از درون کشورتان ناامنی می‌جوشد

به گزارش افکارنیوز، آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی صبح امروز در جلسه درس خارج فقه خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، با بیان اینکه مجموعه‌ای با عنوان فرهنگ سخنان امام هادی منتشر شده که در آن کلمات امام هادی در ابعاد مختلف بیان شده است گفت: در این کتاب آنچه که در کتاب‌های مختلف وجود دارد گردآوری شده و این کتاب روایاتی که در منابع اصلی آمده را جمع کرده است.

وی با ذکر روایتی از امام هادی(ع) درباره مذمت مراء اظهار کرد: مراء در لغت به معنای ایجاد شک، انکار حق و مجادله برای غلبه بر طرف مقابل است.

این مرجع تقلید تصریح کرد: مراء دوستی قدیمی پابرجا را فاسد کرده و بر هم می‌زند، رابطه محکم بین دو انسان را از بین می‌برد و کمترین چیزی که در مراء است احساس برتری جویی بر طرف مقابل است.

وی با بیان اینکه در اسلام بحثو گفت‌و‌گو، سئوال و جواب و آزاد اندیشی ممنوع نیست، بیان کرد: مجادله برای به کرسی نشاندن باطل و حمایت بی‌چون و چرا و بی‌دلیل از کسی داشتن مراء باطل است و مراء باطل در اسلام حرام است.

آیت الله مکارم شیرازی اضافه کرد: اگر این دستور در زمینه بحث‌های و گفت‌وگوها در میان دولت‌ها، شخصیت‌ها و مذاهب رعایت شود و اساس مباحثه کشف حقیقت بوده و مغلوب ساختن و باطلی را حق جلوه‌دادن نباشد بسیاری از مشکلات حل می‌شود.

وی اظهار کرد: در جراید می‌بینیم که برخی اشتباهی کرده‌اند ولی روزنامه وابسته به آنها سعی می‌کند که بگوید که این کار اشتباه نبوده و واقعیت است و درباره فضیلت‌های آن اشتباه سخن می‌گوید؛ رسانه‌ها باید مراء را باطل بدانند و به دنبال کشف حقیقت و پرده برداشتن باشند.

استاد حوزه علمیه قم گفت: اینکه با غربی‌ها به گفت‌وگو نشسته و کار ما پیش نمی‌رود به دلیل این است که آنها نمی‌خواهند حق را بپذیرند.

وی با اشاره به وقوع زلزله‌ در استان سیستان و بلوچستان تاکید کرد: قدرت این زلزله به قدری بود که در تمام کشورهای همسایه آثار آن نمایان بود و لطف خدا این بوده است که این زلزله در شهر و آبادی رخ نداد و در وسط بیابان واقع شده است، دائما دعا کنیم خداوند بلاها را از همه مسلمین جهان دفع کرده و شر اشرار را نقش برآب بفرماید.

آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به وقوع حادثه‌ اخیر در آمریکا و اینکه گفته می‌شود این اقدام به احتمال قوی از خود آنها سر زده است اظهار کرد: دنیا امروز به یک دهکده و شهر تبدیل شده است و نمی‌شود در جایی ناامنی وجود داشته و در جای دیگر امنیت وجود داشته باشد.

وی گفت: مردم دنیا و دولتمردان دنیا باید سر عقل بیایند و همه دنیا باید امن باشد و امکان ندارد گوشه‌ای امن و گوشه‌ای دیگر ناامن باشد.

این مرجع تقلید با تاکید بر اینکه اسلام هرگونه حمله به افراد بی‌گناه و بی‌دفاع را حرام می‌داند بیان کرد: بیایید کاری کنید که همه دنیا امن شود والا از درون کشور شما ناامنی می‌جوشد.

آیت الله مکارم شیرازی اظهار کرد: وقتی تروریسم در دنیا باب شده و در رسانه‌ها تکرار شود افراد ناراحت و افراطی که در همه جا حضور دارند این اقدامات را یاد می‌گیرند؛ این اتفاقات درس‌های عبرت الهی است که همه باید یاد بگیرند و به آن عمل کنند.

وی خاطرنشان کرد: امیدواریم به لطف خداوند ناامنیهایی که در کشورهای اسلامی به وسیله دشمنان و دوستان جاهل به وجود آمده است برطرف شود.