دومین تقابل پهپادی ایران و آمریکا طی یک ماه
گروه سیاسی:

جورج لیتل، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا گفته است که یک جنگنده اف - ۴ ایران در روز چهارشنبه در حال نزدیک شدن به یک هواپیمای بدون سرنشین از نوع پرداتور بود که با اقدام دو جنگنده اف - ۲۲ ایالات متحده مواجه و مجبور به ترک منطقه شد.

به گفته لیتل، جنگنده ایرانی به فاصله ۲۵ کیلومتری هواپیمای بدون سرنشین رسیده بود که دو جنگنده آمریکایی وارد عمل شدند. به گفته مقام های آمریکایی، هیچ گلوله ای در این مواجهه شلیک نشده است.
درهمین حال، سه مقام آمریکایی که نامشان فاش نشده است جزئیات این حادثه را تائید کرده‌اند. این مقامات گفته‌اند که پهپاد آمریکایی از نوع «پریدیتور» بوده است. این نوع پهپاد از جمله هواپیماهای بدون سرنشین جنگی و مسلح آمریکا است.

به گزارشافکار نیوز، لیتل همچنین مدعی شد، هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی در هنگام رهگیری در حال انجام ماموریت شناسایی بر فراز آب های بین‌المللی بوده است.
وی همچنین در مصاحبه‌ خود نسبت به چنین برخوردهایی ابراز نگرانی کرده و گفته است که این موارد می‌تواند ناخواسته به بروز خصومت منجر شود. وی اضافه کرده است: آن‌ها قبلا هم این کار را کرده بودند. ما کاملا آماده‌ایم تا از هواپیمای خود دفاع کنیم.
با توجه به اینکه مقام‌های ایرانی هنوز در رابطه با این حادثه واکنشی نشان نداده‌اند مشخص نیست که تا چه حد خبر اخیر تحت تعقیب قرار گرفتن پهپاد آمریکایی صحت داشته باشد.

دومین تقابل پهپادی ایران و آمریکا طی یک ماه
در ماه گذشته نیز یک فروند هواپیمای بدون سرنشین پرداتور هدف آتشباری یک جنگنده ارتش جمهوری اسلامی قرار گرفته بود. در آن مورد مورد هواپیمای آمریکایی‌ها از نوع «یو - ۲» سرنشین‌دار بود که با هشدار نیروهای پدافندی جمهوری اسلامی از مرزهای ایران دور شده بود.

امیر فرزاد اسماعیلی فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص) طی یک نشست خبری اعلام کرد، یکی از افتخارات سال ۹۱ ما کشف و شناسایی و رهگیری یکی از تکنولوژیکی‌ترین هواپیماهای شناسایی و جمع‌آوری اطلاعات به نام u۲ است. این هواپیما دارای رادارهای پهلونگر، مستقیم، فراطیفی و شنود الکترونیکی است که می‌تواند تا عمق کشور هدف را رصد کند.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص) با بیان اینکه این هواپیما متعلق به آمریکا بود گفت: ما قبلاً هم تجربه این کار را داشته‌ایم و در رزمایش ولایت ۸۹ نیروی دریایی ارتش که در منطقه جاسک برگزار شد به ۲ فروند از این هواپیماها قبل از نزدیکی به حریم هوایی اخطار داده شد و آنها منطقه را ترک کردند.

وی ادامه داد: در حوالی ظهر ۲۲ بهمن ماه سال ۹۱ این هواپیما از جنوب نقطه جیوانی به سمت شرق دریای عمان در حال حرکت بود و سامانه‌‌های راداری و شنود الکترونیک ما لحظه به لحظه آن را رصد می‌کردند تا اینکه این هواپیما به میانه دریای عمان و جنوب شرقی تنگه هرمز و یک‌مایلی مرز هوایی ما می‌رسد و قصد ورود به مرزهای ایران را دارد که توسط رادار خلیج‌فارس(بندرعباس) به آن اخطار داده می‌شود و هواپیما اعلام می‌کند که از هواپیماهای ائتلاف است و از مرزهای جمهوری اسلامی دور می‌شود.

اسماعیلی همچنین در بیان جزئیات فنی این هواپیما اعلام کرد: این هواپیماها تا فاصله ۳۰ تا ۴۰ کیلومتری با سنتر مرکزی فرودگاه ارتباط دارند و بعد از آن از طریق ماهواره‌‌ها هدایت می‌شوند و باتوجه به ارتفای پروازی ۴۰ هزار تا ۷۰ هزار پایی آنها شنود این نوع هواپیماها بسیار دشوار است.

تشدید عملیات جاسوسی آمریکا

کشف این هواپیمای جاسوسی توسط جمهوری اسلامی ایران در حالی است که نقض حریم هوایی و جاسوسی آمریکا از ایران بخشی از جنگ سری واشنگتن و متحدانش از جمله اسرائیل علیه ایران به شمار می‌آید. چندی پیش روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال به نقل از یک منبع رسمی مدعی شد که برخی از این فعالیت‌های جاسوسی از طریق پرواز هواپیماهای بدون خلبان بر فراز خلیج‌فارس در حال انجام است. به نوشته این رسانه آمریکایی ماموریت این هواپیماهای جاسوسی جمع‌آوری اطلاعات صوتی و تصویری از مجموعه نیروگاه اتمی بوشهر است

این مسئله مورد تایید خود مقامات آمریکایی هم قرار گرفته است. چنانکه این مقامات اعلام کردند، آمریکا تصمیم دارد شبکه‌های جاسوسی خود را در آسیا و آفریقا از جمله در چند کشور مسلمان گسترش دهند. مقامات آمریکا می‌گویند آفریقا، کره شمالی، ایران و چین از اولویتهای مهم پنتاگون در این طرح هستند. در حقیقت جاسوسی هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا بخشی از آن چیزی است که مقامات سابق و فعلی آمریکا آن را به عنوان اقدامی نظارتی بر برنامه هسته‌ای ایران می‌دانند.

عملیات این نوع هواپیماها در سالهای پایانی دولت جورج بوش، رئیسجمهوری سابق آمریکا شتاب گرفت و در دوره اوباما افزایش یافت. اقدامات جاسوسی این هواپیماها علیه ایران در شرایطی است که جمهوری اسلامی طی دو سال گذشته موفق به کشف و شناسایی دو فروند هواپیمای بدون سرنشین (پهپاد) متعلق به ایالات متحده آمریکا پس از تجاوز به حریم هوایی ایران شده است.