۵ عضو دائم شوراي امنيت سازمان ملل به علاوه آلمان كه عضو گروه موسوم به ۱+۵ هستند روز چهارشنبه در بيانيهيي در نشست شوراي حكام آژانس بينالمللي انرژي اتمي تاكيد كردند كه براي مذاكره با ايران با هدف يافتن يك راه حل ديپلماتيك براي حل مناقشه هستهيي آماده هستند.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز در این بیانیه آمده است: در هم‌چنان باز است.

آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین و آلمان ظاهرا این بیانیه را برای تاکید بر اتحاد بین این شش کشور در زمینه‌ی برنامه‌ی هسته‌یی ایران منتشر کردند.

این بیانیه دو روز پس از اظهارات یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره‌ی برنامه‌ی هسته‌یی ایران در آغاز نشست شورای حکام منتشر شد.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ادامه اظهارات دوپهلوی خود مدعی شد که آژانس در سه ماه گذشته اطلاعاتی را به دست آورده که موجب نگرانی درباره‌ی برنامه‌ی هسته‌یی ایران است.

آمانو در حاشیه نشست ۳۵ عضو شورای حکام در کنفرانسی خبری با تاکید بر این که " من نمی‌گویم ایران یک برنامه‌ی تسلیحات هسته‌یی دارد " گفت: ما نگرانی‌هایی داریم و می‌خواهیم این موضوع روشن شود.

وی مدعی شد که آژانس از اواخر سال گذشته میلادی تاکنون برخی " اطلاعات " را دریافت کرده است که نگرانی بیش‌تری را باعثشده است و به فعالیت‌هایی قبل و بعد از ۲۰۰۴ مربوط می‌شود.

ایران اتهامات غرب مبنی بر این که در پی تسلیحات هسته‌یی است را تکذیب و تاکید می‌کند که هدف از دنبال کردن برنامه‌ی هسته‌یی کاملا صلح‌آمیز است.

آمانو نگفت که این اطلاعات را از کجا به دست آورده است اما ادعا کرد: ما از منابع مختلفی اطلاعاتی را گردآوری می‌کنیم. طبیعتا متکی بر یک منبع اطلاعاتی نیستیم.

‌مدیرکل آژانس ادامه داد: ما به تعامل با ایران برای شفاف کردن مسائل مربوط به آن چه وی " ابعاد نظامی احتمالی " خواند، تمایل داریم.

وی با متهم کردن ایران به همکاری نداشتن با آژانس ادعا کرد: متاسفانه از زمانی که من مدیرکل آژانس شده‌ام، ایران در توضیحات مربوط به مسائلی که ممکن است ابعاد نظامی داشته باشد با ما تعامل نداشته است. بنابراین هیچ پیشرفتی حاصل نشده است.

هم‌چنین بنابر گزارش رویترز، در نشست پشت درهای بسته‌ی آژانس، آمریکا و اتحادیه‌ی اروپا به طور جداگانه از ایران خواستند به کنوانسیون ایمنی هسته‌یی بپیوندد.

اتحادیه‌ی اروپا اعلام کرد که ایران تنها عضو آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است که برنامه‌ی هسته‌یی دارد و به معاهده‌ی ۱۹۹۴ نپیوسته است.

بالازکسودای نماینده‌ی مجارستان در آژانس که به نمایندگی از اتحادیه‌ی اروپا صحبت می‌کرد، گفت: اتحادیه‌ی اروپا به ویژه نگران راه‌اندازی نیروگاه برق هسته‌یی بوشهر بدون الحاق ایران به کنوانسیون ایمنی هسته‌یی است.

به گزارش ایسنا، این در حالی است که سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان درباره اظهارات یوکیو آمانو گفت: اگر بعضی مواضع به صورت دوپهلو اشاره و ابهاماتی طرح می‌شود یا مجددا موضوع قدیمی مطالعات ادعایی را مطرح می‌کنند که هیچ‌گونه سندیتی ندارد و تا کنون هم اسناد واقعی آن هیچ‌گاه ارایه نشده است، نشان‌دهنده‌ی این است که هم‌چنان فشار سنگینی به لحاظ سیاسی به عملکرد آژانس وارد و تلاش می‌شود تا فعالیت طبیعی آژانس از مسیر خود خارج شود و اهداف سیاسی برخی کشورها را اجرا کند.

هم‌چنین جنبش غیرمتعهدها نیز در بیانیه‌ای با حمایت از برنامه هسته‌یی ایران حل سریع موضوعات باقیمانده میان ایران و آژانس را خواستار شدند.

در این بیانیه تاکید شده است که دیپلماسی و گفت‌وگو از طریق صلح‌آمیز و هم‌چنین مذاکرات محتوایی بدون پیش شرط بین طرف‌های ذی‌ربط باید به عنوان تنها روش‌هایی که از طریق آن‌ها یک راه حل فراگیر و پایا برای موضوع هسته‌یی ایران قابل دستیابی است، باقی بماند.