روایت مرتاض هندی و سفر مشایی به هند + عکس

به گزارشافکارنیوز،خبر سفر اسفندیار رحیم مشایی به هند خواسته یا ناخواسته حرف و حدیثهای سفر دو سال پیش وی به این کشور را در اذهان تداعی می کند؛ سفری که حواشی آن بسیار پررنگتر از متن فضای رسانه ای را تحت تاثیر قرار داد.

رییس دبیرخانه جنبش عدم تعهد و کاندیدای احتمالی دولت در یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری در حالی سفر ۵ روزه خود را به سه کشورآسیایی آغاز می کند که از ابتدای دولت دهم خبرهایی مبنی بر سفرهای مخفیانه وی به هند و دیدارهای پنهانی با مقامات و مرتاضان هندی همواره بخشی از اخبار غیر رسمی را تشکیل می داد.


در آن روزها اخبار ارتباط پنهانی رییس دفتر رییس جمهور با مقامات ارشد و مرتاضهای هندی به حدی داغ بود که خود رییس جمهور هم وارد عمل شده و به تکذیب آن پرداخت. این اخبار زمانی داغتر شد که به رغم حساسیت بالای مقامات امنیتی کشورمان به سفرهای پیاپی وی به هندوستان، مشایی در سفری که جنبه کاملا غیر رسمی و غیر کاری داشت با مسئولان بلند پایه هندی دیدار و مذاکره کرد.

آنگونه که سایت جهان نوشته بود در جریان ورود مشایی به هند که بدون برنامه ریزی قبلی و رعایت آداب و تشریفات کنسولی و دیپلماتیک صورت گرفت، تاکید و درخواست این مقام ارشد از مسئولان سفارت ایران برای تنظیم دیدار با مقامات عالی رتبه هندی با مقاومت سفیر مواجه شد. بطوری که سفیر تنظیم چنین دیداری را در این مدت کوتاه و بدون هماهنگی قبلی غیر ممکن عنوان کرد. اما پس از اصرار این مقام ارشد در انتقال این درخواست به مقامات هندی سفیر در کمال تعجب و ناباوری شاهد موافقت دولت هند با این دیدار در روز دوم سفر بود و این ملاقات صورت گرفت.



در این دیدار پس از یک ساعت مذاکره و گفتگوی علنی که یکی از مسئولان سازمان میراثفرهنگی در دولت اصلاحات هم این مقام ارشد را همراهی می کرد، دو طرف هندی و ایرانی یک جلسه خصوصی و محرمانه یک ساعته را هم در برنامه دیدار خود قرار دادند. این سفر در حالی صورت گرفت که نهادهای امنیتی پیش تر بارها در خصوص اهداف این سفر و تردد بی شمار لیدر جریان انحرافی به هند هشدار داده بودند.

همچنین گفته می شد که وی در این سفرها به دیدار مرتاضی می رود که ادعا می شود بیش از ۴۰۰ سال سن دارد و از جایگاه بسیار بالایی در میان طرفداران خود برخوردار است و نکته جالب این است که این مرتاض از میان مراجعه کنندگان خارجی خود تنها به این مقام ارشد ایرانی اجازه دیدارهای منظم با خود را داده است.

در این دیدارها مشایی در جریان پیش بینی و آینده نگریهای مرتاض در خصوص تحولات جهان و بعضاً ایران قرار می گیرد و تاکنون بسیاری ازاین ایده ها و پیش بینی ها به داخل کشور هم منتقل شده و تلاش های مختلفی هم صورت گرفته است تا به نوعی از این افکار و نقطه نظرات در برنامه ها و سیاست گزاریها استفاده شود که با برخی مخالفت و مقاومتهای گسترده مواجه شد.

البته این مقام در داخل کشور هم دیدارهای بسیار منظمی با برخی از چهره ها و افراد عجیب و غریب در مناطق کویری و مرزی ایران انجام داده که که گرایشات مشابهی با مرتاض هندی دارند، و انتقادات بسیاری هم از این جهت به وی وارد شد.

به هر حال انتخابات نزدیک است و اسفندیار رحیم مشایی به عنوان گزینه کاندیدای احتمالی دولت در یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری به شمار می رود و شاید همین مسئله باعث شده تا مشایی برای شنیدن پیشگویی های مرتاض هندی درباره نتیجه انتخابات و احتمالا تصمیم گرفتن در خصوص حضور یا عدم حضور خود در صحنه راهی هندوستان شود.