین شده برای انتخابات یازدهم، گزینه نخست را از درون جبهه انتخاب کرد.

وی با بیان اینکه جبهه پیروان وارد یک عرصه و کارکرد جدیدی از فعالیت‌های خود شده گفت: اینکه خود را باور کنیم از مواردی است که باید به فال نیک گرفت؛ چارچوب‌های همکاری، همیاری، ائتلاف و نقطه اوج یعنی رسیدن به وحدت باور عمومی ما است؛ ورود به عرصه ریاست جمهوری دو مولفه مهم مراقبه و تدبیر را می‌طلبد.

این نامزد انتخاب ریاست جمهوری یازدهم یاد اور شد: قرار گرفتن در هر مسئولیت از جمهوری اسلامی اگر با یک مراقبه دائمی همراه نباشد، دام دشمن را به همراه دارد.

وی تدبیر را عاملی دانست که می‌تواند ما را به حرکتی که به سوی آن پیش می‌رویم موفق کند یا نکند.

* علمای قم انتخاب احسن کنند

متکی یاد آور شد: بعد از حذف اولین رئیس جمهور که از جایگاه خود کل نظام را به چالش کشید، دغدغه ای وجود دارد مبنی بر اینکه علمای قم انتخاب احسن کنند ومردم به آن رای دهند. شانزده سال آن کارکرد موفق شکل گرفت اما بعد وارد عرصه جدی کار شدیم.

* اردیبهشت موعد اولین وزن کشی ها

متکی ادامه داد: کسانی که وارد این جریان می شوند با عزم جدی باید وارد شوند؛ در جلساتی که داشتیم تفاهم کردیم که تا اردیبهشت این حرکت پر شور و پرنشاط توسط نامزدها جلو رود؛ در اردیبهشت اولین وزن کشی‌ها در اردوگاه‌های سیاسی صورت می‌گیرد و کسانی که در حوزه اصولگرایی در اردیبهشت ماه وضعیت مناسب تری دارند در آن زمان بحثائتلاف را براساس واقعیت‌های میدانی در دستور کار قرار می‌دهیم.

* احمدی نژاد در ماههای نخست به سیاست خارجی اشراف نداشت / هزینه دادیم

متکی در ادامه سخنان خود به موضوع سیاست خارجی و انرژی هسته‌ای پرداخت و گفت: در ماه‌های نخست دولت احمدی‌نژاد نزد آقای احمدی نژاد رفتیم تا در زمینه اینکه بحثهسته‌ای و رویکردهای آن سخن بگوئیم اما وی آن زمان به مسئله سیاست خارجی اشراف نداشت.

نامزد احتمالی ریاست جمهوری یازدهم با بیان اینکه سیاست خارجی می‌تواند در رساندن شما به هدف نقش پیدا کند یادآور شد: ما بعدها به گونه دیگری این هزینه را پرداخت کردیم، از این رو سیاست خارجی باید مبتنی بر مبانی باشد.

وی اضافه کرد: بنده در پنج ماه آخر مسئولیتم گفتم ما در بحثهسته‌ای دست برتر را داریم و می‌توانیم سناریوهایی را اجرا کنیم که در یک طرف آن حقوق ملت ایران تثبیت شود و طرف مقابل نیز احساس کند چیزی را به دست آورده است.

متکی اضافه کرد: آنها از ابتدا با این مسئله که ما دنبال انرژی هسته‌ای هستیم مخالفت نمی‌کردند بلکه اتهامی که می زدند این بود که ما به دنبال سلاح هسته‌ای هستیم.

وزیر سابق امور خارجه با بیان اینکه آنچه که در بحثهسته‌ای می‌تواند در مقوله تفهیم کمک کند رویکرد جدیدی است که ما باید در مذاکرات اتخاذ کنیم، افزود: بحثتحریم، همه اقتصاد ما نیست.

وی افزود: باید به بحثاقتصاد مقاومتی که مقام معظم رهبری در سال ۸۶ مطرح کردند و همچنین مردمی کردن اقتصاد توجه کرد.

متکی بر همین اساس به سه مسئله اقتصاد، روابط خارجی و رفتار بین مسئولین در جامعه اشاره کرد که بعنوان مشکلات اساسی جامعه مطرح می‌شود و گفت: باید به سمت اقتصاد مقاومتی و تولید حرکت کرد و در واقع بسیاری از مشکلات در زمینه اقتصاد به توجه نکردن به تولید باز می‌گردد و در واقع نباید حمایت موردی داشت چرا که از حمایت موردی ۳ هزار میلیارد در می‌آید.

وی همچنین در حاشیه همایش جبهه پیروان با حضور در جمع خبرنگاران با بیان اینکه ما بر اساس رفتار کشورها تعامل خود با آنها را تنظیم می کنیم، اظهارداشت: آمریکا مشخصاً باید گام‌های جدی و عملی بردارد و در جهت تصحیح سیاست‌های گذشته خود عمل کند.

متکی ادامه داد: شعار تغییری که توسط اوباما داده شد باید در عمل از سوی آمریکا اثبات شود؛ نحوه تعامل آنها در ارتباط با بحثهسته‌ای می‌تواند یک شروع باشد.

* دولت در معرفی کاندیدا می کوشد یک مدیریت چندوجهی داشته باشد

این نامزد ریاست جمهوری درباره احتمال رد صلاحیت مشایی و گزینه دولت برای انتخابات تصریح کرد: بنده در این زمینه اطلاع خاصی ندارم اما روند حرکت این دولت و آقای احمدی نژاد نشان‌دهنده این است که سعی می‌کنند مدیریت چند وجهی در این زمینه داشته باشند، از این رو باید ببینیم پیشرفت مسائل چه فردی را معرفی خواهند کرد.

وزیر سابق امور خارجه کشورمان گفت: برخی از نگاه شورای نگهبان به دلیل عملکردهای گذشته و مشی کنونی صلاحیت حضور در انتخابات را ندارند که اینجا باید مابقی وارد عرصه سیاسی کشور شوند که بسیار مهم است.

وی درخصوص تکثر کاندیدهای ریاست جمهوری و تاکیدات مقام معظم رهبری درخصوص امید دادن به مردم و عدم سیاه‌نمایی خاطرنشان کرد: عبارت نقد منصفانه از سال‌ها قبل در عرصه سیاسی از سوی مقام معظم رهبری وارد شده و بنابراین هر شخصیت سیاسی و مجموعه‌های اجرایی، قضایی و قانونی باید مورد نقد قرار گیرند و این منوط به توجه به کارکردهای مثبت است.

* دولت برای گزینه اش شعار «زنده باد بهار» را انتخاب کرده

متکی با بیان اینکه چنین رویکردی باعثآرامش جامعه شده و مردم در فضای درستی خواهند توانست قضاوت کنند در خصوص شعار زنده‌باد بهار که از سوی احمدی‌نژاد مطرح می‌شود تصریح کرد: هرکس یک شعاری را انتخاب می‌کند و آنها نیز این شعار را انتخاب کرده‌اند.

این نامزد ریاست جمهوری درخصوص شعار نگاه به آینده که در این همایش مطرح شد گفت: نگاه به آینده یک موسیقی متن است و رنگ بستر برای فعالیت‌ها است اما محورهای اساسی نامزدهای ریاست جمهوری را باید به صورت خلاصه و شعار به اطلاع مردم رساند.

متکی در خصوص احتمال کناره‌گیری خود از انتخابات و یا احتمال ائتلافش گفت: ائتلاف موضوع بسیار مهمی هم در جریان‌های همدل و همراه و هم در بین مردم و خصوصاً اقشار پیشگام جامعه و نخبگان مطرح است که بنده معتقدم چگونگی مدیریت ائتلاف نیز مهم است، از این رو ما ضمن اینکه به اصل همگرایی و رسیدن به نامزد واحد اعتقاد داریم، در عین حال معتقدیم ائتلاف یک پروسه است که باید از واقعیت‌ها عبور کرد و یکی از واقعیت‌ها این است که در این عرصه باید مدتی صبر کرد تا ببینیم وضعیت نامزدها در ذهن جامعه و افکار عمومی چگونه است.

* اردیبهشت موعد کنار کشیدن کاندیداهای کم اقبال

وی افزود: ممکن است در اردیبهشت ماه و تا نیمه آن کسانی که به این نتیجه برسند که باید عرصه را واگذار کنند تا کاندیدهایی که از موقعیت بهتری برخوردار هستند کنار بکشند.