جزئیات دیدار محرمانه با اسد

به گزارش افکارنیوز، حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی رئیس سازمان بازرسی کل کشور برای اولین بار جزئیات دیدار محرمانه خود با حافظ اسد را در کشور سوریه تشریح کرد.

رئیس اسبق اطلاعات خارجی وزارت اطلاعات گفت: زمانی که انتفاضه اول عراق رخ داد مردم عراق علیه صدام خیلی فعال شدند چرا که آمریکایی‌ها فضای پرواز بالا را ممنوع کرده بودند و به صدام اجازه پرواز نمی‌دادند و بسیاری از نیروهای وی را کشته و زخمی کردند.

حجت‌الاسلام پورمحمدی با بیان اینکه نیروهای سپاه بدر و دیگران بالاخره به داخل عراق رفتند و فضای این کشور به هم ریخت، تصریح کرد که آمریکا مراکز مخابراتی و اداری مهم عراق را بمباران کرد و از این زمان به بعد مردم شروع به انتفاضه کردند.

وی تاکید کرد: ما تمام این موضوعات را رصد می‌کردیم و تلاش داشتیم تا شبکه ارتباطی بخش‌های انقلابیون را برقرار کنیم چرا که مخابرات داخلی عراق قطع شده بود.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور اضافه کرد: ما با سیستم‌هایی خاص شبکه ارتباطی را برقرار کردیم و لحظه به لحظه وضعیت عراق را رصد می‌کردیم. انقلابیون عراق که در نبرد با صدام بودند صحنه را به خوبی هدایت می‌کردند اما ناگهان آمریکا احساس خطر کرد و احساس کرد که صحنه از دستش خارج شده به همین جهت دست صدام را باز گذاشت و او شروع به قتل عام کرد و نجف را مورد حمله قرار داد.

حجت‌الاسلام پورمحمدی با اشاره به اینکه در آن زمان همراه با مرحوم حبیبی به سوریه برای دیدار با حافظ اسد رفته است، گفت که در آن برهه بنده رئیس اطلاعات خارجی بودم، ما برای حافظ اسد جزئیات داخل عراق را به طور کامل توضیح دادیم و این همه تسلط و اشراف برای وی غیرقابل باور بود. با اینکه حافظ اسد جایگاه و ظرفیت توان ما را می‌شناخت.

وی تصریح کرد که از آنجایی که سوریه دشمن قدیمی صدام بود از اینکه هم پیمان قدیمیاش ایران در عراق مجال بیشتری پیدا کند، بسیار خرسند بود در همین ایام کشورهای مرتجع منطقه با ما برای مدیریت عراق وارد مذاکره شدند و وقتی چند دور مذاکره کردند، حس کردند که صحنه دست ماست و به همین جهت ناگهان عقبنشینی کردند. از سوی دیگر آمریکا دست صدام را باز گذاشته بود و همین سبب توقف در انتفاضه شد که موجب شد کشتار جدی صورت گیرد و تلفات سنگینی رخ دهد و پس از آن هم انتفاضه دوم شکل گرفت.