جماران۲؛ نگهبان ایران در بزرگترین دریاچه جهان

به گزارش افکارنیوز، به آب اندازی جماران ۲ را می‌توان آخرین خبر خوش سال ۹۱ در حوزه دستاوردهای نظامی کشورمان دانست.

پیش از آن ناوشکن جماران در بهمن ماه سال ۱۳۸۸ پس از حدود ۱۰ سال با حضور فرمانده معظم کل قوا به نیروی دریایی ارتش تحویل داده شد که قدرت دریایی متخصصان کشورمان را به جهانیان نشان داد و توانست در ماموریت‌های بین المللی به ایفای نقش بپردازد و در همان زمان بود که رهبر انقلاب فرمودند زمان تولید ناوشکن را کاهش دهید.

ناوشکن جماران خط شکن صنعت دفاعی ایران در حوزه ساخت ناوشکن های سنگین بود که طی مدت زمانی در حدود ۱۰ سال ساخته شد و امروز در برخی ماموریت های بین‌المللی نیروی دریایی نیز حضور دارد.

این ناوشکن دارای سامانه‌های پردازش راداری، رادارهای تاکتیکی سطحی، زیر سطحی و هوایی، قدرت بالای کنترل آتش، و مجهز به انواع سامانه‌های اژدرافکن و توپ‌های دریایی پیشرفته است و می‌تواند علاوه بر حمل بالگرد و کمک به سوخت‌رسانی بالگردها، در مقابل تهاجم‌های هسته‌ای و میکروبی نیز مقاومت کند.

ناوشکن جماران

ناوشکن جماران می تواند با سرعت ۳۰ گره دریایی حرکت کرده و ۱۲۰ تا ۱۴۰ پرسنل و خدمه نیز در آن فعالیت خواهند کرد.

* نگهبان ایران در دریای خزر می‌آید

تاکید فرمانده معظم کل قوا مبنی بر کاهش مدت زمان ساخت شناورها در حالی بود که خط تولید ناوشکن جماران ۲ در اواخر سال ۸۵ در صنایع دریایی شهید تمجیدی شهرستان انزلی با نام موج۲ افتتاح شده بود و حالا صنعتگران دریایی باید توانی مضاعف برای اجرای فرمان فرمانده خود بکار می‌گرفتند.

ناوشکن ۱۴۲۰ تنی موج ۲ با قدرت موتور ۲۰۰۰۰ اسب بخار و سرعت ۳۰ گره دریایی قابلیت حمل بالگرد، انواع موشک‌های سطح به سطح و سطح به هوا، توپ‌های پیشرفته، توپ ضد هوایی، سیستم اژدر افکن و مجهز به سیستم جنگ الکترونیک است.

با توجه به نصب رادارهای پیشرفته آرایه فازی در ناوشکن جماران، قطعا ناوشکن جماران۲ نیز دارای این نوع رادارها و یا نمونه هایی پیشرفته تر برای پوشش هرچه بهتر منطقه خواهد بود.

موشک کروز دریایی نور و قادر از جمله توانمندی‌های موشکی کشورمان است که با توجه به اینکه فرماندهان نظامی اعلام کرده‌‌اند این ناوشکن به تسلیحات پیشرفته مجهز است باید شاهد نصب این موشک‌ها بر روی جدیدترین ناوشکن بومی کشور باشیم.

ناوشکن جماران و دیگر ناوشکن های ارتش امروز مجهز به موشک کروز نور هستند.

ناگفته نماند که در رزمایش سال ۹۰ نیروی دریایی ارتش، موشک سطح به هوای محراب و در رزمایش سال جاری نیز سامانه موشکی سطح به هوای رعد مورد تست و آزمایش قرار گرفت که این موارد، احتمال تجهیز ناوشکن جدید ایران به سامانه‌های جدید پدافند هوایی را نیز افزایش می‌دهد.

یکی دیگر از نقاط قوت ناوشکن‌ها اژدرهای آنهاست که اخیرا نیز اژدرهای جدیدی در کشور ساخته شده و می تواند در مقابله این ناوشکن با تهدیدات احتمالی کارساز باشد.

برای مقابله با برخی تهدیدات سطحی و هوایی نیز توپ‌های ۷۶ میلیمتری فجر و ۴۰ میلیمتری فتح قابلیت لازم را دارا هستند.

سردار احمد وحیدی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح نیز با اشاره به ساخت این ناوشکن اعلام کرده بود: در حال حاضر با استفاده از فناوری‌های مهم و پیشرفته شناورهایی مانند موج را می‌سازیم و شناور جماران ۲ نیز با تسلیحات و تجهیزات ساخت داخل به ناوگان نیروی دریایی می‌پیوندد.

ناوشکن جماران ۲ پیشرفته که بدست متخصصان اقتدارآفرین سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع طراحی و ساخته شده است، در دریای خزر از حریم آبهای جمهوری اسلامی ایران حفاظت می‌کند تا بزرگترین دریاچه جهان زیر پای نگهبان دریایی ایران برای حفاظت از سهم ۲۰ درصدی خود باشد.

ناوشکن جماران ۲ پیشرفته، نماد اقتدار سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع و پیام آور صلح و دوستی در دریای خزر است که فردا پس از حدود ۶ سال کار و تلاش مضاعف با حضور محمود احمدی نژاد رییس جمهور، سرلشکر فیروزآبادی رییس ستاد کل نیروهای مسلح، سردار احمد وحیدی وزیر دفاع، دریادار سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش و دیگر مسئولان کشوری و لشکری به آب انداخته خواهد شد.