از مخالفت عارف با حضور خاتمی تا کاندیدای حامیان دولت!
گروه سیاسی:

محمدرضا باهنر٬ نایب رئیس مجلس و از نامزدهای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری در جدیدترین اظهارات انتخاباتی خود تاکید کرد که اگر علی لاریجانی٬ رئیس مجلس بخواهد نامزد شود٬ از میان ائتلاف پنجگانه اصولگرایان کسی به نفع او کناره گیری نخواهد کرد.

به گزارشافکارنیوز، به گفته باهنر: " اعلام کرده بودیم اگر لاریجانی می خواهد وارد صحنه شود زودتر بیاید و در ساختار قرار بگیرد، قرار نیست کسی به نفع وی کنار بکشد. "

او در اظهارات خود در استان اردبیل در خصوص تعداد بالای نامزدهای احتمالی اصولگرایان گفت: " تعدد نامزدها در عین حال که باعثشور انتخاباتی و شناخت مردم می شود موجب تشتت آرا در بین اصولگرایان شده و این به نفع اصولگرایان نیست. "

باهنر به همراه محمدحسن ابوترابی فرد(نایب رئیس مجلس)، مصطفی پورمحمدی(رئیس سازمان بازرسی کل کشور) ‌٬ منوچهر متکی(وزیر پیشین خارجه) و یحیی آل اسحاق(وزیر پیشین بازرگانی) اعضای یک ائتلاف پنج نفره از اصولگرایان را تشکیل می دهند.

به گفته باهنر ائتلاف پنجگانه باید قبل از ثبت نام به یک نفر تبدیل شود.

باهنر حضور یا عدم حضورش در انتخابات را منوط به نتیجه نظرسنجی ها می داند و می گوید: "(اگر در نظرسنجی) نفر اول شدم در انتخابات می مانم و به نفع کسی کنار نمی کشم اما اگر اول نشدم کنار می روم و برای انتخاب نفر اول تلاش خواهم کرد. مصمم هستم که عقب نشینی در این قضیه وجود نداشته باشد. "

مصطفی پورمحمدی نیز از یک نامزد انتخاباتی واحد دو ائتلاف اصولگرایان می گوید: " از طیف اصولگرایان در حال حاضر گروه ۱ + ۲ و نیز گروه پنج نفره اصولگرایان حضور دارند که قرار است به نظر واحد برسیم و یک نفر را برای حضور در انتخابات معرفی کنیم. "

عارف: با نامزدی هاشمی و خاتمی در انتخابات مخالفم

محمدرضا عارف وزیر ارتباطات دولت اصلاحات و معاون خاتمی در زمان ریاست جمهوری او٬ از کاندیداهای احتمالی طیف اصلاح طلبان است. اودر جدیدترین اظهارات انتخاباتی خود مخالفت خود را با نامزد شدن اکبر هاشمی رفسنجانی و محمد خاتمی٬ اعلام کرد. اما در عین حال تاکید می کند که اگر خاتمی نامزد انتخابات پیش رو شود٬ حاضر به همکاری کامل با او خواهد بود.


به نظر او اگر کسی بیاید که بتواند از " پتانسیل رئیس جمهورهای سابق استفاده کند بهتر " است.

عارف در جمع دانشجویان دانشگاه شریف در این باره گفت: " الان خاتمی اگر تصمیم بگیرد در انتخابات حضور یابد با توجه به قول و قراری که گذاشته ایم امکانات و ستادم را در اختیار خاتمی می گذارم. "

واعظ زاده٬ رسما اعلام نامزدی کرد

صادق واعظ زاده عضو حقیقی شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجمع تشخیص مصلحت نظام، رسما نامزدی خود را برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرد.

صادق واعظ زاده، از معاونان پیشین دولت محمود احمدی نژاد و رئیس منصوب آیت الله علی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی در مرکز موسوم به الگوی اسلامی - ایرانی پیشرفت، برای شرکت در رقابت های انتخابات ریاست جمهوری ایران رسما اعلام نامزدی کرده است.

واعظ زاده ۵۴ ساله متولد مشهد، مهندس برق است.

او در مراسم رونمایی از طرح های تحقیقاتی پارک فناوری دانشگاه تهران گفت که " به تقاضای گروهی از دانشمندان، شخصیت‌های علمی و سیاسی و اجرایی کشور تصمیم به شرکت در رقابت‌های ریاست جمهوری گرفتم. "

واعظ زاده " اقتصاد دانش بنیان با همکاری نخبگان و صاحب نظران " را از جمله مهمترین برنامه‌های انتخاباتی اش اعلام کرده است.

او که استاد دانشگاه است در نخستین دولت محمود احمدی نژاد٬ معاونت علمی او را عهده دار بود اما در سال ۱۳۸۸ از این سمت کناره گیری کرد.

هیئت اجرایی مرکزی انتخابات ریاست جمهوری هنوز ' تشکیل نشده '
حسین مظفر٬ معاون نظارت مجلس ایران از تشکیل نشدن هیئت اجرایی مرکزی انتخابات ریاست جمهوری خبر داد و می گوید که این هیئت می بایست یک ماه و نیم پیش تشکیل داده می شد.

مظفر گفت: " هیئت اجرایی مرکزی انتخابات ریاست جمهوری طبق ماده ۳۱ قانون انتخابات حداقل ۵ ماه قبل از پایان دوره ریاست جمهوری باید تشکیل شود، یعنی طبق این قانون هیئت اجرایی مرکزی انتخابات ریاست جمهوری باید نیمه دوم اسفندماه تشکیل می شد که تاکنون نشده است. "

با اصلاح ماده ۳۱ قانون انتخابات ۳۰ نفر معتمد باید معرفی شوند که از میان آنها هفت نفر انتخاب خواهند شد، همچنین چهار عضو دیگر شخصیت های حقوقی هستند که وزیر کشور، وزیر اطلاعات، دادستان کل کشور و یک عضو از هیات رئیسه مجلس را شامل می شود.

آقای مظفر گفت که نسبت به عدم تشکیل هیئت اجرایی مرکزی انتخابات ریاست جمهوری از سوی معاونت نظارت مجلس تذکری به دولت داده شده است که " هر چه سریعتر این هیئت " باید تشکیل شود.
معاون احمدی‌نژاد: دولت گزینه‌ای برای انتخابات معرفی نمی‌کند

دولت کاندیدا معرفی نمی کند
محمدرضا میر تاج الدینی٬ معاون رئیس جمهور ایران مدعی شد که دولت چون مجری انتخابات است گزینه ای برای حضور در انتخابات معرفی نمی کند و این حامیان دولت هستند که نامزد انتخاباتی معرفی خواهند کرد. به گفته او حامیان دولت " به عنوان یک سلیقه سیاسی کاندیدای خاص خودشان را به وقتش معرفی " خواهند کرد.

میرتاج الدینی همچنین حمایت محمود احمدی نژاد را از نامزدی احتمالی اسفندیار رحیم مشایی تکذیب کرد و گفت: " رئیس جمهور نظرش را جایی اعلام نکرده است که از چه کسی حمایت می کند. "

او گفت که هنوز زمان برای معرفی کاندیدای حامی دولت باقی است.

آقای میرتاج الدینی در خصوص همایش " تجلیل از خادمان تسهیلات سفرهای نوروزی " که هفته گذشته در ورزشگاه آزادی تهران انجام شد گفت: " پس از این هر کاری که دولت بخواهد انجام دهد می گویند تبلیغاتی است. پس باید امور دولت در ۳ ماهه آینده کارش تعطیل شود. "
اصولگرایان منتقد دولت معتقد بودند که این همایش که با حضور آقای احمدی نژاد برگزار شد٬ " اهداف انتخاباتی " را دنبال می کرد و به گفته بسیاری از آنان احتمالا آقای احمدی نژاد قصد اعلام حمایت از نامزدی آقای مشایی را داشت.

نظرسنجی صدا و سیما: هاشمی٬ اول٬ خاتمی٬ دوم و قالیباف٬ سوم

طبق تازه ترین نظرسنجی انتخاباتی صدا وسیما در سطح ایران، اکبر هاشمی رفسنجانی " بیشترین " شانس را برای پیروزی در انتخابات دارد.

بنا بر این گزارش پس از هاشمی، محمد خاتمی " با فاصله ای اندک " در رتبه دوم جای گرفته است.
طبق این نظرسنجی فاصله این دو نفر با نامزدهای احتمالی دیگر بیشتر شده است.

در این نظرسنجی آمده است پس از این دو، محمدباقر قالیباف٬ شهردار تهران رتبه سوم را در اختیار دارد که به آخرین نظرسنجی صداوسیما، " افت محسوسی " داشته و ظاهراً آرای او به علی اکبر ولایتی اضافه شده است.

پس از قالیباف، اسفندیار رحیم مشایی، علی اکبر ولایتی، غلامعلی حدادعادل و محسن رضایی در رتبه های بعدی قرار دارند

به نوشته انتخاب در نظرسنجی که پیش از عید توسط صداوسیما انجام شده بود، محمد خاتمی در رتبه نخست قرار داشت و پس از او اکبر هاشمی رفسنجانی و محمدباقر قالیباف قرار داشتند.

از نظر بسیاری از اصلاح طلبان اکبر هاشمی رفسنجانی و محمد خاتمی٬ روسای جمهور پیشین ایران بهترین گزینه ها برای انتخابات ریاست جمهوری هستند. اما هنوز هیچکدام از این دو نفر نظر قطعی خود را در خصوص نامزدی شان اعلام نکرده اند.

محمدباقر قالیباف همراه با علی اکبر ولایتی و غلامعلی حدادعادل ائتلاف ۱+۲ را تشکیل داده است که از گروه های اصلی فعال اصولگرایان در انتخابات است.