شریعتمداری: با کسی ائتلاف نکردم

به گزارش افکارنیوز، محمد شریعتمداری وزیر بازرگانی دولت اصلاحات و کاندیدای احتمالی ریاست جمهوری که امروز چهارشنبه در نشست خبری در باشگاه خبرنگاران برگزار شد در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر درباره اینکه آیا در انتخابات آتی با دیگر کاندیداهای اصلاح طلبان ائتلاف می کنید، گفت: بر اصولگرایان و سایر رقبا شاهد تکثر تعداد کاندیداها در عرصه انتخابات هستیم و این مسئله علاوه بر داشتن نقاط مثبت دارای نقایصی نیست هست و آن شکسته شدن آراء مردم است. لذا عقلانیت سیاسی حکم می کند بدون اینکه کسانی دعوت یا هماهنگی هایی انجام دهند ارتباط هماهنگ با دیگر کاندیداهای مطرح شده داشته باشند ولی ائتلاف من با دیگر کاندیداها واقعیت ندارد.

وی در پاسخ به سئوالی مبنی بر نظرش در مورد اجرای فاز دوم هدفمندی و نحوه اجرای دور اول توسط احمدی نژاد گفت: من مصاحبه ای داشتم و معتقدم در بحثهدفمندی پاگذاشتن یک مدیر در عرصه اجرا کار شجاعانه ای است حالا هر کس این کار را انجام دهد اما مهمترین مسئله در اجرا پایبندی به قانون است.

شریعتمداری با بیان اینکه مهمترین انتقاد به اجرای هدفمندی همین محور است تصریح کرد: صرف نظر از هر اصلاحات انجام شده مورد نظر دولت در مورد قانون هدفمندی دولت باید در اجرای آن به بهترین نحوه عمل کند ولی فکر می کنم اگر ادامه مسیر را متوقف کنیم خطای بزرگی است.

وزیر دولت اصلاحات با بیان اینکه اجرای مرحله دوم بیشتر از کسانی ابراز می شود که زیاد به مسئله هدفمندی آگاهی ندارند اظهار داشت: اجرای هدفمندی زمانی انجام شد که دلار حدود ۱۰۰۰ تومان بود اما در ادامه مسیر تغییر جدی در کاهش ارزش پول ملی پیش آمد و این عدد به نرخ ۳۵۰۰ تومان در بازار آزاد رسید.

وی با اشاره به اینکه باید در اجرای مرحله دوم هدفمندی، افزایش نرخ ارز در نظر گرفته شود، تصریح کرد: حالا وقتی قیمت ارز ۳۵۰۰ تومان شده محاسبات ما نیز ۳۵۰ درصد تغییر می کند. آنچه که از اجرای مرحله اول هدفمندی به دست آمد رسیدن به اهداف ۱۰ تا ۱۵ درصدی است لذا برای اجرای مرحله دوم بار دیگر باید تصمیم گیری کنیم و در مورد قوانین مجددا باید بحثکنیم.

وی در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر تاثیر تحریم ها بر اقتصاد و نقش مسئولان در این زمینه اظهار داشت: اگر بخواهیم تاثیر دقیق تحریم ها را بررسی کنیم نیاز به یک کار پژوهشی کامل داریم لذا نمی توان برای ارزیابی دقیق عدد و رقم خاصی را مطرح کرد ولی تحریم قطعا در وضع اقتصادی ایران تاثیرگذار بوده است.

وزیر دولت اصلاحات اعمال صحیح سیاست در برخورد با تحریم را بسیار مهم دانست و گفت: رفتار مناسب مسئولان می توانست آثار تحریم را عقب بیاندازد، تحریمی که رهبر معظم از آن به عنوان تحریم وحشیانه نام بردند. مدیریت درست می توانست آثار تخریب تحریم را کمتر کند.

وی در پاسخ به سئوال خبرنگار دیگر درباره شانس اجماع اصلاح طلبان بر سر یک کاندیدا تصریح کرد: درعرصه سیاست همیشه ملاقات هایی بوده است، به تبع در این ایام ملاقات بیشتر شده و من در این زمینه ملاقات هایی را با آقای هاشمی و خاتمی انجام دادم.

شریعتمداری گفت: اکثر دوستان در جبهه معتدل اصلاحات خواستار همگرایی هستند و کشور نیازمند همگرایی در همه زمینه هاست. افراط و تفریط لطماتی را به کشور وارد کرده است. این ملاقات در جهت همگرایی در حوزه اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی کشور انجام شده و برای انتخابات ریاست جمهوری نیز سخنانی رد و بدل شده است. در این مذاکرات کارت برای کناره گیری روی میز است.

وی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه آیا شما فکر می کنید اصل افزایش میزان تحریم به خاطر نوع حرف زدن مسئولین است گفت: طبیعی است اصل تحریم نمی تواند مستقیما با گفتمان صحیح حل و فصل شود ولی اگر رئیس دولت با ادبیات سنجیده وارد می شد ممکن بود تحریم ها باقی بماند ولی حرف زدن طبیعی می توانست از شدت تحریم ها بکاهد.

وزیر دولت اصلاحات نقش سخنان مسئولان در افزایش تحریم ها را مهم دانست و گفت: البته منظور من از سخنان معتدل حرفهای سازشکارانه یا دست کشیدن از اصول نیست بلکه صحبت از ادبیاتی است که در عرف بین الملل رایج است و من از روی ترس یا منفعلانه سخن نمی گویم.

شریعتمداری در پاسخ به سئوالی درباره سند چشم انداز و نظرش در مورد این سند گفت: ما باید با ملت صادق باشیم سند چشم انداز یک سند بسیار با ارزش و طی یک دوره طولانی توسط دولت پیشنهاد توسط مجمع تشخیص کار کارشناسی شده و تایید مقام معظم رهبری را کسب کرده است.

وی ادامه داد: باید در تمامی زمانها در جهت رسیدن به اهداف این سند قدم بر می داشتیم اما گاهی حس می کنم سند چشم انداز در تاقچه دولت خاک می خورد هر چند گاهی در دولت نهم و دهم نیز اقداماتی در راستای این سند انجام شده است.

وزیر دولت اصلاحات با بیان اینکه متوسط درآمد دولت در سالهای اخیر از مرز ۸۰ میلیارد دلار عبور کرده تصریح کرد: متوسط درآمد در دولت های قبلی بین ۲۸ میلیارد دلار بود اما با افزایش درآمد در دولت نهم و دهم نرخ بیکاری نیز افزایش داشته اما معتقد هستم نباید همه کارهای دولت را بد جلوه دهیم زیرا هیچ دولتی دوست ندارد در جهت خلاف خدمت به مردم قدم بردارد و منظور از گفتن این حرفها بیان واقعیت هاست.

شریعتمداری در پاسخ به خبرنگار دیگری مبنی بر اینکه چقدر خود را ملتزم به رهبری موسوی اردبیلی، عبدالله نوری و خاتمی به عنوان رهبر اصلاحات می دانید، گفت: از وجود رهبری این سه نفر بی اطلاع هستم، به نظر من جمله ای که گفتید وجود رهبری این سه نفر درباره اصلاحات درست نیست همچنین موجودی خلق نشده ولی امیدوارم سران اصلاحات در نشست هایی که انجام می دهند به جمع بندی معقولی درباره انتخابات برسند.

وی در پاسخ به این سئوال که شما معتقد به اصلاح طلب معتدل هستید آیا اصلاح طلب تندرو نیز وجود دارد خاطرنشان کرد: هم بین صاحبان تفکر اصولگرایی و هم اصلاح طلبان افرادی هستند که به آنها معتدل گفته می شود و منظور از اصطلاح تند رو اصلاح طلبانی است که به هیچ اصولی پایبند نیستند. مثل افرادی در اصولگرایان که دنبال افراط طلبی هستند. این نوع اصطلاح ها در زمان امام هم بود این گونه افراد کسانی هستند که ظاهرا با شما هم فکرند اما در نهایت مسیر را مسدود می کنند در اصطلاح این گونه افراد تندور محسوب می شوند.

وزیر دولت اصلاحات گفت: روشن است اصولگرایان تندرو چه کاری کرده اند. مثلا فرد موثقی مانند آقای ناطق نوری که در بدو ورود امام در کنار ایشان بود در مقابل خاتمی در انتخابات ۷۶ شکست خورد. آنجا شاهد بودیم دوستانی موسوم به راست که تندروی هایی انجام دادند و حاصل آن همان شکست بود. بعضی از اصلاح طلبان نیز سیاست ورزی غیر عقلایی انجام دادند.

شریعتمداری با بیان اینکه اعتدال در کشور باید جایگاه ویژه ای پیدا کند تصریح کرد: تعریف اعتدال مساوی با انفعال نیست. اعتدال حرکت در موازین عقلایی و در مسیر هدف همراه با تعامل و سازش برای رسیدن به هدف است.

وی در پاسخ به سئوالی درباره اینکه در انتخابات جزو کدام گروه و دسته است تصریح کرد: من عضویت هیج کدام از گروههای سیاسی را ندارم پس طبیعتا به عنوان فرد مستقل وارد می شوم.

وزیر دولت اصلاحات در پایان این مراسم در واکنش به برگزاری همایش ۱۰۰ هزار نفری دولت در تقدیر از فعالان نوروزی اظهار داشت: بالاخره ۸ سال در قدرت بودند و می خواهند مراسمی برگزار کنند لذا از نظر من اشکالی ندارد من معتقدم دولت در همه فعالیت هایی که انجام می دهد باید مسئله بیت المال را رعایت کند. اکنون بیشتر کسانی انتقاد می کنند که از حامیان دولت بودند. این مدل نباید به عادت تبدیل شود.