به گزارش افکارنیوزبه نقل از پرس تی وی،اوباما سه شنبه (۱۷ اسفند) با صدور بيانيهاي گفت: "از آنجا که عملکرد و سياست دولت ايران همچنان تهديدي فوقالعاده براي امنيت ملي، سياست خارجي و اقتصاد امريکا به شمار ميآيد، قانون شرايط اضطراري ملي که از ۱۵ مارس ۱۹۹۵ اجرا شده است بايد تا بعد از ۱۵ مارس ۲۰۱۱ نيز (۲۴ اسفند ۱۳۸۹) ادامه يابد."

بر اساس این قانون، شرکت‌های امریکایی ‌نمی‌توانند در توسعه صنعت نفت ایران فعالیت کنند و فعالیت دفاتر آن­ها در ایران و یا هرگونه مبادلات تجاری، واردات و صادرات در ارتباط با ایران ممنوع است.

مقامات ایرانی به‌کرات تحریم‌های ضدایرانی امریکا را مورد انتقاد قرار داده و اعلام کرده‌اند که جمهوری اسلامی ایران از تحریم‌ها به عنوان فرصتی برای ارتقای وضعیت اقتصادی خود و دستیابی به خودکفایی بهره می‌برد.

ایران با استفاده از فرصت تحریم‌ها توانسته در تولید بنزین به خودکفایی دست یابد.
تهران همچنین اتهامات مطرح‌شده توسط امریکا و متحدانش را رد کرده و بارها تصریح کرده است، به عنوان یکی از امضا‌کنندگان پیمان منع گسترش تسلیحات هسته‌ای(ان پی تی) و نیز یکی از اعضای آژانس بین المللی انرژی اتمی، حق دارد از فن‌آوری صلح­آمیز هسته‌ای استفاده کند.

با آن‌که امریکا خود از زرادخانه‌های هسته‌ای برخوردار است و در گذشته نیز از این تسلیحات استفاده کرده است، با انگیزه­های سیاسی، تحریم‌های یک­جانبه­ای را علیه ایران تصویب کرده است.

اين درحالي است که در گزارشهاي مختلف بازرسان آژانس بينالمللي انرژي اتمي، ادعاي امريکا و متحدان غربي آن درباره انحراف در برنامه هستهاي ايران تاييد نشده است.