بررسی جزئیات بودجه ۱۵ اردیبهشت در صحن علنی

به گزارش افکارنیوز، جعفر قادری سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۹۲ کل کشور امروز(چهارشنبه) در نشست خبری روزانه خود اظهار داشت: روز یکشنبه ۱۵ اردیبهشت جزئیات لایحه بودجه طبق برنامه زمان‌بندی شده قرار است که وارد صحن علنی شود. بر این اساس امروز بعدازظهر یک جلسه خواهیم داشت و هفته آینده هم در روزهای شنبه، دوشنبه به صورت ۳ شیفت کار می‌کنیم و سایر روزها هم که شامل یکشنبه، سه‌شنبه و چهارشنبه می‌شود به صورت دو شیفت کار می‌کنیم و هفته بعد از آن هم که مصادف با سرکشی نمایندگان به حوزه‌های انتخابیه است، روزهای شنبه، یکشنبه و دوشنبه به صورت ۳ شیفت جلسه می‌گذاریم تا کار تمام شود و روز سه‌شنبه و چهارشنبه هم کار را جمع‌بندی می‌کنیم تا تایپ و ویراستاری گزارش کمیسیون هم انجام شود تا گزارش روز شنبه در اختیار نمایندگان قرار گیرد و از صبح روز یکشنبه ۱۵ اردیبهشت بررسی جزئیات را آغاز کنیم.

وی افزود: البته موارد مذکور پیشنهاد هیئت رئیسه است و امروز باید در کمیسیون به رای گذاشته شود و کمیسیون هم آن را مصوب کند ولی با توجه به زمانی که داریم فکر می‌کنم که دوستان در این رابطه همکاری کنند.

قادری در خصوص مصوبات روز گذشته کمیسیون تلفیق گفت: روز گذشته حدود یک ساعت و ۳۰ دقیقه جلسه داشتیم که ۱۹ کد از مجموع کدهای مالیاتی را مصوب کردیم که طی بررسی‌ها بجز ۴ مورد بقیه همان پیشنهادهای دولت بود و در ۴ کد پیشنهاد کمیسیون برنامه و بودجه را مصوب کردیم.

سخنگوی کمیسیون تلفیق ادامه داد: موارد مذکور شامل مالیات و علی‌الحساب اشخاص حقوقی دولتی، مالیات بر ارث، مالیات بر واردات و مالیات بر فروش فرآورده‌های نفتی؛ البته ما وقتی مبلغ مالیات را مصوب می‌کنیم نرخ را تغییر نمی‌دهیم بنابراین برای مردم هیچ تفاوتی ندارد.

وی اظهار داشت: عملکرد مالیات بر واردات در سال ۱۳۹۱، مبلغ ۷ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان بوده که ما بر اساس پیشنهاد کمیسیون برنامه و بودجه این مبلغ را به ۱۰ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان افزایش دادیم.

قادری گفت: ‌دلیل افزایش ما این است که پیش‌بینی می‌شود که سال آینده ۵۶ میلیارد دلار واردات کالا داشته باشیم که از این مبلغ ۲ میلیارد دلارش مربوط به واردات خودرو و ۵۴ میلیارد دلار هم مربوط به واردات کالا است؛ اگر تعرفه خودرو همین رقم بماند و نرخ ارز هم ۲۴۵۰ تومان هم باشد و تعرفه مؤثر سایر کالاها هم ۶ درصد در نظر بگیریم به درآمد ۱۰ هزار و ۱۰۰ میلیاردی می‌رسیم.

وی اضافه کرد: در سال ۱۳۹۱ حدود یک میلیارد دلار واردات خودرو داشتیم و یکی از دلایل پائین بودن میزان واردات هم این بود که از نظر مقداری برای ثبت سفارش محدودیت ایجاد کرده بودند که در ۶ ماهه دوم سال گذشته ثبت سفارش را ندادند و الان گشایش‌هایی ایجاد شده که به نظر می‌رسد این ۲ میلیارد دلار واردات را داشته باشیم.

قادری گفت: مورد دیگری که دیروز اصلاح شد، مربوط به مالیات و فروش فرآورده‌های نفتی است؛ بر اساس ماده ۳۸ قانون مالیات بر ارزش افزوده فرآورده‌های نفتی که توسط افراد مصرف می‌شود یک عوارض و یک مالیات بر آن تعلق می‌گیرد؛ ما سال ۸۹ در ابتدای هدفمندی یارانه‌ها برای یک سال به دولت اجازه دادیم که مالیات بر عوارض را بر اساس قیمت قبل از هدفمندی بگیرد که این اجازه فقط مربوط به یک سال بود و متاسفانه دولت در سال ۹۰ تا ۹۱ مالیات و عوارض را بر مبنای نرخ قبل از هدفمندی یارانه‌ها اعمال کرد که این از نظر قانونی اشکال داشت و چندین بار نمایندگان از وزیر اقتصاد سؤال کردند و در نهایت مقرر شد که به قانون برگردیم و در سال آینده مالیات در فروش فرآورده‌های نفتی و به تبع آن عوارضی که به شهرداری‌ها تعلق می‌گیرد یک افزایش قابل توجهی قرار گیرد.

وی اظهار داشت:به طور مثال عددی که دولت آورده بود حدود ۷۷۸ میلیارد تومان بود که ما این رقم را به ۱۵۹۶ میلیارد تومان رساندیم؛ بر این اساس عوارض شهرداریها هم بر این مبنا و نسبت اضافه میشود؛ به طور مثال بنزینی که مردم مصرف میکنند یا سهمیهبندی است و یا آزاد که قیمت متوسط آن ۴۷۰ تومان است؛ قبلا دولت عوارض و مالیات را بر مبنای قیمت ۱۰۰ تومان در نظر میگرفت ولی الان بر مبنای ۴۷۰ تومان در نظر میگیرد بر این اساس دریافتی شهرداریها و سازمان مالیاتی بیشتر میشود ولی قیمت پرداختی توسط مردم تغییر نمیکند.