هیلاری کلینتون، وزیرامور خارجه آمریکا كه روز چهارشنبه در جلسه كميسيون تخصيص بودجه سناي آمريكا سخن مي گفت ، با اشاره به اين موضوع گفت كه ايران با تماس مستقيم و غير مستقيم با گروه هاي مخالف دركشورهايي چون بحرين ، يمن و مصر در تلاش است تا تحولات آتي اين كشورها را آن گونه كه مي خواهد شكل دهد .

به گزارش عصر ایران، وزیر امور خارجه آمریکا با اشاره به اینکه خنثی سازی اقدامات ایران در منطقه یک تلاش همیشگی و دایم برای آمریکا است، افزود که حکومت ایران هر کاری که لازم می داند انجام می دهد تا بر رویدادهای جاری در منطقه تاثیر بگذارد.

کلینتون با اعتراف به دیپلماسی فعال منطقه ای ایران افزود: ‌ " ‌ ما می دانیم که ایران از طریق بازوهای منطقه ای خود یعنی حزب الله و حماس در صدد برقراری ارتباط با گروه های مخالف در مصر است. آنها از حزب الله استفاده می کنند تا با همتایان خود(در مصر) ارتباط برقرار کنند. "

وی افزود: ‌ " ما می دانیم که آنها با گروه های مخالف در بحرین ارتباط دارند و همچنین ما می دانیم که آنها در ناآرامی های یمن دست دارند ".

ادعای کلینتون درباره دست داشتن ایران در ناآرامی های یمن در حالی مطرح می شود که روز سه شنبه علی عبدالله صالح رییس جمهوری یمن که یکی از همپیمانان منطقه ای آمریکا محسوب می شود طی اظهاراتی شدید اللحن آمریکا و اسراییل را به دست داشتن در ناآرامی های کشورش متهم کرده است.

کلینتون در ادامه تاکید کرد که " بیشتر مخالفان(در کشورهای عربی منطقه) می خواهند آمریکا نقش مثبت و نه نقش هدایت کننده(در تحولات داخلی آنها) داشته باشد. بنابراین چالش ما این است که باید کمک رسانی کنیم بدون این که به نظر برسد در پی تصاحب انقلاب آنها هستیم. "

کلینتون در ادامه افزود که تلاش ایران برای دخالت در ناآرامی های منطقه برای خود این کشور نیز یک چالش است، چون بنا به گفته او حکومت ایران هم در میان مخالفان(در کشورهای عربی منطقه) دوستان زیادی ندارد.

وزیر امور خارجه آمریکا در ادامه افزود که دولت آمریکا در حال بررسی این مساله است که آیا امضای قرار دادهای همکاری نفتی و گازی بین ایران و ونزوئلا در اکتبر سال ۲۰۱۰، جزء موارد نقض تحریم های بین المللی علیه ایران می شود یا نه؟

وي از موضعگيري صريح در اين باره كه همكاريهاي ونزوئلا با ايران در زمينه انرژي ، نقض قطعانمه هاي تحريمي شوراي امنيت عليه ايران است ، اجتناب كرد.