اصولگرایان نیاز به تقلب نداشتند

به گزارش افکارنیوز، فرخ نگهدار از گروهک ما رکسیست فدائیان خلق(همکار مهاجرانی در حلقه لندن) مسعود بهنود(همکار سابقاً سلطنت طلب شبکه بی بی سی) و مرتضی کاظمیان(عضو گروهک ملی مذهبی) در این میزگرد درباره تکلیف اصلاح طلبان در انتخابات سخن گفتند. کاظمیان با اشاره به راهبرد مشهور اصلاح طلبان دال بر «فشار از پائین، چانه زنی از بالا»، و پیگیری شکاف در قدرت در روزگار اصلاحات برای تداوم دموکراتیزاسیون گفت: در عمل دیدیم که متأسفانه فشار از پائین رخ نداد و چانه زنی در بالا هم به علل و دلایل گوناگون، از جمله فقدان نیروی اجتماعی حامی، کامیاب نبود و فرجام دیگری پیدا کرد.
وی با بیان این نکته که برای ارزیابی دقیق تر از انتخابات آتی، باید به دست کم سه سؤال پاسخ دهیم؛ گفت: سؤال اول اینکه آیا در سال ۸۸ یک کودتای انتخاباتی و تقلب معنادار رخ داده است یا نه؟» به باور وی، اگر پاسخ به این پرسش منفی باشد، اتوبان سیاست ورزی می تواند در همان مسیر اصلاحات دوم خردادی ادامه یابد؛ اما اگر پاسخ مثبت باشد روش فرق می کند. وی در عین حال خواستار نامزدی خاتمی برای تقویت جنبش سبز شد.
اما فرخ نگهدار با بیان اینکه «از تاریخ بیاموزیم از افزایش زاویه با حاکمیت بپرهیزیم، خواستار واکنش های نامتقارن شد و با بیان اینکه هیچ بلوک قدرتی نیست که واکنش نامتقارن نداشته باشد تأکید کرد: کسانی در صحنه سیاست ایران حضور دارند که می توانند واکنش نامتقارن را در جریان جناح اصولگرا تولید کنند. قطعاً واکنش رفتار چهره هایی چون حبیب الله عسکراولادی و علی مطهری با دیگران متفاوت است. در مواقعی ما ماهیت حکومت را اشتباه تعریف کردیم و امکانات را نادیده گرفتیم. درسی که باید بگیریم این است که ما باید با دقت و تیزبینی رفتار حاکمیت را تحت تأثیر رفتار خودمان قرار دهیم.
نگهدار با بیان اینکه اصلاح طلبی به این معنا است که روی رفتار گروه های سیاسی مختلف تأثیر بگذاریم گفت: بنا نیست که در هر انتخاباتی ما برنده باشیم؛ در انتخابات پیش رو نیز اگر کسی از اصلاح طلبان می خواهد به شرط برد شرکت کند، بهتر است شرکت نکند.
وی گفت: شرط گذاشتن برای شرکت انتخابات، آن هم در زمانی که در موضع قدرت نیستیم، درست نیست.
نگهدار همچنین خواستار «شکل گیری دولت ائتلافی در وضع بحرانی امروز» شد.
در همین حال مسعود بهنود در نشست مذکور با اشاره به حضور چهره های اصلاح طلب در مرکز تحقیقات استراتژیک ریاست جمهوری در دوران هاشمی رفسنجانی گفت: از امکان جمع آوری اطلاعات که در این مرکز در اختیار اصلاح طلبان بود جنبش اصلاحی زائیده و پروژه توسعه سیاسی مطرح شد.
بهنود گفت: در دوران خاتمی نیز بخشهایی از جناح راست که ما به تعارف به آنها محافظه کار می گفتیم به مرکز تحقیقات شورای نگهبان رفتند و در این مرکز اقدام به کار تحقیقی کردند اما به جای اینکه فکر کنند که نیاز جامعه ایران چیست به این سمت رفتند که جامعه ایران چگونه فکر می کند.
این روزنامه نگار تصریح کرد: برای انجام این تحقیق یک نظرسنجی با صدها هزار پرسشنامه در گستره کشور، و حتی در نقاط دور افتاده انجام شد؛ نظرسنجی ای که هیچ جریان منتقد و دگراندیش و مستقلی توان و اجازه انجام آن را نداشت.
وی گفت: یکی از نتایج این نظرسنجی این بود که در میان شخصیت های مذهبی، مردم توجه بیشتری به امام زمان دارند در حالی که قبلاً خیلی ها فکر می کردند که این توجه بیشتر به سمت امام علی یا حتی امام حسین باشد.[!]
همکار عطاءالله مهاجرانی در نشریه کارگزارانی «بهمن» افزود: یکی از دیگر نتایج این نظر سنجی، مشخص شدن این نکته بود که آقای هاشمی رفسنجانی در بین مردم محبوب نیست و از جمله شخصیت های مغضوب بخش مهمی از جامعه است.
به گزارش «ندای سبز» وی تصریح کرد انحصار اطلاعات کمک بزرگی به اصول گرایان کرد؛ اینکه آقای احمدی نژاد در سازمان ملل از امام زمان نام می برد به دلیل اعتقاد نیست.
بهنود اظهار داشت: اینها چون انحصار اطلاعات داشتند نیازی به تقلب نداشتند.
وی با بیان اینکه برخی فکر می کردند که اینترنت انحصار اطلاعات را می شکند گفت: اینها در ابتدا خیلی نگران اینترنت شدند اما بعد از آن، خود اصول گرایان حاکم چندین هزار وبلاگ و سایت و سامانه تأثیرگزار بر فضای مجازی درست کردند.
وی با اشاره به اینکه اینترنت می تواند به صاف کردن اطلاعات کمک کند افزود: گاهی هم اینترنت می تواند به ضد اطلاعات بدل شود.
بهنود با اشاره به سخنان نگهدار گفت: من نيز معتقدم كه اصلاح طلبان نبايد به شرط چاقو در انتخابات شركت كنند.