این دو گروه از مشایی بیزار هستند!
گروه بین الملل

: به گزارش افکارنیوز، المانیتور در گزارشی نوشت که گمانه زنی ها حاکی از حضور دوباره سید محمد خاتمی در انتخابات ریاست جمهوری ایران است. به نوشته المانیتور، سید محمد خاتمی از سال ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۵ رییس جمهور اصلاح طلب ایران بود. در این گزارش آمده است که اصلاح طلبان از سال ۲۰۰۹ به خوبی اقدام نکرده اند.

به گزارشافکار نیوز، همچنین روزنامه واشنگتن پست نیز با اشاره به اتمام تعطیلات نوروزی در ایران و شروع دغدغه های سیاسی و افتصادی کارمندان ایرانی نوشت: با جریان مذاکرات هسته ای و همچنین شروع غیرمنتظره رقابت های انتخاباتی در ایران، هفته های آینده معلوم می شود که ایا این کشور به سمت کاهش تنش ها پیش رفته یا بیشتر منزوی می شود.

به گزارش واشنکتن پست، تا ماه می هیچ کدام از کمپین های ۲۰نامزد انتخاباتی رقابت رسمی خود را آغاز نخواهند کرد.

به نوشته این روزنامه آمریکایی، از میان نامزدهای احتمالی، نام دو رییس جمهور سابق ایران، سید محمد خاتمی و علی اکبر هاشمی رفسنجانی دیده می شود که هر دوی آنها از روحانیون اصلاح طلب هستند و به آنها مانند محمود احمدی نژاد به عنوان یک تهدید به دیده شک و تردید نگریسته می شود. با اینکه سید محمد خاتمی شاخص ترین چهره اصلاح طلبان است اما به عقیده برخی کارشناسان او پس از پایان توام با نامیدی دو دوره ریاست جمهوری اش، حاضر نیست دوباره خود را به خطر بیاندازد.

محمود احمدی نژاد نیز به عنوان مردی که سخت در تلاش است تا نقش اساسی خود را حتی بعد از ترک دفتر ریاست جمهوری حفظ کند، به سختی در تلاش برای موفقیت رییس دفتر سابق خود، اسفندیار رحیم مشایی است.

به گزارش افکارنیوز، روزنامه گاردین نیز با اشاره به شروع رقابت های انتخاباتی در ایران می نویسد: به عقیده بسیاری از ایرانیان به مشایی اجازه حضور در انتخابات داده نخواهد شد چرا که او نمی تواند توسط شورای نگهبان تایید شود. مشایی چهره منفوری هم در برابر روحانیون ارشد ایران و هم چهره های اصولگراست.

اما نباید مشایی را دست کم گرفت. او متحد دیرین محمود احمدی نژاد از زمان ریاست جمهوریش در سال ۲۰۰۵ است که اکنون نیز با یکدیگر در حال رنامه ریزی برای جلوگیری از ردصلاحیت مشایی در انتخابات هستند.

روزنامه تایمز لندن نیز با اشاره به افزایش احتمال حضور سید محمد خاتمی به عنوان کاندیدا در انتخابات ریاست جمهوری ۹۲، نوشته که " بحثنامزدی خاتمی باعثناراحتی بسیاری از مخالفان جمهوری اسلامی شده است "

تایمز احتمال حضور او باعثناراحتی بسیاری از مخالفان جمهوری اسلامی شده است، چون آمدن خاتمی به رقابت‌ها باعثپیچیده‌تر شدن شرایط برای کسانی است که میان رای دادن و تحریم انتخابات، مردد هستند.

" هیو تاملینسون " می نویسد: «خیلی‌ها حضور خاتمی در انتخابات را عامل افزایش شور انتخاباتی ارزیابی خواهند کرد. یک تحریم گسترده(که این روزها از سوی مخالفان و دشمنان جمهوری اسلامی برنامه ریزی می شود) به ضرر حاکمیت خواهد بود، اما حضور خاتمی در انتخابات می‌تواند معادلات را به هم بزند.»

به نوشته تایمز، " هیچ نشانه‌ای از اینکه خاتمی حاکمان ایران را وادار به سازش کند مشاهده نمی‌شود. در نامه‌های سرگشاده دعوت از خاتمی برای حضور در انتخابات آتی که به امضای بسیاری از مسوولان پیشین هم رسیده، هیچ اشاره‌ای به وقایع سال ۱۳۸۸ نشده است. در این نامه‌ها فقط به نبود مدیریت مسوولین فعلی به عنوان عامل دشوار شدن شرایط برای مردم اشاره شده و حرفی از شروطی که پیشتر در موردش صحبت می شد، به میان نیامده است. "(انتخاب)

سایت بلومبرگ به بررسی جایگاه دکتر علی اکبر ولایتی در میان نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری یازدهم پرداخت که در ادامه گزیده‌ای از این گزارش می آید: علی اکبر ولایتی در حال سخنرانی در سازمان ملل متحد به عنوان وزیر امور خارجه ایران بود که یک معترض با عجله به محل سخنرانی آمد و متن سخنرانی وی را گرفت و پاره کرد. در حالیکه نیروهای امنیتی مرد معترض را از محل سخنرانی دور می کردند، ولایتی به آرامی در حالیکه دست خود را در جیب کرده بود منتظر ماند. «یکی از اعضای هیئت همراه ما یک نسخه از متن را به همراه داشت و بلافاصله برای من آورد "، " من به صفحه ۱۰ متن رفتم و سخنرانی‌ام را ادامه دادم». ولایتی این خاطره را در برنامه تلویزیونی صدا و سیما که به بازخوانی حوادثدهه(۱۹۸۰) می پردازد، بازگو کرد.

این آمادگی در کنترل شرایط ممکن است از ولایتی نامزدی بسازد که مردم در ماه ژوئن به وی رأی داده و او را جانشین محمود احمدی نژاد کنند که به نوعی در نقطه مقابل وی قرار دارد. لفاظی‌های آتشین رئیس جمهور علیه اسرائیل و در حمایت از توسعه برنامه هسته‌ای به انزوای ایران افزوده است در حالیکه تحریم‌ها اقتصاد ایران را تحت فشار قرار داده و آمریکا و اسرائیل نیز ایران را به حمله نظامی تهدید می کنند.
ولایتی ۶۷ ساله، که بعد از ترک وزارت امور خارجه در سال ۱۹۹۷ و انتصاب به عنوان مشاور آیت الله خامنه‌ای، کمتر در انظار عمومی ظاهر شده است، ناگهان در رسانه‌ها برجسته می‌شود و در طیف وسیعی از مسائل در کانون توجه قرار می گیرد.

انتخابات های اخیر ایران رقابت بین مدافعان محافظه کار جمهوری اسلامی و سیاستمدارانی که به دنبال تغییر در برخی از حوزه‌ها، از جمله رسانه‌های آزادتر، آزادی های بیشتر اجتماعی و تعامل بیشتر با غرب هستند را شامل می‌شود.


در این گزارش به نقل از یاسمین عالم نویسنده کتاب " دوگانگی در طراحی: نظام انتخاباتی ایران " آمده است: انتخاب یک " سیاستمدار معتدل " مانند ولایتی ممکن است به ذوب شدن یخ روابط ایران با غرب، حتی در شرایط عدم تغییرات اساسی در سیاست های طرفین، کمک کند. " از آنجا که مسائل سنگین در دیپلماسی، با لفاظی های خصمانه کمتر می تواند منجر به یک گفتگوی سازنده تر شود ".

ولایتی در شمیران، در دامنه رشته کوه البرز در شمال تهران به دنیا آمد، و پزشک است. او پزشک اطفال از دانشگاه تهران است و تخصص بیماری های عفونی را از دانشگاه جانز هاپکینز در دهه ۱۹۷۰ به دست آورده است.

از وزیر خارجه سابق کشور، منوچهر متکی، و علی فلاحیان که در دهه ۱۹۹۰ وزیر اطلاعات بود نیز به عنوان نامزدهای احتمالی اسم برده می شود.

در این گزارش ابراز عقیده شده است: مشکل ولایتی این است که برای به دست آوردن شور و هیجان در اطراف او جاذبه کافی ندارد. با یک تیم جوان و پر انرژی از وزرای احتمالی در آینده، او قادر به افزایش اقبال عمومی در انتخابات خواهد بود. البته ولایتی اشاره کرده است او ممکن است این تاکتیک را استفاده کند.(مشرق)

وی در مصاحبهای با خبرگزاری فارس گفت: "برنده انتخابات نباید بگوید که من در مورد دفاع، اقتصاد، سیاست و امور خارجه، همه چیز می دانم و به نظر کارشناس ها احتیاجی ندارم. رئیس جمهور آینده باید تیم خود را به مردم معرفی کند و آن ها به تیم او رای بدهند."