هاشمی: پدرم خیال رییس جمهور شدن ندارد

به گزارش افکارنیوز، متن کامل مصاحبه محسن هاشمی در ادامه می آید:


در خرداد ۱۳۸۵ بود که برخی با هجمه به آیت ا… هاشمی در قم مانع سخنرانی ایشان شدند، در سال ۱۳۸۹ به یادگار امام توهین کردند و امسال هم لاریجانی هدف تندروها بود. به نظر شما هدف این گروه ها چیست و به سازماندهی شده بودن این گروه ها اعتقاد دارید؟


فکر نمی کنم کسی باشد که چنین اعتقادی نداشته باشد. بررسی کلیه هجمه ها به افراد و گروه های مختلف در طول سال های گذشته به ویژه از مناظرات انتخاباتی سال ۱۳۸۸ تا به حال نشان از اراده برخی، آن هم به صورت حساب شده دارد. معمولاً اینگونه حرکات با بی توجهی به اصول شرعی و قانونی و احساس امنیت هجمه گران با عبور از حفظ حریم قانونی افراد و گروه ها پیش می آید. این گونه افراد با حرکات خود ابتدا صدمه جدی بر ارکان کشور وارد می کنند و اصولاً نباید از طرف کسی تحمل شوند.

متأسفانه گهگاه هجمه ها و تخریب های غیر قانونی از طریق برخی، تبلیغ و پشتیبانی می شوند و برخی از بزرگان نیز سکوت می کنند و دلیل خود را جلوگیری از فتنه جدید عنوان می کنند ولی باید اصولاً فوراً بررسی می شد که چه کسانی این مسائل را ایجاد می کنند و از فضای گل آلوده ماهی می گیرند. برای مثال در سال ۱۳۸۸ بدون حضور آیت ا… هاشمی و خانواده در مناظرات انتخاباتی توهین هایی به همراه دروغ واضح با سواری روی شایعات ابراز شد.

متأسفانه به جای برخورد با اصل موضوع، جالب اینکه برخی به آیت ا… هاشمی رفسنجانی اعتراض می کردند که چرا نامه نوشته اند. پس از تذکرات صریح رهبری در نماز جمعه برای رعایت شرع و حفظ حریم افراد به کار خود ادامه دادند و حتی این اعمال در مرقد امام(ره) انجام شد. امروز متأسفانه به دلیل عدم برخورد جدی با اینگونه بداخلاقی ها، همه از هجمه ها و بد اخلاقی ها می نالند؛ در نتیجه فضای پر خطری برای دلسوزان ایجاد کرده است. کافی است در اینترنت جست وجو کنید، می بینید و لازم است امروز فوراً فکری برای آن شود زیرا که فردا دیر است.


برخی معتقدند که اصلاح کشور را از اصلاح مخالفان آغاز کنیم، به نظر شما این دیدگاه موثر است؟


برای پاسخ به این سوال باید ابتدا متفق القول شویم که منظور از اصلاح چیست؟! مخالف قانونی کدام است. در گذشته ها امیرکبیر را اولین معمار اصلاحات در کشور معرفی می کردند، ولی هم اکنون فرق می کند. قبل از انقلاب بعضی می گفتند که اصلاح کشور باید از اصلاح حوزه آغاز شود.

در ابتدای پیروزی انقلاب وقتی از اصلاح صحبت می شد، می گفتند که اصلاح روش سازماندهی فکری، سیاسی و فرهنگی و اجرایی نیروهای پایبند به انقلاب مهم است، صحبت از ایجاد حزب و اداره کشور از طریق تشکیلات و احزاب قوی بود. بعدها که اختلافاتی در حزب ها پیش آمد گفته شد که باید شناخت دقیق از مسائل و مشکلات کشور به دست آید و با سازماندهی نیروهای لایق و توانمند و با برنامه ریزی به سمت اصلاح کشور رفت و نیاز به گروهی اصلاح گرا و با انضباط را مطرح کردند و شنیده می شد که اصلاح کشور باید از دانشگاه و آموزش و پرورش آغاز شود. حتی امام خمینی(ره) فرمودند که اگر دانشگاه اصلاح شود، کشور اصلاح می شود.

اکنون به نظر می رسد که اصلاح کشور از طریق صندوق آرا و انتخابات، امکان پذیر است. اگر چنین شود قطعاً حضور منتقد مهمتر می شود. به نظر اصلاح از طریق اعمال تفکر معتدل و غیر افراطی همراه با واقع گرایی عمل گرایی و دگرپذیری با نگاه ویژه به ایده آلها پیش خواهد رفت. احترام به اختلاف دیدگاه ها به عنوان یکی از ارزش های محوری جامعه مدنی و اسلامی از درجه اهمیت بالایی برخوردار است که باید در میان مخالفان هم چنین باشد. مشخص است که حال منتقدان در کشور خوب نیست. لذا باید به ضعف های آن آگاهی پیدا کرد.

نباید این تلقین پیش بیاید که از منتقدان داخلی کشور کاری بر نمی آید و نمی توانند. همه باید همت خود را به اصلاح وضعیت، در ۸۰ روزه باقی مانده به انتخابات معطوف دارند تا نتیجه مثبتی برای کشور داشته باشد. حتماً منظور از منتقدان داخلی همان احزاب و گروه های سیاسی سازمان یافته است که با روش اجرایی دولت مرکزی مخالف بوده و می خواهند تحت حمایت قانون انتقاد و با کسب آرای اکثریت مردم در انتخابات، قدرت اجرایی اداره کشور را به دست گیرند.

البته اگر آنها به سمت قدرت طلبی بروند با مشکل مواجه می شوند ولی اگر با نظر اصلاح اقدام کنند، امید وجود دارد که بتوانند قدرت اجرایی را در اختیار بگیرند. منتقدان باید با سازماندهی و بررسی میزان رقابت پذیری و مشخص کردن حوزه های برخورد برای به دست آوردن قدرت اجرایی و بالاخره با مشخص کردن اهداف واقع گرا و عمل گرا نتایج مثبتی را به دست آورند. البته باید از منتقدان و نجابت و اعتقاد به انقلاب حمایت کرد و نباید آن را از دست داد. زیرا همین رفتار با منتقدان است که می تواند جلوه جامعه را مثبت نشان دهد.


آیا ایران به تحول در حوزه سیاست احتیاج دارد؟


قطعاً به تحول احتیاج دارد، باید فرصت داده و کمک شود که کشور با حضور احزاب قدرتمند و پاسخگو اداره شود و گرنه با قهرمان سازی های موقتی، کشور به جایی نمی رسد و این گونه که دیدیم فرصت ها از دست می رود. می دانیم که تندروها به شدت از حضور معتدلین و احزاب قدرتمند در مدیریت کشور واهمه دارند. بدانیم که اعتدال در میان اصولگرایان هم پایگاه جدی دارد.


بیش از ۳۰ سال از عمر انقلاب اسلامی گذشته و در این سال ها با روزهای شیرین و تلخی مواجه بوده ایم. دلتان برای کدام روزها و چه کسانی بیشتر تنگ می شود؟


به نظر دوره اول ریاست جمهوری آیت ا… هاشمی رفسنجانی بین سال های ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۲ بعد از اتمام جنگ تحمیلی بهترین دوره بوده است. اتحاد و همدلی، بیشتر از دوره های دیگر بود. کارها خوب پیش می رفت و کشور خوب اداره می شد.


محسن هاشمی چه آینده ای را در فضای سیاسی ایران برای خود متصور است؟


کمک به حاکمیت اعتدال، عقل گرایی، واقع گرایی همراه با دگرپذیری در کشور.


چرا شما از سال گذشته، بیش از سالهای قبل در رسانه ها حضور دارید و به عرصه سیاست ورزی ورود پیدا کرده اید؟


شاید علت آن جدا شدن از فعالیت ساخت متروی تهران باشد. آن موقع بیشتر، حضور من در ارتباط با حمل و نقل ریلی انبوه بر بود. ولی کم کم خبرنگاران که روابط مثبت و خوبی با آنها داشتم مرا به صحبت های سیاسی کشاندند. البته تشدید درخواست حضور آیت ا… هاشمی رفسنجانی در صحنه انتخابات نیز این وضعیت را گسترش داد.


برخی می گویند محسن هاشمی در صدد کاندیداتوری برای انتخابات شورای شهر است. صحت دارد؟


خیر؛ من دیگر نمی توانم برای انتخابات شوراها ثبت نام کنم. زیرا که باید قبل از ۲۵ بهمن ۱۳۹۱ از سمت مشاورت شهردار تهران و عضویت در هیأت مدیره شرکت بهره برداری متروی تهران استعفا می دادم، چون ندادم از نظر قانونی امکان ثبت نام برای انتخابات وجود ندارد.


این روزها بسیاری معتقدند بیش از همیشه به حضور آیت ا… هاشمی برای حضور برکرسی ریاست جمهوری نیاز است. شما چه می گویند؟


به نظر با حضور بیش از حد افراط، تفریط و بداخلاقی های سیاسی در کشور، سیاستمداران، نخبگان و مردم بیش از بیش نیاز به اعتدال و واقع گرایی را حس می کنند، لذا نام ایشان که همیشه با این تفکر همراه بوده است مجدداً مطرح می شود. مردم فکر می کنند حضور جدی تر ایشان در صحنه سیاسی و اجرایی امید به آینده در کشور و مردم را افزایش می دهد.


آیا آیت ا… حاضر است بار دیگر به کرسی ریاست جمهوری بازگردد؟


تابه حال که چنین خیالی در سر ندارند ولی همیشه حاضر به کمک تثبیت اعتدال و قانون گرایی در کشور هستند.


دیدگاه اصلاح طلبان به آیت ا… نسبت به سال ۱۳۸۴ تغییراتی داشته است. این تغییر را ناشی از چه می دانید؟

ضربه خوردن از افراط و تفریط از جناح مقابل، آنها را به سمت اعتدال سوق داده است.


بسیاری از اصولگرایان که پیش از این، حامی آیت ا… بودند اکنون در جایگاه منتقد ایشان حضور دارند. دلیل این تغییر را چه می دانید؟


افراطی شدن آنها باعثچنین امری است.


اکنون اختلاف سلیقه هایی میان روسای قوا پیش آمده است. این اختلافات را ناشی از چه می دانید و دیدگاه آیت ا… نسبت به آن چیست؟


عمدتاً ناشی از عدم اجرای صحیح قانون از طرف دولت است. اصولاً این قوه مجریه است که می تواند تعادل را ایجاد کند اما در این بخش ضعیف عمل کرد و جدیتی نشان نداد زیرا برخی می خواهند از آب گل آلود جدید و مرزبندی با اصولگرایان در انتخابات پیش رو از سبد اصلاح طلبان رأی جمع کند.


لزوم حضور اصلاح طلبان در انتخابات سال آینده به چه میزان است و آیا مشکلات فعلی کشور را ناشی از عدم حضور اصلاح طلبان نمی دانید؟


لازم است. عدم حضور، عدم توازن سیاسی را باعثشده است و دست بخشی از افراطیون جناح مقابل را باز گذاشته است. می دانیم که از سال ۱۳۸۴ تا به حال در مسیر چشم انداز خوب حرکت نکردیم. در صورتی که در این سال ها درآمد کشور با رشد بی سابقه قیمت نفت قابل مقایسه با قبل نیست و قطعاً علت آن عدم استفاده از نیروهای کارآمد، از جمله نیروهای با تجربه سابق که بخشی از آنها راست، چپ و اصلاح طلب و حتی فراجناحی بوده اند، می باشد.

گفته می شود که درآمد نفت از ابتدای کشف نفت در ایران تا سال ۱۳۸۴ حدود ۴۵۰ میلیارد دلار بوده است ولی از سال ۱۳۸۴ تا هم اکنون نزدیک به ۶۰۰ میلیارد دلار بوده است لذا واقعاً چنین درآمدی بی سابقه بوده است، ولی رشد اقتصادی و توسعه کشور قابل توجه نیست بلکه در بعضی از موارد منفی است. قیمت ها و تورم هم رشد بالایی داشته است، در تورم رکودی بسر می بریم. می توان نتیجه گرفت که این مشکلات عمدتاً به دلیل عدم استفاده از نیروهای با تجربه و کارشناسی کشور اتفاق افتاده است.

اخیراً بعضی از اصولگرایان معتدل از حضور اصلاح طلبان در انتخابات دفاع کرده اند. البته گفته می شود که نظر سنجی ها هم اصلاح طلبان را جلوتر از اصولگرایان نشان می دهد زیرا که هم اکنون برخی اصولگرایان در مقابل اصولگرایان قرار گرفته اند و اختلافاتشان بالا گرفته است، به صورتی که طیف دولت تلاش می کنند از پایگاه اجتماعی اصلاح طلبان استفاده کنند. زیرا فکر می کنند اصلاح طلبان آمادگی ندارند به شکل قوی در انتخابات شرکت کنند. البته به نظر انتخابات دو قطبی نخواهد بود.


تا چه حد قائل هستید که حامیان آقای احمدی نژاد در سال ۱۳۸۴ و ۱۳۸۸ اکنون باید در برابر مشکلات کشور به مردم پاسخگو باشند؟


حتماً چنین است. نباید با این روش که کی بود کی بود من نبودم از مسئولیت شانه خالی کرد. قطعاً سال ۱۳۹۲ سال پاسخگویی اصولگرایان به نحوه عمل در اداره کشور است. می دانیم که در طول ۸ سال گذشته فضای سیاسی کشور یک دست شد. همه گروه های سیاسی اصولگرا در حد خود ذی نفوذ و ذی نفع بوده اند.

اختلافات سیاسی پیش آمده بین آنها، نوعی جنجال سازی برای فرار از پاسخگویی و حضور مجدد در قدرت اجرایی كشور است. البته هر سه قوه در این موضوع نقش دارند كه از قضا هر سه قوه نیز اصولگرا هستند، ولی نقش قوه مجریه در این جنجال سازی به مراتب از بقیه بیشتر است. هر چند كه اختلافات سیاسی برای كشور مضرر است ولی به نظر از جهت شفاف شدن و روشن شدن تصمیم سازی ها نیز به نفع مردم باشد. در هر صورت به نظر می رسد كه این حضور مشكلاتی از نظر اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و بین المللی برای مردم و كشور ایجاد كرده است كه مسببین آن نمی توانند در صورت وجود یك انتخابات پرشوراز آن شانه خالی كنند و باید پاسخگو باشند.