وقتی گرانی در جاده‌ها جولان می‌دهد

به گزارش افکارنیوز، گرانی سفر به جایی رسیده که برخی کارشناسان نسبت به خطر کاهش جدی سفر از سبد مصرف خانوار ایرانی هشدار می‌دهند؛ اما این که مشکل از کجاست و چه کار باید کرد، مساله‌ای است که به کمک چند سازمان و نهاد نیاز دارد تا شاید دست به دست دادن همه آن‌ها، باری را از روی دوش خانواده‌هایی که حالا کم‌کم سفر کردن را به رویاهای‌شان می‌برند، بردارد.

این مشکل تا جایی رسیده که هزینه تورهای داخلی، دو تا سه برابر شده و در برخی موارد، سفرهای داخلی، بسیار گران‌تر از سفرهای خارجی برای خانواده‌ها تمام می‌شود.

اما دیدگاه نمایندگان مردم درباره گرانی‌های امسال چیست؟

چرا باید قیمت هتل درجه سه مشهد گران‌تر از خارج باشد؟

بیژن نوباوه، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس، مسئولیت این موضوع را متوجه سازمان میراثفرهنگی می‌داند و به خبرنگار ایسنا می‌گوید: این مساله، کلاف درهم‌پیچیده‌ای است که ربطی به مجلس ندارد بلکه نیازمند کنترل است و سازو کار مناسبی می‌خواهد.

نوباوه در ادامه صحبت‌هایش، انتقادات دیگری هم به متولیان بخش گردشگری وارد می‌کند؛ او تاکید می‌کند: چرا باید قیمت یک هتل درجه سه در مشهد از قیمت هتل‌های خارج از کشور گران‌تر باشد؟

نگذاشتیم بنزین گران شود

نمی‌توانیم به همه چیز " نه " بگوییم

اما سیدمرتضی حسینی، سخنگوی کارگروه رسانه، هنر و گردشگریِ کمیسیون فرهنگی مجلس معتقد است، مشکلاتی در گرانی سفر تاثیر گذاشته که همه آن‌ها به سازمان میراثفرهنگی برنمی‌گردد.

حسینی خاطرنشان می‌کند: شرایط امسال، شرایط ویژه‌ای است که نمی‌شود آن را با همیشه قیاس کرد؛ تورم، گرانی و تحریم‌ها، مسائلی هستند که بر سفر هم تاثیر گذاشته‌اند، اما رای دولت این بوده که آن‌چه را که در اختیار خودش بوده را خیلی گران نکند، مثلا اتوبوس و قطار و هواپیما آنقدر گران نشود که کسی نتواند از آن استفاده کند، حتی ما نگذاشتیم بنزین قبل از سال گران شود.

این عضو کمیسیون فرهنگی، تاکید می‌کند: یکسری چیزها بالطبع گران می‌شود که ما هم نمی‌توانیم " نه " بگوییم؛ به علاوه، شرایط اقتصادی دولت هم طوری است که نمی‌توانیم سوبسید بدهیم.

جمعیت بیشتر، سود کمتر را جبران می‌کند

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس هم اشاره‌ای به گرانی‌های امسال دارد؛ او می‌گوید: لازم است در این خصوص، ناوگان حمل و نقل عمومی به کمک مردم بیاید تا مردمی که به دلیل شرایط خاص امسال، امکان سفر با اتومبیل‌های شخصی را ندارند بتوانند از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنند.

سیدعلی طاهری به نکته‌ای هم اشاره می‌کند که می‌توان آن را درباره افزایش چهاربرابری بلیط ورودی مکان‌های تاریخی فرهنگی صادق دانست، او پیشنهاد می‌دهد: میراثفرهنگی با مکان‌هایی که به عنوان مکان‌های گردشگری در کشور معروف هستند صحبت کند تا از لحاظ قیمت‌گذاری، مناسب‌تر عمل کنند، جمعیت بیشتر می‌تواند سود کمتر آن‌ها را جبران کند و در حقیقت، سود دوجانبه‌ای را هم به مردم و هم به آن‌ها برساند.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس، بر آمادگی این کمیسیون با سازمان میراثفرهنگی هم تاکید می‌کند و می‌گوید: اگر دوستان سازمان میراثفرهنگی، بتوانند اطلاعات دقیق‌تری در خصوص اقداماتی که انجام می‌دهند به ما برسانند و اگر کمیسیون بتواند به آن‌ها کمک کند، این آمادگی در کمیسیون وجود دارد که اقداماتی برای مردم انجام دهد.

طاهری تصریح می‌کند: طبیعتا در این زمان، ما درگیر بوجه هستیم و اگر خود سازمان میراثفرهنگی پی‌گیر نباشد، بحث‌هایی که در کمیسیون وجود دارد، در اولویت است.

مردم، برنامه‌هایی را که هزینه کمتری دارد جایگزین سفر کنند

رئیس کارگروه رسانه، هنر و گردشگری کمیسیون فرهنگی هم درباره هشدار کارشناسان به حذف سفر از سبد خانوار می‌گوید: ما به عنوان کمیسیون فرهنگی، کار خاصی نمی‌توانیم انجام دهیم، چراکه بودجه و اعتباری در دست ما نیست تا در سبد کالای مردم قرار دهیم که مردم بتوانند با آن سفر کنند.

نصرالله پژمان‌فر ادامه می‌دهد: ‌ فکر می‌کنم با شرایط به وجود آمده و وضع اقتصادی که شرایط را کمی سخت کرده، مردم باید برنامه‌های جایگزین که هزینه کمتری دارد را جایگزین سفر کنند یا مدیریت سفرشان را طوری انجام دهند که حداقل هزینه را داشته باشد.

با همه این‌ها باید صبر کنیم تا عید امسال بگذرد و کم‌کم تاثیر حذف یا کاهش سفر از سبد خانوار را ببینیم، شاید هرچند هنوز هم دیر نباشد تا سازمان میراثفرهنگی در کنار سایر سازمان‌های ذی‌ربط گرد هم آیند و به نتیجه‌ای برسند تا سفر کردن برای خانواده‌های ایرانی، به آرزویی محال تبدیل نشود.

درست است که سفر، اولویت اول خانودهها نیست اما شاید بد نباشد گاهی مسوولان و بویژه نمایندگان مردم درباره مسائلی که دغدغه مردم هستند، صریحتر اظهارنظر کنند تا مردم هم بدانند نمایندگانشان هم نسبت به این مسائل بیتفاوت نیستند.