بعد از انتخاب آیت الله مهدوی کنی به ریاست مجلس خبرگان رهبری ، برخی سایتهای منقد آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس سابق این مجلس این رویداد را و کناره گیری او از نامزدی در انتخابات هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری را نتیجه اقدامات و جریان سازی های خود دانستند.

هاشمی در مصاحبه ای که از تلویزیون نیز پخش شد اعلام کرد وقتی متوجه حضور آیت الله مهدوی کنی در انتخابات هیئت رئیسه شده خود او دیگر تمایلی برای نامزدی نداشته است، ضمن آنکه رئیس سابق مجلس خبرگان رهبری، تیر امسال در گفتگوی مفصل خود با ماهنامه «مدیریت ارتباطات» گفته بود مایل است از مسئولیت های سیاسی خود کناره گیری کند، اما می ترسد که عوارض بد سیاسی داشته باشد.


رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به این سوال که آیا تاکنون به بازنشستگی به معنای کناره گیری از مسئولیت های سیاسی فکر کرده اید؟ گفت: مایلم. الان سن من در حدی است که مایلم این گونه شود. ولی هنوز می ترسم عوارض بد سیاسی داشته باشد و به نوعی قهر تلقی شود.
هاشمی در این مصاحبه ضمن آنکه به نوشتن تجاربش اشاره کرده افزود بود: یکی از کارهای که می خواسم بعد از ریاست جمهوری بکنم و نتوانستم انجام دهم این بود که در سفرهای خارجی که می رفتم، خیلی جاها را نشان کردم که بعدا بروم ببینم و جهانگردی کنم که نشد. اگر بخواهم به سفر خارجی بروم باید جمع زیادی از پاسداران همراه من باشند و آنجا هم که می رویم شورای تامین نیرو می آورند و همیشه زحمت دارد.

انتقادات تند برخی رسانه ها به مواضع آقای هاشمی ، همچنین حضور دختر کوچک او - فائزه - در برخی تجمعات غیرقانونی و اتفاقاتی از این دست باعث شد تا بعد از انتخابات ریاست جمهوری در خرداد گذشته برخی مترصد موضع گیری تند رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام علیه نظام و رهبری باشند که با درایت او این فرصت از سوء استفاده گران گرفته شد