به گزارش افکارنیوز به نقل از پرس تيوي، بسمالله خان محمدي در همين خصوص خاطرنشان کرد: "هيچ نشانهاي مبني بر مداخله ايران در امور داخلي افغانستان وجود ندارد، بلکه نشانههاي زيادي مبني بر همکاري ايران در بازسازي و ايجاد امنيت در کشور ما ديده ميشود."

مصطفی محمد نجار وزیر کشور ایران نیز در سفر دو روزه خود به افغانستان و دیدار با برخی مقامات از جمله حامد کرزی رئیس‌جمهور این کشور تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران با دولت افغانستان در مبارزه با تروریسم، قاچاق مواد مخدر، بازسازی این کشور جنگ‌زده وهمچنین فراهم کردن خدمات پزشکی و تحصیلات عالی همکاری خواهد کرد.

وی همچنین تاکید کرد که مقامات دو کشور جمهوری اسلامی ایران و افغانستان برای گسترش روابط دو جانبه بیش از پیش تلاش می کنند.

سفر نجار به کابل درحالی صورت گرفت که افغانستان طی سال‌ها اشغال از زمان حمله امریکا در سال ۲۰۰۱ میلادی به این کشور، در ناامنی به سر می‌برد.

وزیر کشور ایران، امریکا را به دلیل اشغال افغانستان و ایجاد ناآرامی‌های بی‌امان و کشتار مردم غیرنظامی در این کشور مقصر دانسته و گفت، ایران در کنار افغانستان باقی خواهد ماند تا به مردم این کشور برای برقراری مجدد صلح و ثبات کمک کند.

نجار همچنین در اظهارات خود به گزارش‌سالانه سازمان‌ملل درباره آمار تلفات غیرنظامیان که روز چهارشنبه(۱۸ اسفند) منتشر شد، اشاره کرد و از کشتار غیرنظامیان افغان به دست نظامیان خارجی اظهار تاسف کرد.

بر اساس این گزارش، سال ۲۰۱۰ میلادی مرگبارترین سال برای غیرنظامیان افغان از زمان اشغال کشورشان در سال ۲۰۰۱ میلادی به دست امریکا اعلام شده است.

با وجود حضور ۱۵۰ هزار نیروی نظامی خارجی در افغانستان، شمار تلفات غیرنظامیان و خارجی‌ها در این کشور در بالاترین میزان خود قرار دارد.

انتظار می‌رود، سفر وزیر کشور ایران به افغانستان به گسترش روابط دوجانبه بیانجامد. دو کشور ایران و افغانستان پیش از این نیز روابطی خوب و همکاری نزدیکی را در زمینه مبارزه با تروریسم، جرایم سازمان یافته و قاچاق مواد مخدر داشته‌اند.

سفر دو روزه وزير کشور ايران به افغانستان که با هدف "گسترش روابط دوجانبه" ميان دو کشور همسايه صورت گرفته بود، روز چهارشنبه پايان يافت.